וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסטרטגיית היציאה המסתמנת: עובדי ההייטק והתעשייה ישובו ראשונים לעבודה

11.4.2020 / 19:59

מטיוטה שגיבש צוות משרד האוצר עולה כי יש להתחיל בשחרור הדרגתי של מקומות העבודה מיד לאחר חג הפסח כדי למנוע קריסה כלכלית. לפי ההמלצה, קניונים וחנויות ישובו רק בשלב השני מחשש להתפשטות מחודשת של הנגיף. על פי המסמך, הראשונים לחזור ללימודים הם ילדים עד גיל 9

מד"א ערך בדיקות קורונה לדיירים ולצוות בבית האבות "מעון הורים" בירושלים/צילום: מאיה הורודניצ'אנו

אסטרטגיית היציאה המסתמנת - כל הפרטים

  • עובדי הייטק, תעשייה, פיננסים ומשרדים ישובו ראשונים לעבודה
  • ילדים עד גיל תשע צפויים לשוב ראשונים למערכת החינוך
  • קניונים, שווקים וחנויות יחזרו לפעילותם רק בהמשך
  • מקומות בילוי ופנאי לא נמצאים על הפרק לחזרה לשגרה

עובדי הייטק, פיננסים ותעשייה ישובו ראשונים לעבודתם - כך מסתמן הערב (שבת) מטיוטה שגיבשו צוותי משרד האוצר במסגרת אסטרטגיית היציאה. בצוות החשיבה שמוביל המשרד מיפו את ענפי המשק לפי סוגי מקומות עבודה ועל פי תרומת העסקים לתוצר ולתעסוקה. מהמסמך, שצפוי להיות מוצג לשרים, עולה כי יש להתחיל בתהליך שחרור הדרגתי של מקומות העבודה מיד לאחר חג הפסח, כדי למנוע קריסה כלכלית. במקביל, יש למתן בהדרגתיות את המגבלות על הציבור כך שיתאפשר לו לצאת מהבית גם לצורך רכישת מוצרים שתסייע למשק.

כחלק מההיערכות ליציאה מהסגר והפחתת המגבלות על המשק הוקם צוות בהשתתפות משרד האוצר, בנק ישראל, המועצה הלאומית לכלכלה משרד הכלכלה ומכון גרטנר. לפי המלצות הצוות, כדי להשיב את מקומות העבודה לפעילות בצורה מדורגת יש להשיב את התחבורה הציבורית ומערכת החינוך לפעילות הדרגתית. מהמסמך עולה כי למערכת החינוך חשיבות גדולה ליכולת של המועסקים לחזור למקומות העבודה, כך שהראשונים לחזור ללימודים הם ילדים עד גיל תשע, שלא ניתן להשאיר ללא מסגרת כדי לצאת לעבודה.

ההערכה היא שהפגיעה העקיפה בתוצר היומי כתוצאה מסגירת מערכת החינוך תהיה 9.4%. כך גם באשר לתחבורה הציבורית, אשר השבתתה צפויה להביא לירידה של 10% בתוצר היומי.

לקריאת המסמך המלא

שוק פתח תקווה 24 במרץ 2020. ראובן קסטרו
שוק פתח תקווה ריק מאדם/ראובן קסטרו

מהמתווה עולה כי בשלב הראשון יש להחזיר לעבודה את ענפי ההייטק, פיננסים, משרדים, יבוא ומסחר סיטונאי ותעשייה, אשר יכולים לבצע את עבודתם מרחוק ויש להם סיכון נמוך להתפשטות המחלה. בנוסף לכך, נדרשת הערכה באשר לשחרור המגבלות המינימלי שיאפשר את החזרת ענפים אלו לתפוקה גבוהה. מיד לאחר מכן יש להביא לחזרה לשגרה את ענפי המסחר והקמעונאות בחנויות, בשווקים ובקניונים, הנחשבים לענפים שיש בחזרתם תרומה רבה לצמצום היקף האבטלה במשק, אך שיעור ההדבקות בהם יכול להיות גבוה. לפי צוות החשיבה, ענפים אלה כוללים כ-350 אלף מועסקים שתרומתם לסך התוצר רבה מאשר בענפים אחרים.

דירוג נוסף יתבצע על פי אזורים גאוגרפיים, במסגרתו מקומות תעסוקה ייפתחו מוקדם יותר באזורים בהם התחלואה נמוכה יותר. באופן כזה יהיה ניתן לבחון שיטות שונות להפחתת סיכוני הידבקות ולאמצן לאחר מכן בשאר אזורי הארץ.

מקומות פנאי בילוי כמו קולנוע, מופעי מוזיקה, אירועי ספורט וחתונות, וכן שירותים בעבודה מקרוב בהם מספרה ושירותים פרא-רפואיים - הנחשבים למקצועות עם תרומה נמוכה לתעסוקה ובעלי סיכון גבוה להתפשטות המחלה - לא נמצאים על הפרק לחזרה לשגרה.

הכניסה למתחם סינמה סיטי בראשון לציון, 30 במרץ 2020. ראובן קסטרו
קניונים וחנויות צפויים להיפתח בשלב הבא. מתחם מסחרי בראשון לציון/ראובן קסטרו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי לכנס בחול המועד ועדה שתבחן תכנית להחזרת המשק לשגרה בהדרגתיות. אחד משרי הממשלה אמר אתמול לוואלה! NEWS כי "המטרה היא להתחיל לתת הקלות מן הסגר, גם מבחינת הגדלת כמות הכוח העובד במפעלים ובמקומות החיוניים ולאפשר פתיחת חנויות". לדבריו, "בהתחלה מדברים על פתיחת חנויות רחוב ומרכזים מסחריים פתוחים (כמו מרכזי "ביג" - ד"י), כאשר תהיה הגבלה על כמות האנשים שיכולים להיות בחנויות, וחובת לבישת כפפות ומסכות, והתכנית יכולה להיות גם דיפרנציאלית מבחינת הגיל ודיפרנציאלית מבחינה גיאוגרפית".

"אנחנו מאמינים שאת הפירות של הסגר במהלך חול המועד נראה שבועיים לאחר מכן", הוסיף השר. "לכן, בתוך התחלה, נשחרר לאט-לאט, נראה שהכול עובד ונשחרר עוד. הכוונה היא להגדיל היקפי פעילות במקומות עבודה ולשחרר חנויות רחוב, זו הכוונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully