וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירות התעסוקה מעריך: 20% מהמובטלים החדשים - לא ישובו לעבודתם

29.3.2020 / 18:49

בעקבות משבר הקורונה ולאור מצוקת המשק הישראלי, בשירות התעסוקה הגדירו כמשימה לאומית את השבת המפוטרים למעגל העבודה, אלא שלמשק לוקח שנים להתאושש: אחרי המשבר הכלכלי ב-2008 עברו יותר משש שנים עד שנתוני התעסוקה חזרו לקדמותם. מספר המובטלים בישראל מתקרב למיליון

צילום: משטרת ישראל, עריכה: ניר חן

בשירות התעסוקה מעריכים כי אם המשבר הכלכלי שנגרם כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה יימשך מעבר למחצית אפריל, אחד מכל חמישה עובדים שנפלטו במהלכו משוק העבודה לא יחזרו למקום עבודתם (כ-20%) - כך עולה מסקירה שהוצגה היום (ראשון) בשירות.

לצד אותם מאות אלפי בני אדם שייפלטו ממקומות העבודה, צפויים עשרות אלפי עובדים נוספים להגיע למצב של תת-תעסוקה - כלומר: עובדים שהוכשרו לשלל מקצועות אך נאלצים לעסוק בעבודות בעלות כשירות נמוכה יותר או כזו שאינה מתאימה להם, בשביל להתפרנס.

סקירה שערכו בשירות הגדירה כמטרה לאומית את השבתם של העובדים למעגל העבודה, כדי שהמצב הזמני לא ייהפך לקבוע. בין יתר הנתונים שהוצגו, עלה הנתון לפיו גם שש שנים לאחר המשבר הכלכלי של 2008, שיעורי התעסוקה לא שבו לגודלם היחסי מלפני המשבר.

תורים ללשכת התעסוקה בעקבות גל הפיטורים לאחר הנחיות משרד הבריאות בעקבות נגיף הקורונה 17 במרץ 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
ארבעה מסלולי סיוע. תור מחוץ ללשכת שירות התעסוקה/ראובן קסטרו

ארגון העבודה הבינלאומי העריך לאחרונה כי המשבר ייפגע הן בכמות המשרות במשק, באיכות ובשכר העבודות ובהסדרים הסוציאליים השונים. השפעות אלו צפויות לפגוע בכל רבדי החברה - אך בעיקר במבוגרים, נשים, אנשים עם מוגבלויות, עצמאים, צעירים ועובדים המשתייכים לענפים שהחלו להיפגע במסגרת המשבר, כגון ענף התיירות. בעקבות המשבר הנוכחי, על פי ההערכות, מספר המובטלים החדשים בעולם צפוי להאמיר עד ל-25 מיליון מכלל העובדים, לצד עלייה משמעותית במספר העובדים הנמצאים בתת-תעסוקה - הנתון הצפוי להגיע עד ל-35 מיליון עובדים בעולם, מתוכם 14.5 מיליון במדינות המפותחות.

עצמאיים עשויים להיפגע במיוחד: המשברים הכלכליים הקודמים הביאו דווקא לעלייה בשיעור המתפרנסים כעצמאיים או בעבודה בשחור, אולם מגבלות התנועה עלולות לחסום מסלול זה ולהעמיק את הפגיעה באותם עובדים.

עוד בוואלה!

מסתמן: הממשלה תאשר תכנית סיוע כלכלי למשק בהיקף של 80 מיליארד שקל

לכתבה המלאה

בסקירה בדקו מה עשו במדינות שונות בעולם כדי לרכך את המשבר הכלכלי. מהסקירה עולה כי בדנמרק נמנעו מהפנייה לאבטלה דרך פיצוי למעסיקים ולעובדים, והממשלה הגיעה להסכמה משולשת עם המעסיקים והעובדים: היא תשלם 75% מהשכר של העובדים שאינם מגיעים והסכום הנוסף יינתן למעסיקים, בעוד העובדים יוותרו על חמישי ימי חופשה במטרה להיות זכאים לפיצויים והמעסיקים התחייבו שלא לפטר עובדים מסיבות כלכליות בזמן שהם מקבלים פיצויים מהמדינה.

כמו כן, בפינלנד נחתם הסכם לפיצוי עובדים ומעסיקים; באירלנד תינתן קצבה לעצמאים ושכירים למשך שישה שבועות; בבריטניה החליטו על סיוע בתשלום שכר וסיוע דרך הטבות נקודות הזיכוי, באוסטרליה דאגו לתשלום שכר דרך המעסיקים ופיצוי חד פעמי; בצרפת הקימו מערכת קצבה זמנית אצל המעסיקים ודמי מחלה; ובקוריאה הדרומית אין סגר, ולכן העבודה ממשיכה כרגיל. חברה שתרצה לקבל החלטה בפני עצמה תוכל להשתמש בביטוח הפרטי שלה.

פקח בעיריית ירושלים סורק את שוק מחנה יהודה לוודא שהתשובים ממושמעים להנחיות משרד הבריאות 25 במרץ 2020. יוסי זמיר, פלאש 90, פלאש 90
עצמאיים עשויים להיפגע במיוחד. שוק מחנה יהודה/פלאש 90, יוסי זמיר, פלאש 90

ברקע הנתונים, שירות התעסוקה גיבש תכנית חירום משלו לימי המשבר כמו גם ליום שאחריו, הכוללת ארבעה מסלולי סיוע לעובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת (חופשה ללא תשלום). המסלול הראשון ינסה להשיב עובדים שהוצאו לחל"ת לעסקים בהם עבדו קודם לכן; מסלול השמה ישירה, שיכלול סדנאות לחיפוש עבודה וישאף להתאים במהירות דורשי עבודה עם סיכויי השמה גבוהים למשרה המתאימה עבורם; מסלול חיזוק כישורים ומיומנויות, באמצעותו מקווים בשירות לחזק יכולות התמדה, הקידום ופריון העבודה של עובדים, שעל פי ההערכות זקוקים לסיוע קצר טווח וממוקד; ומסלול הכשרה מקצועית (VT), המיועד בעיקר לעובדים שכבר קיבלו בעבר קצבת אבטלה, שיופנו להכשרה במכללה או אצל מעסיקים תוך ליווי ממוקד.

שיעור האבטלה ממשיך לטפס

שירות התעסוקה עדכן כי שיעור האבטלה טיפס היום ל-22.6%. עוד נמסר כי מתחילת חודש מרץ, ברקע משבר הקורונה, נרשמו 781,608 דורשי עבודה חדשים, 89.9% מהם בחופשה ללא תשלום.

בסוף השבוע לבדו נרשמו בשירות 32,577 דורשי עבודה. יחד איתם המספר הכולל של דורשי העבודה בישראל מתקרב למיליון. נכון לשעות הבוקר, המספר של כלל מבקשי העבודה בישראל הוא 922,016.

(עדכון ראשון: 17:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully