וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה בתימן מסתעפת: הבדלנים בדרום הכריזו על ממשל עצמי

26.4.2020 / 9:58

מועצת המעבר הדרומית, הנתמכת על ידי איחוד האמירויות, הצהירה על מצב חירום בעדן ובאזורים אחרים, כחצי שנה אחרי שחתמה הסכם עם ממשלת תימן. זו הזהירה מ"השלכות קטסטרופליות", והמהלך עשוי לפגום במאמצי האו"ם להפסקת אש במלחמה מרובת החזיתות

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

הבדלנים בדרום תימן הכריזו הלילה (ראשון) על שלטון עצמי במחוזות שבשליטתם ועל מצב חירום בהם. בתגובה, ממשלת תימן הנתמכת בידי ערב הסעודית הזהירה מ"השלכות קטסטרופליות" למהלך המאיים לחדש את העימות בין הכוחות במלחמה מרובת החזיתות בתימן, בזמן שהאו"ם מנסה לגבש הפסקת אש קבועה כדי להילחם בהתפשטות נגיף הקורונה במדינה מוכת הרעב והמחלות.

עדי ראיה של רויטרס צפו בכוחות של מועצת המעבר הדרומית, הכוח הראשי של הבדלנים, נפרסים בעיר הנמל הדרומית עדן. עדן היא גם מקום מושבה של הממשלה המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית ונתמכת על ידי הקואליציה הסעודית, שבה חברים גם הבדלנים. אלו מגובים על ידי איחוד האמירויות הערביות, שהיא השותפה המרכזית של ערב הסעודית בקואליציה שהוקמה נגד המורדים החות'ים השיעים, הנתמכים על ידי איראן.

בשנה שעברה תקפו הבדלנים את ממשלתו של הנשיא עבד רבו מנסור הארי וכבשו את עדן, כשהאלימות זלגה לאזורים אחרים בדרום תימן. בתיווך ערב הסעודית גובש הסכם בין הצדדים בנובמבר, שהיה אמור להוביל להקמת ממשלה כוללנית יותר ולשים את כל הכוחות תחת הנהגת המדינה, אולם הממשל החדש טרם הוקם. הבדלנים מכוונים להקמת מדינה עצמאית בדרום המדינה, שהייתה קיימת בטרם האיחוד עם הצפון ב-1990.

כוחות של הבדלנים בעיר עדן, תימן, יולי 2019. רויטרס
אומנו וחומשו על ידי האמירויות. כוחות הבדלנים בעדן, יולי/רויטרס

שר החוץ של ממשלת תימן, מוחמד אל-חדארמי, אמר כי הבדלנים "יישאו לבד בהשלכות המסוכנות והקטסטרופליות להמשך המרד המזוין שלהם". לדבריו, ההכרזה שלהם מהווה דחייה של ההסכם שנחתם בריאד ואת נסיגתם המוחלטת ממנו.

תימן מצויה בסכסוך אזורי מאז שהחות'ים הדיחו את ממשלתו של האדי מהשלטון בסוף 2014, ובתגובה התערבה במלחמה הקואליציה בהובלת ערב הסעודית במרץ 2015.

הסכסוך, שנתפס כסכסוך עקיף בין ערב הסעודית הסונית לאיראן השיעית, הפך למלחמת התשה כשהחות'ים עדיין שולטים על רוב הערים הגדולות, בהן הבירה צנעא, חרף הלחימה שבה נהרגו יותר ממאה אלף איש.

גבר עם מסכיה על אופניו בשוק בצנעא, תימן - ה-16 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
חשש מהתפשטות המהירה של הנגיף. תושב צנעא עם מסיכה, בחודש שעבר/רויטרס, רויטרס

ביום שישי האריכה הקואליציה הסעודית בחודש נוסף את הפסקת האש החד-צדדית שעליה הכריזה, על רקע תחינות האו"ם שמבקש מהצדדים להתמקד בבלימת הקורונה. עם זאת, המורדים הפרו-איראנים לא הצטרפו להפסקת האש הראשונה, שנמשכה שבועיים, והלחימה נמשכה בכמה מחוזות. אף שתימן דיווחה רק על מקרה הידבקות אחד בקורונה, ארגוני סיוע חוששים מאסון אם הנגיף יתפשט בקרב האוכלוסייה, שמיליונים ממנה סובלים מתת-תזונה, בזמן שמערכת הבריאות מרוסקת ואינה מצוידת לערוך בדיקות כראוי.

האו"ם מנסה לכנס שיחות וירטואליות כדי לגבש הפסקת אש קבועה, לתאם את המאמצים נגד הנגיף ולהסכים על נקיטת צעדים הומניטריים וכלכליים בוני אמון על מנת לחדש את שיחות השלום שנתקעו מאז סוף 2018.

מועצת המעבר הדרומית, שרוצה להיכלל בכל משא ומתן מדיני, פרשה בינואר מהוועדות ליישום הסכם ריאד, שבו ראתה ערב הסעודית בתור צעד משמעותי לעבר פתרון רחב יותר של המלחמה. איחוד האמירויות הערביות, שכמו הבדלנים מתנגדת לחלקה של מפלגת אסלאח האסלאמיסטית, המהווה את עמוד השדרה של ממשלתו של האדי, בקואליציה נגד החות'ים, צמצמה משמעותית את נוכחותה בתימן בשנה שעברה. עם זאת, היא עדיין שומרת על השפעה באמצעות אלפי הלוחמים בדרום תימן שאותם היא אימנה וחימשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully