וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא מת בידי איראן": סוף לתעלומת היעלמות סוכן ה-FBI לשעבר?

26.3.2020 / 7:53

משפחתו של רוברט לווינסטון, שנעלם ב-2007 בעת שנסע לאי שבשליטת איראן, אמרה שהיא קיבל מידע שלפיו הוא כבר לא בין החיים. טראמפ היה מסויג יותר: "זה לא נראה טוב"

באיראן חוששים מגל שני של קורונה/רוייטרס

משפחתו של סוכן ה-FBI לשעבר רוברט לווינסטון, שנעלם ב-2007 בעת שנסע לאי שבשליטת איראן, אמרה הלילה (חמישי) כי ההערכה הנוכחית היא שהוא מת בידי טהראן, זאת על בסיס מידע מגורמים אמריקניים. עם זאת, איראן חזרה על הכחשותיה היום ואמרה כי היא לא יודעת היכן הוא נמצא.

"בלב כואב, אנחנו חולקים היום חדשות כואבות על רוברט לווינסון, ראש המשפחה שלנו", נכתב בפוסט בפייסבוק ובאתר של המשפחה. "לאחרונה קיבלנו מידע מגורמים אמריקניים שגרם להם ולנו להגיע למסקנה שהבעל והאב הנפלא שלנו מת בזמן שהיה בידי איראן. אנחנו לא יודעים מתי או איך, רק שזה היה לפני פרוץ מגיפת הקורונה". המשפחה אמרה כי היא לא יודעת מתי, ואם בכלל, הגופה תשוב אליה, וכינתה זאת "הגדרה טהורה של רשעות".

רוברט לוינסון, סוכן ה-FBI לשעבר (מימין) בפוסטר עם תמונותו משנת 2012 לפני שנחטף על - ידי האיראנים. AP
הכרזה שפרסם ה-FBI לאחר היעלמות לווינסון/AP

הנשיא דונלד טראמפ אמר אמש כי הוא לא עודכן בכך שהוא מת, אבל "זה לא נראה טוב" והרבה אנשים סבורים שלווינסון מת. בהצהרה שמסר בהמשך היועץ לביטחון לאומי, רוברט אובריין, נאמר: "בעוד שהחקירה נמשכת, אנחנו מאמינים שבוב לווינסון הלך לעולמו לפני זמן מה".

טראמפ כינה אותו "ג'נטלמן" ואדם "יוצא דופן". הוא הוסיף, ככל הנראה בהתייחסו למה שאמרו אותם גורמים למשפחה: "הם מסרו את ההצהרה למשפחה, אני מאמין. זה לא נראה טוב, הוא לא היה במצב טוב במשך שנים, באיראן. זה לא נראה מבטיח, אנחנו מרגישים נורא עבור המשפחה". לדבריו, "אני לא אקבל את זה שהוא מת. הם לא אמרו לנו שהוא מת, אבל הרבה אנשים חושבים שזה מה שקרה".

היועץ לביטחון לאומי אמר בהצהרתו כי "איראן חייבת לספק הסבר מקיף למה שקרה עם בוב לווינסון לפני שארצות הברית תוכל לקבל זאת".

לווינסון נעלם באי קיש, שבשליטת איראן, ב-9 במרץ, 2007. במשך שנים אמרו גורמים אמריקניים שלווינסון, חוקר מוערך של ה-FBI שהצליח להפליל מאפיונרים רוסים ואיטלקים, עבד עבור חברה פרטית בעת ביקורו. דאוד סלאחדין, שנמלט מארצות הברית לאיראן כשהוא מבוקש על רצח דיפלומט איראני לשעבר במרילנד ב-1980, הוא האדם הידוע האחרון שראה את לווינסון לפני היעלמותו.

גורמים המעורים בעבודתו אמרו כי לווינסון חיפש מידע על פרשות שחיתות שבהן היו מעורבים לכאורה נשיא איראן לשעבר אכבר האשמי רפסנג'ני ומשפחתו.

עוד בוואלה!

פרשת סוכן ה-FBI שנעלם באיראן נפתחת מחדש

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך תדרוך בנושא נגיף הקורונה בבית הלבן 18 במרץ 2020. רויטרס
מסרב להכיר במותו. טראמפ/רויטרס

בדצמבר 2013 חשפה סוכנות הידיעות אי-פי כי לווינסון היה למעשה בשליחות של מומחים ב-CIA שלא היו בעלי סמכות לנהל משימות ריגול. משפחתו של לווינסון קיבלה קצבה בסך 2.5 מיליון דולר מסוכנות הביון כדי להסגת מתביעה לחשיפת פרטים על עבודתו, בעוד שהסוכנות הפרישה שלושה עובדים ותיקים והענישה שבעה אחרים.

מאז היעלמותו, הצילומים וסרטון הווידאו היחידים שלו הופיעו ב-2010 וב-2011. הוא נראה כחוש עם זקן עבות ושיער ארוך, כשהוא לבש סרבל כתום הדומה לאלו שלבשו עצירים שהוחזקו במתקן האמריקני בגואנטנמו. בסרטון, שברקע שלו נשמע שיר חתונת בשפה הפשטונית הפופולרי באפגניסטן, התלונן לווינסון על בריאותו הלקויה.

איראן הציעה שורה של הצהרות סותרות לגבי לווינסון מאז היעלמותו. היא פנתה לוועדה באו"ם בפברואר בבקשה לסגור את חקירתה בנושא, ואמרה כי "לא הובאה כל הוכחה על המוכיחה את מעצרו (של לווינסון) במרכזי המעצר באיראן".

כמה חוקרים אמריקנים האמינו, לפחות עד לאחרונה, כי הסוכן לשעבר עדיין בחיים, בעוד שגורמים אחרים בסוכנויות הביון האמריקניות סבורים שהוא מת מזמן, ייתכן שלפני שנים רבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully