וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות לפני הפצצות: כך נמנעת ישראל מהרג פעילי חיזבאללה בסוריה

גיא אלסטר

23.4.2020 / 14:23

גורמים ישראליים ואזוריים אמרו לניו יורק טיימס כי בישראל חוששים שפגיעה באנשי הארגון תוביל למלחמה כוללת. כך היה בתקיפה בסמוך לגבול עם לבנון, כשג'יפ של הארגון הופצץ רק אחרי שאנשיו נמלטו - אולם הם הספיקו לקחת את הציוד שהיה אמור להיות מושמד

עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

ישראל אימצה מדיניות של ירי אזהרה לעבר פעילי חיזבאללה בסוריה לפני שהיא תוקפת שיירות של הארגון, במטרה להימנע מההרג שלהם ומהתדרדרות למלחמה - כך אמרו כמה גורמים ישראליים ואזורים, בעבר ובהווה, לניו יורק טיימס. זאת בדומה למדיניות מול חמאס ברצועת עזה.

בכתבה הוזכרה התקיפה שהתרחשה מוקדם יותר החודש בסמוך לגבול עם לבנון, אז ג'יפ שחור שבו שהו שלושה פעילי חיזבאללה הותקף מהאוויר, אך רק אחרי שהם הספיקו לברוח ממנו ולקחת את דבריהם. התקיפה נקלטה במצלמות האבטחה, והיא חשפה טפח מנוהלי הלחימה הלא רשמיים בין ישראל לחיזבאללה, בניסיון להימנע מעימות כולל תוך מניעה מהארגון השיעי הנתמך על ידי איראן להתחמש בטילים מדויקים.

לפי ניו יורק טיימס, מדיניות התקיפה המקדימה של ישראל בסוריה לא דווחה עד כה. עוד נכתב כי בניגוד לפעילים של חיזבאללה, ישראל לא מהססת לפגוע בגורמים איראניים בסוריה במהלך התקיפות הרבות שלה במדינה מאז פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנוסעים הספיקו להימלט. המכונית אחרי ההפצצה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם בברית האזורית בהנהגת איראן סיפר כי פעילי חיזבאללה קיבלו שיחות מפתיעות מגורמים ישראליים, שהזהירו אותם שעליהם להתפנות מבסיסיהם לפני שהם הותקפו. גורם מודיעני אמר כי תקיפת הג'יפ של חיזבאללה פספסה במכוון, רק שהיא נכשלה משום שהפעילים הצליחו להימלט עם הציוד שהיה אמור להיות מושמד.

גורם מודיעיני בכיר באזור אמר כי המסר של ישראל לחיזבאללה הוא: "אנחנו יכולים לראות אתכם, גם אם אנחנו לא הורגים אתכם".

גם חיזבאללה, מצדו, נמנע מפגיעה בישראלים בשנים האחרונות, מחשש דומה. יומיים אחרי תקיפת הג'יפ, ישראל האשימה את חיזבאללה בפגיעה בגדר הגבול בשלושה מוקדים שונים.

הגנרל לשעבר אמין חטיט, המקורב לחיזבאללה, אמר כי הייתה זו דרך של חיזבאללה להבהיר שאנשיו יכולים לחצות את הגבול אם יבחרו בכך. לדבריו, משום שלא היו הרוגים בתקיפה של ישראל, "התגובה של חיזבאללה הייתה ללא אבידות".

עוד בוואלה!

חיזבאללה הפתיע: לישראל לא הייתה התרעה מודיעינית לפני החבלה בגדר

לכתבה המלאה
אימון צה"ל בצפון, בסיס אליקים. דובר צה"ל
כוחות צה"ל באימון בצפון/דובר צה"ל

מומחים מעריכים כי אם פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה יעלה מדרגה, תיאלץ ישראל גם להרוג את פעילי הארגון השיעי. באוגוסט האחרון שלחה ישראל מל"ט מתפוצץ ללב מעוז הארגון ברובע הדאחייה שבביירות כדי להרוס מתקן, שלפי גורמים ישראליים היה חיוני למאמצי דיוק הטילים. עם זאת, אמר גורם אזורי בכיר, כדי להימנע מהרג אנשי חיזבאללה, המתקפה התרחשה לפני עלות השחר כשאיש לא היה בסביבה. זאת בדומה לנוהל של ישראל לאזהרת בכירים פלסטינים בעזה, שזכה לכינוי "הקש בגג".

לפי הדיווח בניו יורק טיימס, ג'יפ השירוקי שהופצץ בשבוע שעבר חצה את לבנון לסוריה, על אף שהגבול בין המדינות אמור להיות סגור בשל מגיפת הקורונה, והוא לא נשא לוחיות רישוי. גורם מודיעני אמר לעיתון כי בכיר חיזבאללה עימאד כרימי היה במכונית גם כן. הוא אחראי על היחידה המבריחה כלי נשק מתוחכמים ללבנון.

בתיעוד התקיפה נראה הג'יפ עוצר בצד הדרך אחרי התקיפה הראשונה. שלושת הנסועים, כולל כרימי, נמלטו מהמכוניות, אך הספיקו לשוב ולקחת את דבריהם. זמן קצר לאחר מכן, הטיל השני פגע בג'יפ ופוצץ אותו. בחיזבאללה לא הגיבו על התקרית.

העימות בין המוסד לצה"ל

עוד דווח בניו יורק טיימס כי הטקטיקה הזו גרמה למתיחות בין צמרת צה"ל לבין המוסד. בעוד שבמטכ"ל מאמינים כי היא יוצרת איזון שנועד למנועה מלחמה ולמנוע מחיזבאללה לשדרג את יכולותיו, ראש המוסד יוסי כהן מטיל ספק בכך שחיזבאללה, איראן ויתר חברי הציר יכולים להוות איום משמעותי על ישראל. הוא טוען שמאזן ההרתעה אינו נחוץ ושיש לחסל טרוריסטים על בסיס שיקולים מבצעיים ולא לחוס על חייהם רק מחשש לתגובה.

בשיחה עם ראשי צה"ל אמר כהן כי המסר היחיד שצריך לשלוח למנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הוא "שאסור לו לנסות אותנו". לדבריו, "אין הבדל מה הוא משגר לעבר ישראל - אם רקטות גראד ארוכות טווח, רקטות M-600 או כל דבר אחר - ברגע שבו זה קורה, הוא וכל הארגון שלו יימחקו לחלוטין".

עד עתה, הגישה של צה"ל היא זו שהתקבלה, אף ששני פעילי חיזבאללה נהרגו בסוף אוגוסט בסיכול פיגוע רחפנים של איראן משטח סוריה.

גורם משורות הציר האיראני אמר לניו יורק טיימס כי רק 16 פעילי חיזבאללה נהרגו בתקיפות של ישראל מאז 2013, בהשוואה למאות איראנים, סורים ולוחמי מיליציות מעיראק וממקומות אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully