וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אייפדים בבית אבות: בעידן הקורונה, חיי החברה והמשפחה באיטליה הופכים וירטואליים

15.3.2020 / 10:15

בווטסאפ, פייסבוק וסקייפ רואים עלייה בשימוש במדינה שנמצאת בעוצר בגלל התפרצות הנגיף. "דבר חשוב ביותר על מנת להישאר חיוביים ועם תקווה"

צילום: רויטרס SKY NEWS, עריכה: עמית שמחה

בזמן שאיטליה חווה עוצר כללי בשל התפרצות הקורונה, אינטראקציות יומיות רבות בני משפחה, חברים ועמיתים עברו לרשתות החברתיות ולאפליקציות כמו פייסבוק, ווטסאפ וסקייפ.

בווטסאפ אמרו כי ממספר השיחות וההודעות דרך האפליקציה עלה ב-20% באיטליה בהשוואה לשנה שעברה. דוברת מטעם מייקרוסופט לא סיפקה נתונים על השימוש בסקייפ, אבל החברה אמרה כי היא ראתה זינוק של 100% בשימוש באפליקציית המסרים שלה "טימס" באיטליה.

אלו לא רק מימים מצחקים הנשלחים בקבוצות או שיחות להפגת שעמום בין מי שנותר תקוע בביתו. האיטלקים אומרים שההתקשרות דרך הפלטפורמות הללו עוזרת להם להתמודד עם הבדידות והחרדה. יותר מ-1,260 בני אדם מתו מהווירוס באיטליה. בחלק מהמקרים, האפליקציות מעניקות גישה לסיוע נפשי או למאושפזים שחלו בקורונה להיות בקשר עם יקיריהם.

"עבור החולים והמשפחות לשמור קצת על קשר זה דבר חשוב ביותר על מנת להישאר חיוביים ועם תקווה", אמר קרוב משפחה של חולה המאושפז במילאנו.

בית חולים בעיר ברשיה, איטליה, 13 במרץ 2020. רויטרס
נלחמים גם בפייק ניוז. רופאים בבית חולים בברשיה, אתמול/רויטרס

בתי החולים לא מאפשרים לבקר את החולים המאושפזים במצב קשה, אבל אחיות ורופאים בכמה מהם מנסים לארגן שיחות וידאו קצרות מדי יום עבור מי שמאושפז במחלקות המיוחדות.

"לאור סבלן של המשפחות, פנינו לחברת תקשורת כדי להפעיל מערכת של שיחות וידאו ולספק לחולים שלנו מחשבי מגע כך שהם יוכלו לדבר עם קרובי משפחתו", אמר מרקו רסטה, סגן ראש היחידה לטיפול נמרץ בבית חולים במילאנו.

איטליה הכניסה להסגר את 60 מיליון אזרחיה בתגובה להתפרצות הנגיף החמורה ביותר באירופה.
אפליקציות המסרונים עוזרות לתושבים להרגיש קרובים לבני משפחותיהם, במדינה שבה למשפחה המורחבת יש תפקיד משמעותי בתפקוד החברה.

בשל הבידוד והסיכון הגבוה לבני 60 ומעלה, נאלצים הסבים להיפרד מנכדיהם ולא לשמור עליהם בזמן שהוריהם בעבודה כמו בדרך כלל.

תחת המגבלות האחרונות, נאסר על ביקור חברים וקרובי משפחה, אלא אם כן הם זקוקים לעזרה. גם האהבה נתונה למתקפה בעידן הקורונה, וכל מי שעוזב את ביתו כדי לראות את בן הזוג מסתכן בקנסות, או אפילו במאסר.

עוד בוואלה

ברוכים הבאים לדיסטופיה של עולם הקורונה

לכתבה המלאה
המדרגות הספרדיות נטושות, רומא, איטליה, 14 במרץ 2020. רויטרס
המדרגות הספרדיות ברומא נטושות/רויטרס

ססיליה זדרה, פסיכולוגית בת 28 שעובדת בבית אבות בצפון המדינה, מוקד ההתפרצות, הסבירה לכל מהדיירים, חלקם בני יותר מ-90, כיצד לתפעל אייפד על מנת לערוך את שיחת הווידאו הראשונה שלהם אי-פעם עם משפחתם.

היא סיפרה שקרובי המשפחה המבודדים בבתים זכו בבידור הכרחי כשראו את "נונו" או "נונה" מתמודדים בפעם הראשונה עם מכשירי טכנולוגיה חדישים, כשחלקם החזיקו את האייפד ליד האוזניים שלהם במקום להסתכל במצלמה.

"הלב שלי נמס כשאני רואה איך הטכנולוגיה שאנחנו לוקחים כמובן מאליו בתור אנשים צעירים הופכת לכלי חשוב בתקופות קריטיות", אמרה זדרה.

אפילו הגשת חיבור לאוניברסיטה או ארוחת ערב עם חברים הפכו לווירטואליים.

ליביה סלה, שעובדת בעסק המשפחתי בטורינו, החלה לבקש מחבריה בווטסאפ לחלוק סיפורים על מזון ועל מתכון אהוב, כדי שתוכל להכין אותם ולשתף את חבריה. היא אמרה שהיא בשלנית איומה, אולם היא מקווה שהיא תצליח להסיח את דעתם של חבריה.

"חשבתי שזה יכול להיות נהדר לשמור עליהם עסוקים דרך מחשבה על המזון האהוב שלהם, שבדרך כלל קשור לזיכרונות ילדות, למשפחה ולבית".

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

אלסיו דה ג'וזפה, סטודנט באוניברסיטת בולוניה, העתיקה ביותר בעולם, גילה דרך הודעת ווטסאפ מהפרופסור שלו שמבחן הסיום שלו לא יתקיים כמתוכנן, עם מבחן בפני ועדה של האוניברסיטה. במקום זאת, ב-4 במרץ, הסטודנט בן ה-22 היה בעבודה בזמן שקיבל הודעה: "מצוין, ברכות, דוקטור!".

בריאיון טלפון, אמר דה ג'וזפה: "הבנתי שזה משהו יוצא דופן. אמרו לי שעשיתי היסטוריה".

בברגמו, אחת העיירות שנפגעו בצורה הקשה ביותר, חלק מהמבוגרים פנו לווטסאפ כדי לחלוק עם שכניהם רשימות קניות ולבקש מהם שירכשו להם מזון. "לפעמים הם בררניים ונותנים לך מותגים ספציפיים או סוגי גבינה שקשה למצוא", סיפר אחד התושבים, שאמר שהוא רוכש מזון עבור כל השכונה שלו.

בקבוצות ווטסאפ שונות ברחבי המדינה, הורים החלו לחלוק תמונות של ילדיהם המחייכים עם ציורים שבהם כתוב "הכול יהיה בסדר". אחרים מארגנים שירות משותפות דרך המרפסות שלהם, והסרטונים שלהם נפוצו ברשתות החברתיות בסוף השבוע.

מלחמה בפייק ניוז

בעוד שהטכנולוגיה מקלה על האיטלקים הנצורים בבתיהם, תושבים החלו להתלונן על הפצת חדשות כוזבות דרך אותן פלטפורמות.

בשבוע שעבר הופצה קלטת שמע שבה נשמע לכאורה גורם רפואי בבית חולים במילאנו. בהקלטה, אמר אותו גורם שבית החולים נותן לחולים בני יותר מ-70 למות בשל מחסור בציוד, וכי המחלקות לטיפול נמרץ מלאות בחולים צעירים יותר. גורם בבית החולים פרסם בהמשך השבוע סרטון חדש שבו דחה את הטענות וקרא לעצור הפצה של פייק ניוז.

בווטסאפ מאפשרים להעביר הודעות לחמישה צ'טים במקביל בפעם אחת, והן מסומנות ככאלו בניסיון לצמצם את הפצת החדשות הכוזבות באפליקציה, שבה יותר מ-90% מההודעות נשלחו בין שני אנשים.
עם זאת, המידע המוטעה ממשיך לפגוע בתושבים.

"הטכנולוגיה היא ברכה וקללה", אמרה מדלנה קסטלטי, פסיכולוגית במחוז לומברדיה, המוקד הקשה ביותר של ההתפרצות. היא החלה להציע טיפולים חינם ברשת. "קיבלתי פניות ממאה אנשים באותו יום".

היא אמרה שבתחילה היא קבלה שיחות מאנשים הזקוקים לעזרה עם חרדה. עכשיו, לדבריה, עוד ועוד אנשים פונים אליה בשל הבדידות, בעיות פיזיות ומתח נפשי מהמגיפה. אפילו נשים בהיריון פונות אליה מחשש שהן לא יורשו שמישהו ישהה לצדן בזמן הלידה בבית החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully