וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל מכונות ההנשמה נחשף: רק 1,437 מכשירים פנויים בישראל

דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהתפרסם היום מגלה שבישראל נמצאים 2,173 מכשירי הנשמה, מתוכם 708 בשימוש ו-28 נוספים אינם תקינים. משרד הבריאות מכחיש: כולל הרכש והמלאי של צה"ל, יש 2,864 מכונות הנשמה זמינות. בר סימן טוב: "מתכוננים לתת מענה ל-5,000 מונשמים"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: אביחי ברוך

מחדל מכונות ההנשמה - עדכונים אחרונים

  • דוח חושף: רק 1,437 מכונות הנשמה פנויות בישראל
  • מנכ"ל משרד הבריאות: פוטנציאל התפרצות המחלה בפסח וברמדאן מאוד גבוה, אנחנו חרדים מכך
  • בר סימן טוב: מכוונים את עצמנו ל-5,000 מונשמים, כרגע אין לנו יכולת לזה
  • במשרד הבריאות מכחישים: מספר מכשירי ההנשמה הזמינים גבוה יותר
  • עם זאת, בר סימן טוב אישר: מספר המכשירים לא השתנה מתחילת ההיערכות למגיפת הקורונה

בישראל יש רק 1,437 מכונות הנשמה פנויות - כך עולה מדוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוגש הבוקר (חמישי) לוועדת הקורונה. עוד עולה מהדוח כי עד כה נערכו בדיקות ל-32,346, וכ-2,000 מתוכם אובחנו כחולים בנגיף - כ-6% מכלל הנבדקים. הדוח נחשף בישיבת הוועדה, שבראשה עומד ח"כ עפר שלח (כחול לבן). בדיון השתתפו, לבד מחברי הכנסת, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, וראש המל"ל מאיר בן שבת.

משרד הבריאות מסר לבקשת עורכי המחקר כי בישראל נמצאים 2,173 מכשירי הנשמה, מתוכם כשליש בשימוש - 708. 28 נוספים אינם תקינים. עוד עולה מהדוח כי על פי נתוני משרד הבריאות המעודכנים לחודש ינואר 2019, בישראל ישנן 758 מיטות טיפול נמרץ מסוגים שונים: 394 מיטות טיפול נמרץ כללי, 64 מיטות טיפול נמרץ ביניים, 215 מיטות טיפול נמרץ לב, 53 מיטות טיפול נמרץ לב ביניים ו-32 מיטות טיפול נמרץ נשימתי.

משרד הבריאות טען בעקבות הדוח כי הנתונים אינם נכונים, וכי בישראל יש כרגע 2,864 מכונות הנשמה זמינות, כולל המלאי שיש ברשות צה"ל. זאת במקביל למאמצי רכש וייצור מקומי. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הופיע בפני הוועדה הבוקר ואמר כי מדובר ב"שבועיים קריטיים להצלחה שלנו להתמודדות עם הנגיף". ביחס למכונות ההנשמה ולנתונים שהוצגו, אמר בר סימן טוב כי "יש לנו במלאי מעל 1,500 מכונות הנשמה זמינות עכשיו", וכי עם מכונות ההנשמה שהוזמנו על ידי המשרד מספרן הכולל מגיע ל-2,864 מכונות. הוא אמר כי מאז תחילת ההיערכות למגיפה, ב-20 בינואר, התחיל המשרד לפעול גם באפיקים של רכש, אך הבהיר כי "מצבת המכונות שהצגתי עכשיו דומה לזו שב-20 בינואר".

לדבריו, "אנחנו מכוונים את עצמנו לתת מענה ל-5,000 מונשמים בכל רגע נתון. כרגע אין לנו את היכולת לעשות את זה. אם זה יקרה בעוד חודש, נהיה במצב יותר טוב. אם עוד חודשיים - עוד יותר טוב". הוא טען כי "כל העולם יגיע לצומת שבו יצטרכו לבחור את מי מנשימים קודם. כל העולם יתמודד עם בתי אבות ואוכלוסיה שצריכה להיות בבית".

עפר שלח יו"ר הועדה לטיפול בקורונה, 26 במרץ 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
"שבועיים קריטיים להצלחה שלנו להתמודדות עם הנגיף". בר סימן טוב ושלח, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

"אנחנו מדברים על מכונות הנשמה, אבל כשיורדים לפרטים זה יותר מורכב. מכונת הנשמה זה לא דבר גנרי במערכת שבה הוא מספק. יש עוד מכונות הנשמה שאנחנו לוקחים מהצבא. יש עוד 70 מכונות הנשמה במערכת הפרטית - ויש מאמצים להגדיל את המלאי הקיים", אמר בר סימן טוב. "אנחנו בשלושה מאמצים לרכוש מחו"ל. אני לא יודע כמה באמת יגיעו. כל מדינה סוגרת את הגבולות שלה לייצור מכונות הנשמה. יש ייצור בישראל שאני מתכנן שייתן לי עוד מאות. אין כוח בישראל שלא מגוייס למשימה הזו", אמר, והסביר כי המערכת מייעדת "שליש מהמיטות למונשמים".

חברי הכנסת מתחו ביקורת על היערכות מערכת הבריאות בתחום זה. "לעניין מכונות ההנשמה - אספנו נתונים, יש פה מספרים שמתקבלים מכל עבר, אני כבר לא יודעת מה האמת", אמרה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו). "ההיסטריה שאנחנו רואים זאת תוצאה של הפקרות של שנים רבות אחורה, יש אנרכיה, ואף אחד לא יודע מה קורה".

עוד בוואלה!

מכונות ההנשמה יכריעו את המאבק בנגיף, אך משרד הבריאות לא מפרסם את מספרן

לכתבה המלאה

לדבריו, "הפוטנציאל של התפרצות תחלואה הוא מאוד קשה. פורים יצר התלקחות, ואנחנו מאוד מפחדים מפסח והרמאדן. כשאנשים יוצאים מהבית ומתקהלים - זה הדבר הכי מסוכן שיש. אנחנו רוצים להרוויח זמן, להוריד את מספר החולים ולייצר דרגות חופש, לכבוש את התחלואה ולהגיע אחרי פסח ליכולת לקחת סיכונים. השבועיים האלה מאוד מטרידים אותנו". הוא הסביר כי מצב התחלואה בקרב הפלסטינים מדאיג אף הוא את מערכת הבריאות. "ברשימת הדאגות הכי גדולות שלי נמצאים גם הפלסטינים, הם ואנחנו זה כלים שלובים אפידמיולוגית. אנחנו מנסים לתת לדבר הזה מענה".

"האירוע הזה הוא צונאמי שאי אפשר להיות ערוכים אליו. זה נכון לגבי ציוד, אתם רואים את זה גם בארה"ב ובמדינות אחרות. נצטרך להתמודד עם מה שיש. לא מתמודדים עם צונאמי באמצעות שובר גלים, אלא מפנים את התושבים מקו החוף", אמר בר סימן טוב.

בר סימן טוב אמר בוועדה בכנסת כי בכוונת המשרד לדגום את אוכלוסיית בית האבות מגדל נופים "באופן מלא". אך כשנשאל על ידי חברי הוועדה מתי, השיב כי יש מגבלות לוגיסטיות לכך. "יחסית שם אני יותר רגוע ממקומות אחרים", אמר, והוסיף: "יש אינסוף מקומות כאלה". ביחס לשאלה מה ייחשב הצלחה מבחינת המשרד, השיב המנכ"ל: "אם מספר החולים ירד מיום ליום. אף אחד לא יודע מה המונה ומה המכנה. אנחנו מרחיבים את הבדיקות. אף מדינה לא נוקטת במדיניות בדיקות שונה באופן מהותי משלנו".

המרכז הרפואי שיבא מקים מתחם ייעודי לטיפול נמרץ ומוגבר בחולים מונשמים, 17 במרץ 2020. יותם רונן
מתחם טיפול נמרץ שהוקם בשיבא/יותם רונן

ראש המל"ל מאיר בן שבת השיב לשאלות על נושא ההסברה, שח"כ שלח וחיימוביץ' טענו כי אינה מנוהלת כהלכה. "טובי אנשי יועצי התקשורת בישראל, כולל המגזריים, צריכים לשבת אצלכם בשולחן וינהלו אסטרטגיה תקשורתית. זה לא משנה מי על המיקרופון. זה יכול להיות מנכ"ל משרד הבריאות ורה"מ. אם היינו במלחמה, לא רק שיש את דו"צ - טובי אנשי התקשורת היו מתגייסים ויושבים שם במילואים. הדיון הוא לא מי מול המיקרופון - אלא מי מנהל את ההסברה. אמון הציבור במערכת דרך ההסברה הוא קריטי", אמר שלח.

"בסופו של דבר ההופעה של אנשי משרד הבריאות מייצגת את הקו ההסברתי של משרד הבריאות", אמר בן שבת. "אפשר לחלוק עליו או לתמוך בו. מעבר לכך יש מוקדי פניות לאנשים ששואלים שאלות קונקרטיות. יש מוקדים שאליהם ניתן לפנות. אין פורמט רשמי לגבי איך הממשלה צריכה להתנהל במצב כמו זה. מאמץ ההסברה הוא בהחלט חשוב אך הוא לא העיקרי".

הועדה לטיפול בקורונה, 26 במרץ 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
ישיבת הוועדה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

בתדרוך לעיתונאים שקיימה אתמול, אמרה ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות ד"ר ורד עזרא כי היא אינה בקיאה במספר המדויק של מכונות ההנשמה, שכן לדבריה ישנם כמה סוגים של מכונות כאלו. דובר משרד הבריאות ציין בשלב זה בשיחה כי בכוונתו לברר את מספר המכונות הקיים ולהעביר אותו לכלי התקשורת. הנתון הנעלם של מספר מכונות ההנשמה מזכיר את העובדה שמשרד הבריאות התעקש שלא לפרסם גם את מספר ערכות הבדיקה בעת שהיו במחסור חריף.

בעוד התדרוך נמשך, אמר שר הביטחון נפתלי בנט במסיבת עיתונאים שכינס כי בישראל ישנן 3,000 מכונות הנשמה - בעוד מחצית מהן בשימוש של חולים אחרים, מצב שצפוי להמשך גם במקביל להתפשטות הקורונה בישראל. לדבריו, יתבצע רכש של אלפי מכונות נוספות. עם זאת, לדברי בכירי משרד הבריאות בימים האחרונים - התרחיש שאליו מתכוון המשרד הוא אלפי חולים שיזדקקו להנשמה - שמספרם ככל הנראה יותר גדול מאשר מספר המכונות הקיימות בישראל.

בדוח מבקר המדינה שפורסם ביום שני נכתב כי ישראל לא ערוכה לפריצת מגיפה. לפי הדוח, כ-2.25 מיליון תושבים, המהווים כרבע מהאוכלוסייה, יחלו בשפעת אם תתפרץ מגיפה בישראל. לדברי מתניהו אנגלמן, מלאי התרופות והחיסונים הקיים כיום נותן מענה עבור 16% מהאוכלוסייה בלבד. בנוסף, נמצא כי הגידול בתחלואה יתפזר על פני כשמונה שבועות שבהם יתווספו למערכת האשפוז של בתי החולים עוד כ-150 אלף מאושפזים, עוד כ-25 אלף חולים שיזדקקו לאשפוז ביחידות טיפול נמרץ, וכ-12,500 חולים שיזדקקו להנשמה.

במשרד ראש הממשלה התייחסו לדוח ואמרו כי המדינה צפויה לקנות אלפי מכונות הנשמה. "הדוח לא רלוונטי לעניין נגיף הקורונה, שכן לא היה אירוע כזה במאה האחרונה ואין אף מדינה בעולם שהייתה יכולה לחזות או להיערך להתפשטות הנגיף", נמסר ממשרד ראש הממשלה. "אף מערכת בריאות בעולם, גם הטובה ביותר, לא נערכה להתמודד עם המגפה. מגפת הקורונה הוא לא אירוע שניתן להתמודד אתו באמצעות מערכת הבריאות אלא באמצעות נקיטת צעדים נחושים לבלימת התפשטות המגיפה".

(עדכון ראשון: 09:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully