וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי כפפות או ציוד בסיסי: ונצואלה היא חלומו הרטוב של נגיף הקורונה

מעט מאוד מדינות בעולם ערוכות פחות טוב למגיפה מאשר המדינה הדרום אמריקנית, שמערכת הבריאות שלה קרסה בשנים האחרונות. בבתי חולים רבים אין מים זורמים או תרופות, ולרופאים אין ציוד מגן הכרחי. "שום דבר מזה לא קיים"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

אף מדינה בעולם לא הייתה מוכנה באמת לנגיף הקורונה, אך מעט מאוד ערוכות פחות טוב מוונצואלה.

מספר החולים בקוביד-19 הגיע ל-33, נכון ליום שני בערב, אחרי ששני המקרים הראשונים אומתו שלושה ימים קודם לכן. ממשלתו של הנשיא הסוציאליסטי ניקולס מדורו הגיבה בבידוד הבירה קראקס כולה, ושישה מדינות מחוז אחרות, לצד איסורי נסיעות. בהמשך, זה הורחב לכל חלקי המדינה.

עם זאת, המדינה כבר נמצאת במשבר כלכלי ורפואי אנוש. האינפלציה הרקיעה בשנה שעברה שחקים ל-10,000%, לפני נתוני הבנק המרכזי, וקיים מחסור במוצרי מזון בסיסיים, בתרופות ובציוד רפואי אחר.
בתי החולים במדינה הדרום אמריקנית, העשירה בנפט אך נמצאת בקריסה כלכלית ובמשבר פוליטי וחברתי, לא מצוידים כמו שצריך בכפפות לטקס ובאנטיביוטיקה בסיסית. בין ארבעה מיליון וחצי אזרחי ם שנמלטו מהמדינה בשנים האחרונות נמצאים עובדי רפואה ומומחים, ובמקביל ממשיכות להתפשט מחלות כמו דיפתריה, חצבת ומלריה.

"מערכת הבריאות היא חלשה לחלוטין וחסרת יכולת או משאבים להגיב לצרכים הבסיסיים של התושבים, קל וחומר להתפרצות כזו", אמר חוסה פליקס אולטה, שכיהן כשר הבריאות של ונצואלה בין מ-1997 עד 1999.

תושבים עוטים מסיכות לקראת תחילת הבידוד כחלק מהמאבק בקורונה, קראקס, ונצואלה, 16 במרץ 2020. רויטרס
תושבים עוטים מסיכות לקראת תחילת הבידוד כחלק מהמאבק בקורונה, קראקס, ונצואלה, 16 במרץ 2020/רויטרס

בסקר שנערך על ידי רופאים ברחבי המדינה מטעם העמותה "רופאים מאוחדים", רק 25% בלבד מהמשיבים אמרו כי בבתי החולים והמרפאות שלהם יש מים זורמים באופן קבוע. שני שלישים סיפרו שאין להם כפפות, מסיכות, סבון, משקפי מגן או שמיכות.

בבית החולים האוניברסיטאי בקראקס, 80% מעובדי הבריאות הם ללא ציוד מגן לטיפול בחולים שעלולים להיות מדבקים. "מי שנושא אלונקה צריך לעטות מסיכה, חלוק חד-פעמי וכפפות; מי שאוסף את הפסולת צריך להרכיב משקפיים ולחבוש כפפות - אך שום דבר מזה לא קיים כרגע", אמר מאורו זמברנו, נציג איגוד עובדי בתי החולים והמרפאות.

ביום שני נאלצו עובדים בשני בתי חולים בבירה להכין מסיכות משלהם מפריטים שנתרמו. "אנו מחפשים פתרונות", אמר זמברנו. בתי חולים ברחבי הארץ פתחו בקמפיינים ברשת לצורך הבאת אספקה.

עוד בוואלה!

ארצו סובלת ממחסור במזון, אך מדורו קורא לנשים ללדת 6 ילדים

לכתבה המלאה
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו עוטה מסיכת מגן מפני קורונה, 13 במרץ 2020. רויטרס
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו עוטה מסיכת מגן מפני קורונה, 13 במרץ 2020/רויטרס

מעטים יודעים בוודאות עד כמה המצב במערכת הבריאות חמור, בשל שמירת המידע בידי המשטר. הסקר האפידמיולוגי האחרון שערך משרד הבריאות פורסם ב-2016. "כשמקורבים למדורו מצנזרים מידע, קשה לומר לאנשים את מה שהם צריכים לדעת - קשה להגיב", אמר חוסה מנואל אוליברס, פוליטיקאי מהאופוזיציה ורופא בעצמו. "פעולות שעשה מדורו בכדי לפגוע במערכת הבריאות יצרו עובדה עצובה - הן יגרמו ליותר מקרי מוות בוונצואלה ובאזור".

מדורו פנה לקרן המטבע הבינלאומית בבקשה לסיוע של חמישה מיליארד דולר בהתמודדות עם המגיפה, אך הקרן דחתה זאת בשל חוסר הבהירות הבינלאומי סביב השלטון. הנשיא הסוציאליסטי מאותגר על ידי חואן גוואידו, מנהיג האופוזיציה שמוכר על ידי ארצות הברית ו-50 מדינות נוספות כמנהיגה הלגיטימי של המדינה. מדורו, מנגד, עדיין נהנה מתמיכת הצבא ורוסיה, סין וקובה, ומאשים את הסנקציות האמריקניות במשבר הכלכלי החמור שחווה ארצו.

פליסיאנו ריינה, מנהל ארגון לא ממשלתי בקראקס שמחלק תרופות למועטי יכולת, צופה כי גם אמצעי הבידוד שעליהם הודיע מדורו ייפגעו מהמשבר. "כשלא נאסף זבל מהרחובות, או שאין מים לשטוף ידיים, בידוד בבית עלול להיות לא הגייני", אמר. "אנחנו בכלל לא מוכנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully