וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר משליש מהשרים יוותרו על מקומם: בליכוד נערכים לקרב פנימי על התיקים בממשלת האחדות

27.3.2020 / 17:07

על פי המסתמן, מפלגת השלטון שזכתה ל-36 מנדטים תקבל 10-9 משרדים בלבד. תסיסה בקרב השרים: "זו ממשלה בלי הליכוד". הערכה: ח"כים בכירים כמו סער וברקת יישארו ללא תיק, נתניהו בוחן מינויים דיפלומטיים כפיצוי למאוכזבים

בווידאו: הכנסת הצביעה בעד מינוי גנץ ליו"ר הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

24 שעות אחרי הפצצה הפוליטית של פירוק כחול לבן, בליכוד ובחוסן לישראל מקיימים מגעים מואצים בניסיון להשלים את ההסכם להקמת ממשלת האחדות עוד בסוף השבוע ובתחילת השבוע הבא. בינתיים, בליכוד, מפלגת השלטון, מתחילים לעכל את המשמעות של הקמת ממשלה שוויונית ופריטטית, שבמסגרתה יהיו כ-15 שרים לכל גוש.

לפי ההערכה בליכוד, אחרי חלוקת התיקים לשותפות בבלוק הימין-חרדים, כמעט מחצית מהשרים המכהנים כיום ייאלצו לוותר על מקומם; ש"ס צפויה לקבל כשניים עד שלושה תיקים, יהדות התורה תיק אחד, ימינה אחד או שניים, וגם גשר של ח"כ אורלי לוי אבקסיס אמורה לקבל תיק על בסיס מכסת הימין. יחד עם ראש הממשלה, במקרה הטוב, יישארו תשעה תיקים ל-15 שרי ליכוד מכהנים. "זו ממשלה בלי הליכוד, למרות שקיבלנו 36 מנדטים אנחנו עם כמות שרים נמוכה", אמר אחד מהשרים לוואלה! NEWS. שר אחר הגדיר את הסיטואציה כ"סיר לחץ".

בנימין נתניהו במטה מפלגת הליכוד בתל אביב 18 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
כמעט מחצית מהשרים ייאלצו לוותר על מקומם. נתניהו עם חברי כנסת מהליכוד, בספטמבר/ראובן קסטרו
בסיטואציה הפוליטית שנוצרה, אין לאף אחד מהשרים, ואף אחד מהשותפים שלו לבלוק, איום אמיתי לנופף בו.

התסיסה בקרב השרים גוברת לנוכח חלוקת התיקים המסתמנת במתווה ממשלת האחדות, לפיו התיק הבכיר היחיד שיישאר בידי הליכוד יהיה תיק האוצר, אליו ימונה ככל הנראה השר ישראל כץ, ותיקים נוספים כמו ביטחון פנים ותחבורה צפויים להפוך כעת למושא לתחרות בין יתר השרים המכהנים. בשלב זה, נתניהו שומר את הקלפים לחזה וטרם שוחח עם שרי הליכוד על חלוקת התיקים המסתמנת, אך משיחות עם השרים עולה כי הועברו מסרם הדדיים מסר שתינתן עדיפות לשרים המכהנים ולא ימונו שרים חדשים; המשמעות היא שח"כים בכירים מהעשירייה הראשונה כמו ניר ברקת וגדעון סער עשויים להישאר ללא תיק. ועדיין, היום מכהנים כ-15 שרים מטעם הליכוד: ישראל כץ, גלעד ארדן, מירי רגב, יריב לוין, יואב גלנט, גילה גמליאל, זאב אלקין, יובל שטייניץ, אופיר אקוניס, צחי הנגבי, אמיר אוחנה, ציפי חוטובלי, דודי אמסלם, אלי כהן, יפעת שאשא ביטון.

לפי ההערכה, נתניהו יבקש לנצל חלק מהמינויים הדיפלומטיים בנכר לפיצוי המאוכזבים: כארבע משרות שגרירים נחשקות צפויים להתפנות ובכך לאפשר לשגר בכירים במפלגה לוושינגטון, לאו"ם, למוסקבה וללונדון; בעבר, השרים ארדן ואקוניס הביעו רצון להצטרף לסגל הדיפלומטי. רעיון נוסף שהחל להתגלגל בליכוד הוא של רוטציה בכהונת שר, כך שחלק מהשרים יחלקו את הקדנציה ביניהם. עם זאת, בסיטואציה הפוליטית שנוצרה, שבה נתניהו צפוי להקים קואליציה רחבה עם 73-77 ח"כים, אין לאף אחד מהשרים, ואף אחד מהשותפים שלו לבלוק, איום אמיתי לנופף בו.

דיון במליאת הכנסת - הצעת ועדת הכנסת לחסינות לחיים כץ, כנסת, ירושלים, 17 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
"סיר לחץ". חברי הכנסת של הליכוד במליאת הכנסת, בפברואר/ראובן קסטרו

חלוקת התיקים בין הליכוד וחוסן לישראל טרם סוכמה סופית, אך לפי המתווה הראשוני שנידון בין המפלגות, בשנה וחצי הראשונות, נתניהו יכהן בראשות הממשלה, גנץ כמ"מ ראש הממשלה, חוסן לישראל תקבל את תיק החוץ והביטחון ואילו הליכוד יקבלו את תפקיד יו"ר הכנסת ותיק האוצר. עם העברת הרוטציה לידי גנץ, גם התפקידים הבכירים הללו יעברו בין שתי המפלגות.

בנוסף לכך, בחוסן לישראל יקבלו את תיק המשפטים (בכפוף לאישור המועמד על ידי הליכוד), הכלכלה והתקשורת, ובליכוד יקבלו את תיק התחבורה וביטחון הפנים. כמו כן, בבלוק הימין יישארו תיק הפנים, שבו ימשיך לכהן השר אריה דרעי, וש"ס תמשיך להחזיק בתיק הדתות ואולי גם במשרד לענייני הנגב והגליל, ושר הבריאות יעקב ליצמן יישאר בתפקידו. גם תיק החינוך יישאר בבלוק, ויימסר ככל הנראה לימינה.

גדעון סער ודוד אמסלם במטה מפלגת הליכוד בתל אביב 18 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
עשוי להישאר ללא תיק. ח"כ סער, עם ח"כ אמסלם/ראובן קסטרו

עם זאת, חלוקת התיקים עוד עשויה להשתנות בהתאם לסיכומים במו"מ. לפי ההערכה בליכוד, עד שלא ייחתם הסכם, נתניהו לא ינהל שיח על התפקידים. לפי המתווה הנידון, הממשלה צפויה לכלול לפחות כ-30 שרים - מספר השרים הגדול ביותר בממשלה מאז 2009, אז הממשלה מנתה כ-30 שרים, והגדלה משמעותית לעומת הממשלה הנוכחית שמונה כ-24 שרים. הגדלת מספר השרים נועדה לאפשר מענה בעיקר לצרכים הקואליציוניים של נתניהו מול הליכוד ובלוק הימין, שצריכים כעת להתחלק ב-15 תיקים על 58 חכים. עלות לשכת שר מוערכת בכחמישה עד שישה מיליון שקלים לשנה.

גנץ צפוי להגיע לממשלה עם 15 חכים של חוסן לישראל וייתכן שגם עם חלק מסיעת העבודה, עמיר פרץ ואיציק שמולי, בהתאם לסיכום מוקדם בין גנץ ופרץ. ח"כ מרב מיכאלי מתנגדת לכניסה לממשלה ובמרצ מפעילים לחץ גם על פרץ ושמולי להישאר בחוץ.

צבי האוזר ויועז הנדל. נועם רבקין, פלאש 90
מעמדם המשפטי אינו ברור. הנדל והאוזר/פלאש 90, נועם רבקין

גם ח"כ יועז הנדל וצביקה האוזר עשויים להצטרף לגוש של גנץ בממשלה, אך מעמדם המשפטי עדיין אינו ברור לנוכח אי-הבהירות סביב פיצול כחול לבן. האוזר והנדל שייכים לסיעת תל"מ של משה יעלון, שהחליטה לא להיכנס לממשלה יחד עם יש עתיד. שתי המפלגות הגישו בקשה להתפצלות מחוסן לישראל כסיעה משותפת, ובתחילת השבוע ייקבע אם הבקשה אכן תאושר או שתאושר פרקטיקה אחרת של פיצול של שליש סיעה. במידה שהבקשה תאושר, יש עתיד ותל"מ יוכלו לשמור על השם כחול לבן, ואם האוזר והנדל יבחרו לעזוב את המפלגה - הם לא יוכלו לכהן כשרים בממשלה ויוטלו עליהם סנקציות עתידיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully