וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שהבין שנשיאותו בסכנה, טראמפ הכיר במציאות הקודרת של הקורונה

17.3.2020 / 20:42

נשיא ארה"ב המעיט בחומרת ההתפרצות במשך ימים, אך כשהסביר לציבור האמריקני על התקופה הקשה שהוא עומד בפניה הוא הציג גישה שונה. ליועציו סיפר שהוא סבור שהווירוס יעמוד במוקד הבחירות בנובמבר

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

הוא קרא למדינה להתאחד. הוא הזהיר מתקופה כואבת. הוא פנה לעצותיהם של מומחי רפואה ולפחות לזמן קצר הוא שם בצד את הפוליטיקה הקטנה.

אחרי שבועות שבהם ניסה להמעיט מהסיכון שמציב נגיף הקורונה, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שינה את הטון אתמול כשהעביר מסר קודר לאזרחים האמריקנים המתמודדים עם מציאות חדשה, שתשנה באופן דרמטי את חייהם בחודשים הקרובים.

השינוי בטון נמשך אמנם רק יום, אך הוא אותת על תגובה דחופה יותר של הבית הלבן למשבר שמטלטל את החברה האמריקנית. טראמפ פנה לציבור בתדרוך בבית הלבן וביקש מכל האמריקנים לעשות את חלקם כדי לעצור את התפשטות המגיפה.

עם זאת, הוא המשיך ללחוץ ידיים, למרות הקריאות של גורמי הרפואה להימנע ממגע ולשמור מרחק ככל שניתן אחד מהשני. מה שנעדר עוד מדבריו היו הבטחות שנועדו בחלקן להרגיע את השווקים הפיננסיים החרדים.

השינוי הוא חלק מהבנה הולכת וגוברת בתוך הבית הלבן שמשבר הקורונה הוא איום קיומי על נשיאותו של טראמפ, הפוגע בסיכוי שלו להיבחר לכהונה שנייה ומסכן את המורשת שלו. טראמפ אמר ליועציו כי הוא מאמין שהווירוס יהיה נושא משמעותי בבחירות בנובמבר וכי הוא שם לב לטון הקודר והמפוכח של יריבו הצפוי, ג'ו ביידן, במהלך העימות הדמוקרטי ביום ראשון.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בתדרוך בבית הלבן על משבר הקורונה, 16 במרץ 2020. AP
המגיפה עשויה לפגוע בסיכוייו להיבחר. טראמפ, אתמול/AP

עם זאת, היום הוא כבר שב לתקוף את מבקריו הדמוקרטיים בטוויטר. הוא תקף את מושל מדינת ניו יורק אנדרו קומו, שעמו הוא מתכתש במשך ימים, ואמר שעליו "להשאיר בחוץ את הפוליטיקה" מהתגובה של המדינה לווירוס. בהמשך הוא תקף את מושלת מישיגן גרטשן וויטמר, אחרי שהיא ביקרה אותו על שאמר שהמושלים צריכים להשתמש בקווי האספקה שלהם להשגת מכשירי הנשמה וציוד רפואי אחר, במקום להסתמך על הממשל הפדרלי.

"מושלת מישיגן הכושלת חייבת לעבוד קשה יותר וליזום הרבה יותר", צייץ טראמפ. "אנו דוחקים בה לעשות את עבודתה. אני עומד לצד מישיגן!".

ואולם,, דקות ספורות לאחר מכן טראמפ כתב: "הממשל הפדרלי עובד טוב מאוד עם המושלים ופקידי המדינה. דברים טובים יקרו KILLTHEVIRUS#!".

עוד בוואלה!

"הנגיף הסיני" מול נשק ביולוגי אמריקני: קרב המעצמות על נרטיב הקורונה

לכתבה המלאה
נוסעים ברכבת בעיר ניו יורק עם מסיכות, 17 במרץ 2020. AP
האזרחים יצטרכו להתרגל למציאות חדשה. נוסעים ברכבת בניו יורק עם מסיכות, היום/AP

למרות ההתפרצויות בטוויטר, הנשיא זועזע לאור ההחמרה במשבר. נוסף על הדיווחים העגומים יותר ויותר מאיטליה, התפשטות המקרים בארצות הברית והטלטול שעברה הכלכלה האמריקנית, טראמפ גם קיבל בימים האחרונים סדרה של תדרוכים מדאיגים, שכללו תחזיות חמורות לגבי פונטציאל ההדבקה בארצות הברית לאל נקיטת פעולה דרסטית.

הוא גם צפה בהחרפה הדרמטית של אמצעי הזהירות הננקטים במתחם הבית הלבן, שם נבדק כל מי שנכנס למקום לאחר שטראמפ היה בקשר ללא ידיעתו עם לפחות שלושה אנשים שאובחנו כחולים בנגיף אחרי הפגישה עמו.

גם דוברת הבית הלבן, סטפני גרישם, וגם ראש הסגל היוצא מיחק מולוואני, מבודדים בבתיהם לאחר שהיו במגע ישיר או עקיף עם חולים.

כך קרה שביום שני, טראמפ הכריז על ההמלצות החדשות ביותר של הממשל, הכוללות קריאה לכל האזרחים המבוגרים ולכל מי שסובל מבעיות רפואיות כרוניות להישאר בבתיהם. כל האזרחים נקראו להימנע מהתכנסויות של יותר מעשרה אנשים, כשטראמפ הכיר שוב ושוב במציאות המדאיגה ולפיה ייתכן שהמשק ייכנז למיתון וכי הפגיעה בחיי היומיום של האזרחים תהיה ארוכה יותר מכפי שהם מסוגלים לעכל.

"אם נעשה עבודה ממש טובה, אנשים מדברים על יולי, אוגוסט, משהו כזה", אמר הנשיא לכתבים שישבו במרווח של כיסא אלו מאלו בחדר התדרוכים, בניסיון לתרגל את ההפרדה החברתית.

תחושת אכזבה בוול סטריט בעקבות הירידות החדות בשל השפעת נגיף הקורונה 16 במרץ 2020. AP
ארה"ב עשויה להיות בדרך למיתון. מסכים אדומים בוול סטריט, שני/AP

משברים לאומיים מהווים רגעי מבחן מכריעים לנשיאים, ואחרי ימים של התנערות מחומרת המצב, טראמפ התייחס לאירוע בכובד ראש. עם זאת, רק בשבת אמר טראמפ, למרות כל ההוכחות המנוגדות, כי למדינה יש "שליטה אדירה" על הנגיף, אפילו כשמספר החולים זינק, ממשלים סגרו את בתי הספר, והרופאים הזהירו מפני אסון בריאותי ממשמש ובא.

הוא מסגר מחדש את התגובה הזו אתמול, וטען שהוא התייחס לאופן טיפול הממשל שלו במשבר ולא לנגיף עצמו. "הוא לא תחת שליטה בשום מקום בעולם", הודה.

טראמפ השמיע במשך שבועות את הההצהרות הבטוחות שלו על סמך רשת של יועצים חיצוניים שאמרו לו שהתקשורת והדמוקרטים מפריזים בחומרת האיום. עם זאת, הוא הקשיב גם לכמה מבעלי בריתו, שהפצירו בו להחריף את התגובה להתפרצות ולשנות את הטון שלו, בהם כמה רפובליקנים בגבעת הקפיטול שחששו שהם נחשפו בעצמם לנגיף.

ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא, שלו יש השפעה הרבה עליו, קיבל לאחרונה תפקיד פעיל יותר בגיבוש מדיניות התגובה של הממשל. לפי שני גורמים בבית הלבן ורפובליקנים המקורבים לממשל, קושר השווה בשיחות פרטיות את הנגיף ל"מלחמה" שעלולה לסכן את כלכלתה ואת אוכלוסייתה של ארצות הברית. הגורמים דיברו בעילום שם משום שלא היו מורשים לדון באופן פומבי בשיחות פרטיות. קושנר אמר כי הנזק מהמגיפה עשוי להיות דומה לזה של מלחמת העולם השנייה, ועל כן יש צורך במאמץ לאומי.

טראמפ, שתמיד ראה את עצמו כדובר הטוב ביותר שלו, הביע בשבועות האחרונים תסכול מכך שסגנו מייק פנס, שאותו מינה להנהיג את כוח המשימה של הבית הלבן, היה רובוטי מדי בתדרוכים של הבית הלבן.

השווקים קרסו

לאחר שצפה בשווקים ממריאים ביום שישי במהלך הנאום שנשא במדשאות הבית הלבן ושבו הכריז על מצב חירום לאומי, קיווה טראמפ שזה יקרה שוב אתמול לאחר ההכרזה של הבנק המרכזי יום קודם לכן על הורדת הריבית לאפס. הוא היה נסער, כשבמקום זאת, השווקים קרסו.

בתקווה לשנות את המגמה, אמר טראמפ ליועציו שהוא מעוניין למסור דברים בשעה 15:30 ביום שני, באותה שעה כמו ביום שישי. עם זאת, הדאו ג'ונס המשיך לצלול בזמן שדיבר, וצנח עוד יותר לאחר שהודה, לראשונה, כי ייתכן שארצות הברית בדרך למיתון.

בעוד שהשינויים בטונים של טראמפ חולפים לעיתים קרובות, הגורמים בבית הלבן ובעלי בריתו ראו את הגישה המדודה יותר שהשמיע אתמול כראיה לכך שהנשיא מתחיל להבין את גודל האתגרים העומדים בפני המדינה ונשיאותו.

ועדיין, מעטים צופים שהגישה הזו תחזיק זמן או תשכיח את טעויות העבר.

ההיסטוריון הנשיאותי מאוניברסיטת פרינסטון ג'וליאן זליזר אמר: "אני לא בטוח ששינוי הטון מפצה על חוסר המנהיגות המוחלט שהמדינה ראתה בשבועות הראשונים של המשבר הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully