וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבריטניה מתפללים להחלמת ג'ונסון: "הקורונה לא מפלה אף אחד"

7.4.2020 / 10:20

בממשלה אמרו כי אין שינוי במצבו של ראש הממשלה, שמקבל חמצן אך אינו מונשם. שר החוץ קיבל את סמכויותיו, וללא חוקה כתובה, לא ברור מה יקרה אם ג'ונסון לא יוכל לשוב לתפקידו. עמיתיו ויריבו הביעו תקווה שישוב לאיתנו במהירות. טראמפ: "הוא משהו מיוחד"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נותר הבוקר (שלישי) בטיפול נמרץ, שאליו הועבר אתמול עם החמרת מצבו הרפואי בעקבות הידבקותו בנגיף הקורונה. ברחבי הממלכה איחלו לו החלמה מהירה, ובינתיים חברי ממשלתו ממשיכים לעבוד כדי לבלום את התפרצות הווירוס. ככל הידוע, ג'ונסון עודנו בהכרה.

"ברגע זה, ראש הממשלה בטיפול נמרץ, מטופל על ידי הצוות הרפואי שלו, מקבל את הטיפול הטוב ביותר שאפשר מהצוות בסנט תומאס ואנחנו מקווים ומתפללים עבורו ועבור משפחתו", אמר השר מייקל גוב, האחראי על עבודת הממשלה, לרשת BBC. "כולנו מקווים שהוא ישוב לאיתנו במהירות האפשרית וכולנו חושבים על זה". לדבריו, אם יהיה שינוי במצבו של ראש הממשלה בן ה-55, תימסר הצהרה נוספת.

גוב הוסיף כי ג'ונסון אינו מחובר למכונת הנשמה, אך הוא קיבל הזרמת חמצן. ראש הממשלה השמרני הועבר לטיפול נמרץ כדי שיוכל להיות קרוב למכונת הנשמה, במקרה שמצבו ימשיך להתדרדר. ביום ראשון הוא פונה לבית החולים לצורך בדיקות, אחרי שתסמיני נגיף הקוביד-19 - שיעול וחום גבוה - נמשכו עשרה ימים ברציפות. אתמול הוא עוד הספיק לצייץ ש"מצב רוחו טוב", אך בשעות הערב נמסר כי סמכויותיו הועברו זמנית לשר החוץ דומיניק ראב.

שער דיילי מירור, 7 באפריל, על מצבו בריאותו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון. -, אתר רשמי
"בוריס החולה נאבק על חייו". שער הדיילי מירור/אתר רשמי, -

ראב, שכינס אתמול את ישיבת הממשלה, אמר כי יש "רוח צוות חזקה במיוחד" מאחורי ראש הממשלה. הוא הוסיף כי הוא ועמיתיו מבטיחים פועלים ליישום התכניות של ג'ונסון "במהירות האפשרית". לדבריו, "זו הדרך שבה נעבור יחד כמדינה את אתגר נגיף הקורונה". אתמול הוא עוד אמר שג'ונסון מנהל את הממשלה מבית החולים, אך בערב נמסר כי הוא קיבל באופן זמני את הסמכויות. בארמון בקינגהאם אמרו שהמלכה, שזמן קצר לפני אשפוזו של ג'ונסון ביום ראשון נשאה נאום לאומה, עודכנה בהתפתחויות.

ללא תכנית ב'

לבריטניה אין חוקה כתובה, ולכן לא ברור מה יקרה אם ג'ונסון לא יוכל לתפקד עוד באופן קבוע. מומחים אומרים כי בפועל קיימים כמה תקדימים עתיקים וסותרים, ולכן אין באמת תכנית סדורה במקרה שנבצר מראש הממשלה להמשיך לכהן. אין שום מנגנון המופעל בתרחיש כזה ב"מדריך הממשלה", הקובע את החוקים והמוסכמות לניהול השלטון, ויש מעט מאוד תקדימים למצב כזה.

ביוני 1953, ראש הממשלה דאז וינסטון צ'רצ'יל לקה בשבץ מוחי. זה נשמר בצורה כה חשאית עד שכמה שרים בכירים כלל לא היו מודעים לכך. צ'רצ'יל הפתיע את הרופאים כשהתאושש והמשיך במילוי תפקידו, שב לרחוב דאונינג וניהל את הממשלה אחרי חודשיים בלבד.

בעת האחרונה, טוני בלייר עבר פעמיים טיפולים בשל בעיות בלבו בזמן שכיהן כראש הממשלה בראשית שנות ה-2000, והוא צמצם את עומס העבודה שלו במשך כמה ימים אחרי כל אחד מהטיפולים. גורמים רשמיים אמרו אז שאילו היה נבצר ממנו למלא את תפקידו, סגנו ג'ון פרסקוט ייכנס לתפקיד עד לבחירת מנהיג חדש.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בשולי עצרת האו"ם, 24 בספטמבר 2019. רויטרס
"אנחנו בקשר עם כל הרופאים של בוריס". טראמפ וג'ונסון, ספטמבר/רויטרס

פוליטיקאים מכל הקשת הפוליטית בממלכה הביעו תקווה שג'ונסון יתאושש במהרה. מנהיג הלייבור החדש, קיר סטארמר, אמר כי אלו "חדשות עצובות ונוראיות". הוא הוסיף: "כל מחשבותיה של המדינה על ראש הממשלה ומשפחתו במהלך התקופה הקשה הזו". גם ארוסתו ההרה של ג'ונסון בת ה-32, קארי סיימונדס, פיתחה תסמינים, אולם היא אמרה ביום שבת כי היא חשה טוב יותר. היא אינה נבדקה לנגיף.

קודמתו בתפקיד של ג'ונסון, תרזה מיי, ויריבו לשעבר מהבחירות האחרונות, מנהיג הלייבור הקודם ג'רמי קורבין, אמרו כי הם מקדישים את מחשבותיהם אליו. "הנגיף הנורא אינו מפלה אף אחד", אמרה מיי.

בריטניה נמצאת בסגר כמעט מלא בשבועות האחרונים, אך רק אחרי שג'ונסון נאלץ לשנות כיוון. בתחילת ההתפרצות, הוא זלזל בחומרת הנגיף ואף הצהיר שהוא ממשיך ללחוץ ידיים, למרות המלצות הרופאים להימנע ממגע ולשמור מרחק. הוא שינה את המדיניות שלו לאחר שתחזיות מדעיות הראו שעד כרבע מיליון בני אדם יוכלו למות מהנגיף, ובשבועות האחרונים הווירוס חדר לממשלת בריטניה עצמה, אחרי שגם שר הבריאות מט הנקוק נדבק.

גורמי בריאות בממלכה הודיעו אתמול כי 439 חולי קורונה מתו ביממה אחרונה באי הבריטי. בכך, עלה מניין המתים מהנגיף בבריטניה ל-5,373. המספר הכללי של חולי הקורונה בממלכה עלה ל-51,608 בני אדם.

רצה להוריד במשקל

מנהיגים ברחבי העולם איחלו לו החלמה מהירה. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי כל אזרחי ארצות הברית מתפללים למען החלמתו. "הוא באמת משהו מיוחד - חזק, נחוש, לא מוותר", אמר טראמפ במהלך תדרוך לעיתונאים. הוא הוסיף כי הוא ביקש משתי חברות תרופות המפתחות טיפולים פוטנציאליים למחלה להיות בקשר עם ממשלת בריטניה ולהציע לה את שירותיהן.

"אנחנו בקשר עם כל הרופאים של בוריס ואנחנו ממתינים לראות מה קורה", אמר טראמפ. "אבל הם מוכנים ללכת". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת עמנואל מקרון איחלו לג'ונסון, שאינו מעשן, החלמה מהירה.

צוותי רפואה ואמבולנסים ברחובות לונדון בשל הסגר כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה בבריטניה. 28 במרץ 2020.. רויטרס
מספר הקורבנות ממשיך לעלות. אמבולנסים בלונדון/רויטרס

לאחרונה אמר ראש ממשלת בריטניה, שנכנס לתפקידו ביולי האחרון, כי הוא רוצה להוריד ממשקלו. הוא נהג לשחק טניס, וכשהיה ראש עיריית לונדון היה רוכב על אופניים ברחבי הבירה. מומחים סבורים כי יש קשר בין משקל עודף לבין הסיכוי לחלות קשה מהווירוס.

מומחי רפואה העריכו כי הבדיקות הסבירות ביותר לאדם בגיל של ג'ונסון עם תסמיני קורונה לאחר עשרה ימים הן הערכת רמות החמצן שלו ובדיקת אלקטרוקרדיוגרמה בלב. "הרופאים יעקבו אחר סימנים חיוניים חשובים כמו חמצן", אמר ד"ר רופרט ביל מנהל קבוצה של ביולוגים במעבדה לזיהומים במכון פרנסיס קריק. "הוא יעבור גם בדיקות דם כדי לראות איך נראית התגובה החיסונית לנגיף, ולהעריך את תפקודי הכבד והכליות". בדיקות נוספות יכולות לכלול בדיקת CT של החזה כדי לקבל תמונה מדויקת של הריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully