וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסטרטגיית היציאה: גנים ובתי ספר לא ייפתחו, ספורט - עד 500 מטר

17.4.2020 / 5:50

נציגי המשרדים הממשלתיים הציגו בפני רה"מ והשרים את הטיוטות שגובשו לחזרה לשגרה לאחר המשבר. בתום הדיון שנמשך כשמונה שעות הוחלט כי כמה סקטורים ישובו לפעול בהתאם למגבלות שייקבעו עד מוצ"ש כמו בדיקות חום, חיטוי ושמירת מרחק. תלמידי החינוך המיוחד ישובו ללימודים

צילום: דוברות משרד הבריאות, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה - עדכונים אחרונים:

  • רה"מ קיבל את הצעת המל"ל ליציאה מהמשבר
  • בתוך 48 שעות - האוצר יגבש תכנית פיילוט עבור כמה ענפי מסחר שיוכלו לפתוח
  • גנים ובתי ספר אינם ברשימה
  • לפי ההצעה - ספורט יותר בזוגות ובטווח של עד 500 מטרים מהבית
  • "תו סגול" יינתן לעסקים שיעמדו בקריטריונים שייאפשרו פעילות
  • ההחלטה תובא לאישור הממשלה במוצאי שבת
  • פתיחת קניונים ומרכזי קניות - אחרי יום העצמאות

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל אמש (חמישי) את הצעת המועצה לביטחון לאומי לאסטרטגיית יציאת למשק הישראלי ממשבר הקורונה. במסגרת הצעת המל"ל, שגובשה בסיוע צוות מומחים בראשות פרופ' אלי וקסמן, משרד האוצר יגבש תכנית פיילוט עבור כמה ענפי מסחר שיוכלו לשוב ולפעול בכפוף להנחיות משרד הבריאות. ההחלטה תובא לאישור הממשלה במוצאי שבת.

"ראש הממשלה החליט על תכנית אחראית זהירה ומדורגת שתכלול פתיחה מוגבלת של עסקים, באופן מבוקר ומדוד", מסרה לשכתו של נתניהו. על פי התכנית המתגבשת, הממשלה תגדיר "תו סגול", שיינתן לעסק שעומד בדרישות שייקבעו על מנת לפעול, בהתאם לסקטורים שיוגדרו.

ראש הממשלה הודיע על הקלות שנקבעו בחופש התנועה, לפיהן ניתן יהיה לצאת לפעילות ספורטיבית של עד שני אנשים קבועים - עד לטווח 500 מטרים מהבית. כמו כן, יתאפשר חינוך מיוחד יחידני, במתכונת של שני ילדים בכיתה, עם חונכים קבועים בחלל קבוע. במהלך סוף השבוע הזה הצוותים המקצועיים יתאימו את המערכת ליישום ההחלטה.

ב-48 השעות הקרובות ימפו הצוותים המקצועיים ענפים שיוכלו להשתתף בפיילוט ויכינו הצעת החלטה, כמו גם נהלים מפורטים לתפעול העסקים והחברות ונהלי התנהגות של הציבור במרחב הציבורי ובעסקים. עם זאת, ייתכנו שינויים בתכנית, במסגרת הדיונים שיתקיימו ביומיים הקרובים.

דיון עם שרי ממשלה, מנכ"לי משרדים וגורמי רפואה ומדע בכירים, בו מציגים תכניות שונות להקלת ההגבלות, משרד רה"מ, ירושלים 16 באפריל 2020. קובי גדעון / לע"מ, אתר רשמי
חילוקי דעות חריפים בין משרדי הממשלה. הדיון באסטרטגיית היציאה, הערב/אתר רשמי, קובי גדעון / לע"מ

ההחלטה התקבלה בתום דיון שערכו שרי הממשלה בנושא אסטרטגיית היציאה, בנוכחות נציגי משרדי הממשלה. במהלך הדיון, שהחל ב-15:30 ונמשך כשמונה שעות, הוצגו הטיוטות שגובשו במשרד האוצר ומשרד הבריאות בעניין מדיניות החזרה לשגרה במשק ובשאר תחומי החיים.

שר שנכח בדיון הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS כי ביום שבת צפויה להתקיים ישיבת ממשלה נוספת, וצפויים להחליט בה בנוגע לנושאים הבאים: "התעשייה, בכפוף לקביעת כללים מיוחדים, תוכל לחזור כמעט לפעילות מלאה". כמו כן, עד מוצאי יום שבת ייקבעו בממשלה קריטריונים בנושאי היגיינה, חבישת מסיכות והתקהלות. לדבריו, "לגבי המסחר הולכים ככל הנראה לפתוח מסחר בחנויות רחוב, אך אישורים יינתנו תחילה לפי ענפים שלא דורשים התקהלות גדולה, ואותם יפתחו".

כמו כן, לדברי השר, מרכזי קניות וקניונים צפויים להיפתח רק אחרי יום העצמאות. הוא הוסיף כי החינוך המיוחד יחזור לפעול כבר השבוע, בקבוצות קטנות. בנוסף ייפתחו משפחתונים - אך הצוותים יקבעו תקרה חד ספרתיית של ילדים לצורך הפעלתם. בנוגע לתו הסגול, השר הסביר מי שיקבל את התו הסגול, "בין אם הוא שייך לתחום תעשייה, שירותים או מסחר", יהיה חייב לעמוד בקריטריונים כדי לחזור לשגרה.

"קשה לדעת מה נתניהו יחליט, ובכל מקרה הממשלה תצטרך לדון בהכל ולאשר בשישי בצהרים או במוצאי שבת את הדברים", אמר אחד השרים טרם קבלת ההחלטה.

בעוד שבמשרד הבריאות הציגו עמדה שמרנית יחסית, הכוללת שלושה שלבים מבוקרים ואטיים של חזרת המשק לעבודה - כשרק בשלב האחרון ייפתחו חנויות רחוב ומספרות, ושלב לאחר מכן מסעדות ומקומות הבילוי - במשרד האוצר מתחו ביקורת על עמדה זו וטענו כי המשק יקרוס בתהליך האיטי המוצע על ידם.

"באוצר הזהירו מפני משבר עמוק במשק באופן כזה שיהיה קשה מאוד להתאושש ממנו", אמר לוואלה! NEWS גורם שנכח בדיון. "המשק נמצא במצב שחייבים לתת יותר הקלות בחזרה לשגרה ממה שהציע משרד הבריאות בתכנית שלו. צריך לאפשר למפעלים וחברות לעבוד", הוסיף אותו גורם, וציין כי במשרד הבריאות מתריעים מפני התפרצות אפשרית ביום העצמאות. "במשרד הזהירו מפני החגים הקרובים, בייחוד יום העצמאות והחשש המלווה אותו בעקבות ההתכנסויות ואירועי המנגל שמאפיינים את יום זה, ויכולים להביא להתפרצות נוספת". הגורם התייחס לאפשרות של החזרת מערך הלימודים ואמר כי "על בתי ספר עדיין לא מדברים, בטח שלא בשבוע הקרוב".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך דיון בראשותו עם שרי ממשלה, מנכ"לי משרדים וגורמי רפואה ומדע בכירים, בו מציגים תכניות שונות להקלת ההגבלות, משרד רה"מ, ירושלים 16 באפריל 2020. -, אתר רשמי
ראש הממשלה משתתף בדיון באמצעות מצלמת וידאו, הערב/אתר רשמי, -

מוקדם יותר גם שר האוצר משה כחלון ומנכ"ל המשרד שי באבד תקפו את תכנית משרד הבריאות וקראו לפתיחת הסגר במהירות האפשרית במטרה לאפשר לעסקים שלא להגיע לקריסה כלכלית. באבד כינה את התכנית של משרד הבריאות לא רצינית ואמר כי "זוהי לא אסטרטגיית יציאה, המשק יקרוס ללא חמצן", השר כחלון טען כי התכנית כל כך כושלת שאנשים ייצאו לרחובות מחוסר תקווה. "חייבים לצאת ואי אפשר להמשיך עם ההגבלות הנוכחיות", אמר.

שר הפנים אריה דרעי שהשתתף בדיון אמר כי יש להתחיל לפתוח את המשק, תחת חקיקה שתחייב את המגבלות שיוטלו תוך כדי השגרה והמשך המאבק בנגיף. "צריכים לבצע הקלות ולאפשר למשק לחזור לאט לאט לתפקוד. יש נתונים אופטימיים וצריך לאפשר לענפים במשק לחזור לעבוד", אמר דרעי. שר הפנים הוסיף כי הוא תומך מאוד בהקלות, "אולם, במקביל חייבים חקיקה שתחייב חבישת מסיכות ולבישת כפפות ולאכוף זאת, בניגוד למה שקורה כעת. לקנוס אנשים בלי כפפות ומסכות. הקלות בסגר והיציאה לעבודה לאט לאט יהיו חייבים להיות מלווים בזהירות רבה".

טקס חניכת המבנה החדש של מרחב שומרון של המשטרה המתקיים כעת בעיר אריאל, במעמד השר לבט"פ גלעד ארדן, מ"מ מפכ"ל המשטרה, ממ"ז ש"י, סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה, ראש מועצת יש"ע דוד אלחייני, ונוספים.. קובי ריכטר/TPS, TPS
הקלות במהירות האפשרית. השר ארדן/TPS, קובי ריכטר/TPS

במהלך הדיונים הציע דרעי לאפשר קיום מנייני תפילה של 10-15 איש, בשטח הפתוח בלבד תוך הקפדה על כל הכללים. לדבריו, "מעבר למזון הגשמי יש צורך לדאוג גם למזון הרוחני של הציבור הנוהג להתפלל במניין".

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הביע עמדה מקלה יותר בנוגע לתכנית היציאה, ואמר כי אפשר להתחיל בהקלות באופן מידי. "לא צריך לחכות עד שנרד למאה חולים ביום ומטה כדי להקל כפי שמשרד הבריאות דורש, והמבחן צריך להיות בעיקר מספר החולים הקשים ושם המספר ירד משמעותית ולכן צריך להתחיל בהקלות", אמר ארדן, "קודם כל מקומות העבודה וכל החברות במשק שאין בהן קבלת קהל".

לטענת ארדן, המפתח היסודי להחזרת מערכת החינוך לשגרה, הוא "הסתערות על פתרונות מידיים לילדי הגנים וכיתות א'-ג' וכמובן חינוך מיוחד". לדבריו, "בלי פתרון לילדים, לא יעזור אם נשחרר את מקומות העבודה כי ההורים ייאלצו להישאר בבית לסירוגין. זה הפרויקט הלאומי הכי דחוף וצריך לתת למשרד החינוך כל מה שצריך כדי לסייע להורים כבר מיום ראשון הקרוב.

50 מיליון שקלים עבור ציוד לימודי לאוכלוסיות מוחלשות

ארדן הביע תמיכה בהחזרת הפעילות הספורטיבית של יחידים ושל משפחות גרעיניות, ובדומה לשר דרעי הציע לאפשר גם תפילה במניין בשטח פתוח. "חייבים לכבד את הדת וגם לתת אוורור לאזרחים", אמר, "ולא סביר לאפשר הפגנות וספורט ולא לאפשר תפילות בשטח פתוח".

שר הבט"פ התריע מפני ההתפרצות האפשרית בחג הרמדאן. "יש שני מיליון איש שבכל מקרה צמים בחודש הקרוב ונוהגים לשבור את הצום בסעודות כל יום ומה שנחליט כאן ישפיע על האווירה והציות גם שם. ולכן הכי חשוב זה להשקיע בימים הבאים בפניה לציבור הערבי ובשיח עם ההנהגה של ערביי ישראל כי החודש הזה עלול להביא למוקדי תחלואה עצומים שיחייבו חזרה לסגר", אמר.

שר החינוך רפי פרץ שהשתתף בדיון הציג בפני ראש הממשלה פערים בנושא ציוד קצה ללמידה מרחוק, וביקש סיוע כדי לסגור את הפערים. נתניהו נענה לבקשה והורה להעביר 50 מיליון שקלים מיידית על מנת לרכוש מחשבים לאוכלוסיות מוחלשות. במסגרת זו, ההקצאה שתינתן היא כ-30 אלף מחשבים לאותן משפחות, עם דגש מיוחד על המגזר החרדי והערבי. פרץ אמר כי "אנחנו מתקנים עוול. הלמידה מרחוק תגיע לכל אחד, נדאג שהפערים יסגרו".

(עדכון ראשון: 21:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully