וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולי קורונה ממזרח ירושלים הועברו לטיפול ובידוד ברשות הפלסטינית

תושבים בכפר עקב מתקשים לעבור את המחסום לשטח ישראל ונתקלים גם בחסימות של כוחות הרשות, שבודקת אותם ומפנה את חלקם לרמאללה. בשל היעדר אכיפת ההנחיות והצפיפות, בשכונה מביעים חשש מהתפרצות: "אין שמירה, כולם יוצאים ומסתובבים כאילו אין קורונה"

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

תושבים שאובחנו כחולים בקורונה בשכונת כפר עקב שבמזרח ירושלים הועברו לבתי חולים ובתי מלון ברמאללה. בשכונה אמרו כי עד כה אובחנו 16 חולים, רובם בבדיקות של הרשות הפלסטינית, אך בדיווחים אחרים צוין כי ישנם עשרות חולים.

שכונת כפר עקב, שבשטחה המוניציפלי של ירושלים, נמצאת מעבר לגדר ההפרדה ותושביה נאלצים לעבור במחסום כדי להגיע לעיר. הרשויות כמעט ולא פועלות בשכונה, והיא סובלת מהזנחה ארוכת שנים, שגוברת בתקופת המשבר. מנתונים שהעביר משרד הבריאות לפני כעשרה ימים, עלה שמתוך 2,600 תושבים ממזרח ירושלים שנבדקו במתחם "היבדק וסע" בג'בל מוכבר, רק 25 היו מהשכונות כפר עקב ומחנה פליטים שועפאט. גם בקופות החולים ברחבי העיר נבדקו רק בודדים משכונות אלה.

לאחר עתירה שהגישו תושבים בשכונה באמצעות עמותת זכויות האדם עדאלה, פתחה קופת חולים כללית מתחם בדיקה בכפר עקב. גורם במערכת הבריאות במזרח ירושלים אמר כי בקרוב גם קופת חולים מאוחדת צפויה להתחיל לבדוק בשכונה בשל החשש מהתפרצות.

פועלים פלסטינים במחסום ישראלי סמוך לרמאללה, קורונה, 19 מרץ 2020. רויטרס
נבדקו ברשות, ונשלחו לבידוד ברמאללה. פועלים פלסטינים במחסום ישראלי/רויטרס

סמיח אבו רמילה, מהפעילים בשכונה במאבק בקורונה, אמר כי את מרבית הבדיקות עשתה עד כה הרשות הפלסטינית, ואובחנו 16 חולים, שרובם הועברו לבידוד וטיפול ברמאללה. לדבריו, כמה מהם נבדקו בישראל אך נשלחו לבתים ובשכונה הוחלט לפנות אותם. "הבעיה שלנו היא שאף אחד לא מטפל בחולים האלה. עשינו לחלק מהם בדיקות ברשות הפלסטינית, וגם שם הם המשיכו את הטיפול כי השלטון הישראלי סירב לקחת אותם לבתי חולים ובידוד", אמר אבו רמילה. "בגלל הקושי של המצב, אנחנו אומרים שחייבים להוציא אותם מהבתים כי בכפר עקב, הכול צפוף, אין חוק ושלטון. לכן לא יכול להיות שנשאיר את התושבים האלה בבית. לכן אמרנו להם, אם אתם נשארים בבתים, אתם מסכנים את החיים".

אבו רמילה סיפר על מקרה שבו אישה מכפר עקב הייתה חולה ללא ידיעתה והדביקה חמישה מתוך שבעת ילדיה. "אחרי שהתוצאות יצאו, שלחנו אותם לבידוד בישראל, אבל עד עכשיו לא החזירו לנו תשובה, ולכן שלחנו אותם לרשות הפלסטינית לבידוד שם", סיפר.

מד"א פתחו  מתחם בדיקות קורונה במחנה פליטים שועפאט שבירושלים, 16 באפריל 2020. מאיה הורודניצ'אנו
מתחם היבדק וסע של מד"א במחנה הפליטים שועפאט/מאיה הורודניצ'אנו

גורם בקופת חולים במזרח ירושלים הסביר כי בשל מחסומים של הרשות בשטח היא לא הצליחה להגיע לבדיקה בשועפאט. "אנשים פחות מצליחים להגיע לירושלים בשל הסגר ברשות. התנועה מאוד מוגבלת, ויש מחסומים בדרך שמי שיוצא מהבית בקושי יכולים להגיע ליעד שלו. המטופלת לא הצליחה להגיע למרפאת שועפאט", אמר אותו גורם, והוסיף כי לכן עשו את הבדיקה שם.

לדבריו, האם אושפזה בבית חולים ברמאללה בשל קוצר נשימה וכעת "רוצים להעביר אותם למלון בארץ. הבעיה שעשו את הבדיקה ברשות, אבל משרד הבריאות לא אישר את הבדיקה וביקשו שנחזור על הבדיקה ואחר כך אפשר להעביר אותה למלון בארץ", סיפר הגורם. "אבל האמבולנס ברשות לא מסכים להעביר אותם למחסום". עוד הוסיף כי בני המשפחה צפויים לעבור היום (שלישי) בדיקות בישראל. "זה כאילו לטפל במישהו שנמצא במדינה אחרת, זה די מורכב".

"אין מענה מהשלטונות"

אבו רמילה תיאר את הקושי לשמור על ההנחיות בשכונה, שבה המשטרה אינה פועלת ונמנע מהרשות הפלסטינית לפעול בה. "אין שמירה, כולם יוצאים מסתובבים כאילו אין קורונה", אמר. "אנחנו כל הזמן מנסים רק לטפל באנשים. ברגע שיודעים ושומעים על מצב שיש קורונה, אנחנו ישר שולחים את הפעילים שלנו. קודם כל עושים חיטוי לבניין, מזמינים את הבדיקות ואחרי זה מתחילים לטפל במשפחה. אנחנו אומרים להם להישאר בבידוד עד שיש תוצאה וממשיכים קדימה. לכן, אנחנו מתקשים כי אין חוק ושלטון ואין אכיפה. בעיה שאין מי שישאיר אותם בבתים. ואחרי שיש תשובות, אומרים למי שצריך שייזהר וייכנס לבידוד. אבל אף אחד לא מקשיב לצערי הגדול כי רוצים פרנסה ואין מענה מהשלטונות".

אבו רמילה סבור שברמדאן, שיתחיל ביום חמישי ויימשך חודש ימים, "המצב יהיה יותר קשה. אנשים יוצאים יותר מהבתים. אם לא יתנו פתרון לפני הרמדאן, אנחנו בבעיה גדולה".

החשש מהתפרצות במזרח ירושלים הולך וגובר, לאחר שדווח בין היתר על עשרות נדבקים בשכונת סילוואן. לאחרונה פנתה אשרת מימון מעמותת עיר עמים לשר הבריאות יעקב ליצמן וראש עיריית ירושלים משה ליאון בבקשה לשתף פעולה עם הפעילים המקומיים. "יש צורך בתיאום ושיתוף של תושבי מזרח ירושלים בתכנון וקבלת ההחלטות בימים אלו", כתבה מימון. "נציגי ועדי השכונות מצויים במידע הרב, מלאי יוזמה, תושייה, מסירות ומחויבות לתושבי שכונותיהם ולקהילותיהם. פגישות עמם באופן שוטף ומכבד, לזיהוי הצרכים והמענים הנדרשים, אפשרי וחיוני בימים אלה. תיאום כזה ימנע גם פגיעה בצוותי מתנדבים המסייעים לאוכלוסייה, כפי שאירע לא אחת, באופן שהוביל להרתעות רבה מהמשך הסיוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully