וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא קהל: הטקסים והאירועים המרכזיים ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל

בתי העלמין ואתרי ההנצחה נסגרו לכניסת משפחות עד לצאת יום הזיכרון, אך יתקיים בהם משמר כבוד של חיילי צה"ל. אירועי יום הזיכרון תש"ף יחלו עם צפירה בת דקה ב-20:00, ומחר ב-11:00 תישמע צפירה נוספת. הטקסים ייערכו במתכונת מצומצמת. הלו"ז המלא

יום הזיכרון תש"פ/צילום: דוברות משרד הביטחון, ראובן קסטרו, רוני כנפו, דובר צה"ל, עריכה: טל רזניק

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה תש"ף יחל הערב (שני) עם הישמע צפירה בת דקה בשעה 20:00, ויצוין בשורת טקסים ואירועים שיתקיימו תחת מגבלות הדוקות לאור התפשטות נגיף הקורונה. לאחר הצפירה ייפתח הטקס הממלכתי ברחבת הכותל המערבי בירושלים, אלא שהפעם הוא ייערך ללא קהל. ב-21:00, יתקיים אירוע "שרים לזכרם", המשותף למשרד הביטחון, לכנסת לישראל ולמוסד לביטוח לאומי. האירוע צולם מראש ואף הוא נערך ללא קהל.

בהתאם להנחיות המאבק בקורונה, בתי העלמין ואתרי ההנצחה ברחבי הארץ נסגרו בשעה 16:00 לביקורי משפחות, וייפתחו רק בצאת יום הזיכרון. את הקברים יפקוד משמר כבוד של חיילי צה"ל.

אינפו - אירועי יום הזיכרון. -, אתר רשמי
אינפו - אירועי יום הזיכרון/אתר רשמי, -

מחר בשעה 11:00 תישמע צפירת זיכרון נוספת באורך שתי דקות, שתפתח את טקס הזיכרון הממלכתי בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל שבהר הרצל. בשעה 13:00, יתקיים בהר הרצל טקס נוסף, שיוקדש לנפגעי פעולות האיבה.

כמו כן, ב-52 בתי העלמין הצבאיים, ובאתר ההנצחה ללוחם הבדואי, יתקיים "משמר הנר" - משמר כבוד של חיילי צה"ל העומדים לצד אבוקת זיכרון, הצדעת מפקד בכיר, תפילה לנשמות הקדושים מפי רב צבאי, קצינת נפגעים ונציג אגף משפחות, הנצחה ומורשת של משרד הביטחון.

בתום צפירה בת שתי דקות, יעבור המשמר לשירת התקווה וזאת, ללא נוכחות קהל. בנוסף לכך, דגל המדינה בחצי התורן עם סרט "יזכור", זר פרחים ונר נשמה יונחו על ידי נציגי משרד הביטחון וחיילי צה"ל על קברו של כל נופל.

בתי העלמין יישארו ריקים

בניגוד לשנים הקודמות, השנה המשפחות השכולות לא יעלו לקברי החללים ביום הזיכרון. על פי החלטת הממשלה, לא תתאפשר הגעת המשפחות לבתי העלמין ולאתרי ההנצחה. המשטרה אף סגרה את צירי הגישה לבתי העלמין.

במקום זאת, המשפחות השכולות נקראו לקיים בימים שקדמו ליום הזיכרון ביקורי התייחדות מצומצמים בבתי העלמין בהתאם להגבלות הריחוק החברתי. כמו כן, לא תותר תנועה מחוץ לערים, למעט למקומות העבודה ולקניות מותרות.

בית הקברות הצבאי בקריית שאול לפני יום הזיכרון  לחללי צה"ל תש"ף, 22 באפריל 2020. ראובן קסטרו
המשפחות לא יעלו לקברים. בית הקברות הצבאי בקריית שאול/ראובן קסטרו

על פי נתוני משרד הביטחון, מספר חללי מערכות ישראל הוא 23,816, כש-42 חללים נוספו למניין הנופלים בשנה האחרונה החל מיום הזיכרון הקודם. בנוסף לכך, 33 נכים שמתו כתוצאה מנכותם הוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל.

לפי הביטוח הלאומי, מספר האזרחים שנהרגו בפעולות איבה מיום הכרזת המדינה ב-ה' באייר תש"ח ועד היום הוא 3,153. מספר זה כולל גם 120 אזרחים זרים, שנהרגו בפיגועים בארץ ומאה ישראלים שנספו בחו"ל. בשנה החולפת, מיום העצמאות האחרון נהרגה אזרחית אחת בפיגוע איבה - רנה שנרב, שנהרגה בפיגוע במעיין דני הסמוך ליישוב דולב ב-24 לאוגוסט 2019.

פיגועי האיבה הותירו 3,241 יתומים בהם 120 יתומים משני ההורים, 817 אלמנים ואלמנות ו-897 הורים שכולים, שחיים עמנו היום. מימי ראשית הציונות (שנת 1860) נהרגו 4,166 איש בפעולות איבה.

משרד הביטחון חושף לראשונה את היכל הזיכרון הממלכתי בהר – הרצל לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל 27 באפריל  2017. משרד הביטחון
היכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל/משרד הביטחון

הרמטכ"ל אביב כוכבי מסר בפקודת יום הזיכרון כי "בשבועות האחרונים, הרחובות שקטים ובחוץ דממה. עוד רגע ונתרגל. אך היום הדממה שונה בתכלית. זו דממה הפורצת מתוך כאב גדול, המשקף את זיכרון הלוחם שקולו נדם בין פגז לפגז, ואת זיכרון המשפחה שישבה שותקת דקות ארוכות, לאחר שקיבלה את הבשורה המרה".

"זו דומיה של עם שלם, אשר שכל את בניו ובנותיו במערכה המתמשכת על עצמאותו ועל ביטחונו", המשיך הרמטכ"ל. "זו דממה המצווה עצור. עצור כדי לזכור, עצור כדי לומר למשפחות אנחנו איתכן, גם בימים מורכבים אלו, שבהם לא נראה אתכן פנים מול פנים, ולא נצטופף בשורה אחת עם הישמע הצפירה. לא נראה אתכן, אבל נחוש את הצער, לא נעמוד לצדכן בטקס, אך נעמוד לצדכן בכל מובן אחר. אנחנו עומדים בדום, מרכינים ראש וזוכרים".

בצל מגיפת הקורונה, כוכבי התייחס גם ליום העצמאות, ואמר כי "מחר יתרומם הדגל לראש התורן. כל חוט כחול שרקום בו מייצג כל אחד מחיילי צה"ל ומפקדיו, שבמותם העניקו לכולנו את החיים בביטחון במדינת ישראל. עכשיו זו המשמרת שלנו, וחובתנו לבצר את יכולות ההגנה וההתקפה של מדינת ישראל. לצד המאמץ הקבוע להגן בכל הגבולות, חובתנו לפרוץ את גבולות הקיים, לחדש ולהשתנות. צה"ל פרוס בימים אלו בכל רחבי המדינה, ולוקח חלק מרכזי במלחמה נגד המגיפה. אנו עושים זאת כמו בכל משימה לאומית - בהזדהות עמוקה, מתוך תחושת אחריות ובחדשנות".

טקס הצדעה לחללי מערכות ישראל והנחת דגל הלאום על קברי חללי המשטרה בהר הרצל, 26 באפריל 2020. דוברות משטרת ישראל
טקס הצדעה לחללי מערכות ישראל והנחת דגל הלאום על קברי חללי המשטרה בהר הרצל/דוברות משטרת ישראל

גם במשטרה נערכים לטקסי יום הזיכרון, ואמש נערך בהר הרצל טקס הצדעה לחללי מערכות ישראל והנחת דגל הלאום על קברי החללים שפתח את אירועי יום הזיכרון, בו לקח חלק ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן. באיגרת מיוחדת ליום הזיכרון כתב כהן: "ביום זה מתעטפת המשטרה כולה בתחושת התייחדות מלכדת ועמוקה סביב זכרם של חברינו. עלינו, מפקדי ושוטרי משטרת ישראל מוטלת האחריות להיות, כמו תמיד, לסיוע, לשמירה ולהגנה על ביטחונם של אזרחי ותושבי מדינת ישראל".

בהמשך האיגרת, פנה מ"מ המפכ"ל למשפחות השכולות וכתב: "אני יודע שאין במילים אלו כדי להקל על הכאב. המשטרה מחבקת אתכן. כל נופל - עולם ומלואו שאבד ולא ישוב עוד, וכל משפחה שכולה - אין שיעור ליגונה ולסבלה. הקשר החם שלנו עמכן, הוא אשר נותן לנו את הכוח להמשיך הלאה, לחזק את ביטחונם האישי של אזרחי המדינה, ולבצר את עוצמתה של החברה הישראלית. בשם שוטרי משטרת ישראל ומפקדיה, אני מצדיע לזכר החללים".

(עדכון ראשון: 06:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully