וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על הקורונה: "אם לא יהיה שינוי בתחלואה, לא יהיה מנוס מסגר מלא"

25.3.2020 / 20:58

בהצהרה שנשא לאחר החמרת ההנחיות, הזהיר נתניהו מפני עלייה משמעותית במספר החולים ובמקרי המוות. הוא ציין כי במהלך היום הוגדל מספר הבדיקות, וקרא לממשלת אחדות להתמודדות עם המשבר. ראש המל"ל: "את הציון על התנהגותנו נקבל בעוד שבועיים"

בנימין נתניהו בהצהרה על הקורונה/לע"מ

משבר הקורונה - עיקרי דברי נתניהו:

  • "בעוד שבועיים אנחנו עלולים למצוא את עצמנו עם אלפי חולים, שרבים מהם יהיו בסכנת מוות"
  • "אם לא נראה שיפור משמעותי במגמת התחלואה לא יהיה מנוס מלהטיל סגר מלא"
  • "אם לא תתגייסו לשמור על עצמכם ועל משפחותיהם, יהיה כאן אסון"
  • "הקמנו חמ"ל לאומי בראשות ראש המוסד ומנכ"ל משרד הבריאות שמקדם את הרכש הרפואי בחו"ל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (רביעי) הצהרה לתקשורת, אחרי התקנות החדשות שהוטלו היום על הציבור, כחלק מהמלחמה בהתפשטות נגיף הקורונה. הוא הזהיר כי "בעוד שבועיים אנחנו עלולים למצוא את עצמנו עם אלפי חולים, שרבים מהם יהיו בסכנת מוות". הוא ציין את המקרים של איטליה וספרד, והבהיר כי "אם לא נראה שיפור משמעותי במגמת התחלואה לא יהיה מנוס מלהטיל סגר מלא". הוא אף אמר כי "זה עניין של יממות ספורות, ואנחנו עושים את כל ההכנות לכך - הלוגיסטיות והמשפטיות".

בנוסף לכך, נתניהו המשיך בדבריו ואמר כי "מה שנדרש מכל אחד ואחד מכם, מעבר לציות להנחיות הרשמיות, הוא משמעת עצמית קפדנית. אם לא תתגייסו לשמור על עצמכם ועל משפחותיהם, יהיה כאן אסון". הוא הוסיף כי "חייבים להישאר בבית, נשארים בבתים - נשארים בחיים, הסכנה אורבת לכל אחד".

נתניהו הודה למורים ולראשי מערכת החינוך על ההסכמה לשוב ללמד באופן מקוון, וסיפר כי מושקעים מאמצים גדולים בהצטיידות של ציוד מגן ואף מכונות הנשמה. "הקמנו חמ"ל לאומי בראשות ראש המוסד יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות, שמקדם את הרכש הרפואי בחו"ל ואת הייצור העצמי בארץ לציוד הדרוש", הבהיר ראש הממשלה. הוא הוסיף כי מספר הבדיקות לגילוי קורונה הוגדל באופן דרמטי, ואף ציין כי ביממה הקרובה תפורסם תכנית סיוע כלכלית נרחבת, "שתעזור ביד רחבה לעצמאים, לשכירים ולמובטלים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת על החמרת צעדי המלחמה בקורונה, 17 במרץ 2020. פול, צילום מסך
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על החמרת הצעדים הקודמת/צילום מסך, פול

נתניהו שב וקרא ל"ממשלת חירום לאומית" שתטפל במשבר. "אני אומר בצורה הברורה - צריך לשים את זה בצד, אנחנו עם אחד, מדינה אחת וצו השעה הוא אחדות", אמר.

לאחר נתניהו, דיבר ראש המל"ל מאיר בן שבת, הנמצא בלב מאמצי הרכש של חוסרי משרד הבריאות. הוא הסביר כי "בהנחיית ראש הממשלה כל המערכות רתומות למצב הזה, אנשי מדע וטכנולוגיה, ראשי מדינות וארגונים, אבל זה לא מספיק - שיתוף הפעולה מצדכם חיוני". הוא הוסיף כי "הצעדים שאנחנו נוקטים מכוונים להשיג מטרה מידית, לעצור את ההדבקות בתוכנו ולצמצם את המצבים שבהם זה מתאפשר".

בנוסף לכך, בן שבת סיפר כי "טובי המומחים שטחו בפנינו את המלצותיהם, אך במערכה שאנחנו בעיצומה קשה לחזות את העתיד". הוא הסביר כי "תמונת ההווה לא ידועה, את הציון של ההנהגות שלנו נקבל בעוד שבועיים, אם צדקנו מה טוב, ואם טעינו נדע באיחור". עם זאת, לדבריו, "מחיר האיחור בלתי נסבל. הממשלה וראש הממשלה נדרשו להחלטות בקצב מהיר, קיבלו וימשיכו לקבל אותם, לפנינו עוד החלטות ורשויות המדינה ממהרות לאכוף את ההחלטות, אך רוצים לראות את הציבור מקפיד מתוך הבנה שזה הדבר הנכון והחיוני לעת הזאת". הוא הוסיף כי "זוהי שעת מבחן, אך יכולה גם להיות שעתנו היפה, כולנו ביחד במשמעת ובאחווה".

עוד בוואלה!

נכנסו לתוקף למשך שבוע: תקנות החירום החדשות להגבלת התנועה

לכתבה המלאה

התקנות, שנכנסו לתוקפן היום בשעה 17:00, יישארו בתוקף במשך שבוע. על פי התקנות החדשות, ניתן לצאת למרחק של עד מאה מטרים מהבתים למעט מקרים חיוניים, והתחבורה הציבורית תצומצם לכדי 25% מפעילותה. במשרד הבריאות שבו וקראו לאזרחים בני 60 ומעלה, בדגש על קשישים ואוכלוסיות בסיכון, לא לצאת למרחב הציבורי. הפרת התקנות מהווה עבירה פלילית, ועל פי גורם במשטרה העונש הוא קנס מנהלי בסכום של 500 שקלים.

בנוסף, לפי התקנות החדשות ניתן לצאת מהבתים רק לצרכים חיוניים: עבודה למקום המותר על פי התקנות; הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים; קבלת שירות רפואי; תרומת דם; הליך משפטי; הפגנה; הגעה לכנסת; טיפול במסגרות רווחה; יציאה של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום לזמן קצר ובמרחק של עד מאה מטרים ממקום המגורים; סיוע רפואי לאדם אחר או סיוע לאדם עם קושי או מצוקה; תפילה במקום פתוח, הלוויה, חתונה וברית וכן יציאת אישה לטבילה במקווה; העברה של קטין למסגרות חינוך לילדי עובדים חיוניים ומסגרות מיוחדות; העברה של קטין שהוריו חיים בנפרד לביתו של ההורה השני; העברה של קטין שההורה האחראי עליו נדרש לצאת לצורך חיוני ואין במקום המגורים אחראי שניתן להשאיר את הקטין בהשגחתו.

הודעה על צמצום התחבורה הציברית בירושלים 25 במרץ 2020. יהונתן ולצר/TPS, TPS
הודעה על צמצום התחבורה הציברית בתחנת אוטובוס בירושלים/TPS, יהונתן ולצר/TPS

היועץ המשפטי של משרד הבריאות הבהיר כי אמנם התוקף הוא לשבוע, "אך אפשר להעריך ששבוע במקרה הזה לא יספיק". לדבריו, "המגבלות על האוכלוסייה הן חסרות תקדים, אז חשוב לנו להיות עם יד על הדופק ולבחון את עצמנו בכל שבעה ימים".

גורם במשטרה, שצפויה לאכוף את התקנות החדשות, אמר כי "אין לנו עניין לתת קנסות, הכוונה שהאזרחים יבינו ויגלו אחריות". הוא הוסיף כי "אנחנו ניערך בכוחות מתוגברים לטובת הפעולות שהמצב הזה מחייב, ביצוע של מחסומים בכניסה לערים, בחלק מהשכונות לאורך היממה, יהיו כוחות שיסתובבו בשכונות ויפצירו באנשים לעלות הביתה לא נסתובב עם מטר ונרדוף אחרי אנשים על המטר".

תקנות החירום של משרד הבריאות למאבק בהתפשטות הקורונה, 25 במרץ 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
תקנות החירום של משרד הבריאות למאבק בהתפשטות הקורונה/אתר רשמי, אתר רשמי

נשיא המדינה ראובן ריבלין קרא הערב, בהצהרה מיוחדת שמסר, לציבור לעקוב ולמלא אחר הוראות משרד הבריאות, והבהיר כי מדובר בצעדים מצילי חיים. "אנו נמצאים בימים מורכבים וקשים עבור ההנהגה הישראלית, עבור החברה הישראלית, עבורנו בתוך משפחת העמים", אמר הנשיא ריבלין. "הערב הושתו עוד תקנות לשעת חירום, שהגבילו את חופש התנועה שלנו ואת החירות שלנו, באופן שכמותו לא היה בעבר, והכל למען שלומנו, למען שלום היקרים לנו מכל".

ריבלין הוסיף כי "ברגעי חירום אלו, אנחנו צריכים ללמוד את אמנות הציות. לציית להוראות משרד הבריאות, לציית להוראות הממשלה, לציית להוראות כוחות החרום וההצלה". הוא שב והבהיר כי "גם אם יש לנו ביקורת על ההוראות, וגם אם אנחנו חושבים שהן מוטעות - נעשה ונשמע. עלינו לציית, ולעשות את הנדרש מאיתנו. אני פונה אליכם אזרחי ישראל: בנפשנו הדבר".

(עדכון ראשון 19:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully