וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות התפשטות הקורונה: טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי

הנשיא הודיע כי יקצה 50 מיליארד דולרים לרשויות המקומיות למען הרחבת המאבק בנגיף במדינה, בה עלה מספר הקורבנות ל-41. שעות לאחר הצהרתו, חבילת הסיוע למשק האמריקני אושרה בבית הנבחרים, ותגיע לאישור הסנאט בשבוע הבא. לאחר ההכרזה - עליות שערים בוול סטריט

בווידאו: טראמפ מכריז על מצב חירום בעקבות מגיפת הקורונה/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז אמש (שישי) על מצב חירום לאומי בעקבות ההתפשטות המהירה של נגיף הקורונה. בהצהרה שנשא בפתח הבית הלבן הנשיא הודיע כי יקצה 50 מיליארד דולרים לממשל המקומי למען המאבק בווירוס, שגבה עד כה את חייהם של 41 אמריקנים ובו נדבקו לפחות 1,678 אזרחים נוספים. הוא אף קרא למדינות להקים מרכזי חירום בהקדם האפשרי.

טראמפ אמר כי הוא מעניק למזכיר הבריאות ושירותי האנוש, אלכס אזר, סמכויות חירום על מנת לאפשר לרופאים ובתי חולים "גמישות" בטיפול בחולים. בשל המחסור בבדיקות לאבחון הנגיף בארצות הברית, הוא אף הכריז על שיתוף פעולה ציבורי-פרטי שנועד להרחיב את יכולות הבדיקות. השותפות תכלול עמדות בדיקה לנהגים בכמה מוקדים ואתר אינטרנט שיוקם על ידי חברת גוגל שיסנן את מי שרוצים להיבדק.

הנשיא שב וביקש מהאזרחים לגשת להיבדק רק אם הם זקוקים לכך. "אנחנו לא רוצים שאנשים יערכו את הבדיקה אם אנחנו חושבים שהם לא צריכים לעשות את זה. ואנחנו לא רוצים שכולם ירוצו וייבדקו - רק אם יש לכם תסמינים מסוימים", הסביר. עוד הוסיף כי בתחילת שבוע הבא 500 אלף ערכות בדיקה נוספות יהיו זמינות לציבור.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת העיתונאים בה הכריז על מצב חירום בבית הלבן. 13 במרץ 2020.. רויטרס
צעד דרמטי נוסף במאבק בנגיף. טראמפ, היום/רויטרס

טראמפ אמר כי שמונת השבועות הבאים מכריעים במאבק בווירוס. לאור הדיווחים בברזיל כי הנשיא ז'איר בולסונארו נדבק בנגיף שבוע לאחר פגישתו עם נשיא ארצות הברית, האחרון הכחיש וטען כי מעולם לא סבל מהתסמינים. הוא אמר כי "סביר" שייבדק, אך לא ציין מתי.

ההצהרה היא עליית מדרגה בצעדים שנוקטת ארצות הברית במסגרת המאבק בהתפשטות הקורונה. בליל חמישי האחרון נשא הנשיא נאום לאומה מהבית הלבן במהלכו הורה על עצירת כל הטיסות מאירופה, מלבד בריטניה, ל-30 הימים הבאים. במקביל, מחלקת המדינה קראה לאזרחי המדינה לשקול טיסות לחו"ל.

עובדים מטהרים את רחובות מניסוטה שבארצות הברית בשל התפרצות נגיף הקורונה. 13 במרץ 2020.. AP
עובדים מטהרים רחובות במינסוטה/AP

אתמול הודיע טראמפ כי ייתכן שירחיב את איסורי הנסיעה למדינות נוספות, בהן הממלכה המאוחדת, ואילו מדינות אחרות יוסרו מהרשימה. "ייתכן שנצטרך להכליל אותם ברשימת המדינות המוחרמות", ענה בתשובה לשאלה מדוע החריג את בריטניה מיתר מדינות אירופה. "המספרים עלו בצורה תלולה ב-24 השעות האחרונות".

בצל הירידות במחירי הנפט, הנשיא הודיע כי ינצל את המצב כדי לרכוש כמות גדולה של נפט גולמי כדי למלא את העתודות האסטרטגיות של המדינה. "בהתבסס על מחירי הנפט, הנחיתי את שר האנרגיה לרכוש, במחיר טוב מאוד, כמויות גדולות של נפט גולמי לאחסון ברזרבות האסטרטגיות בארצות הברית", אמר. "אנחנו הולכים למלא אותם עד הסוף".

בנוסף לכך, הצהיר על צעדים חדשים שנועדו להקל על נטל הלוואות הסטודנטים, בעוד אוניברסיטאות ומכללות ברחבי המדינה מושבתות. "דחיתי את תשלומי הריבית על כל הלוואות הסטודנטים שמוחזקות בידי סוכנויות הממשל, עד להודעה חדשה.

למרות ההנחיות: טראמפ ממשיך ללחוץ ידיים

שעות לאחר הצהרתו של טראמפ, בית הנבחרים אישר הבוקר את חבילת הסיוע למשק האמריקני
שמטרתה להקל על הנזקים הכלכליים שגרם נגיף הקורונה. כעת, ההצבעה על אישור חבילת הסיוע צפויה להגיע לסנאט בשבוע הבא.

המהלך קיבל תמיכה דו מפלגתית נרחבת, כש-363 מחוקקים הצביעו בעד לעומת 40 מתנגדים. בכך, מיליארדי דולרים יועברו מהתקציב לטובת התכנית שתסייע למי שיידרש לקבל ימי מחלה למי שהנגיף הביא לפיטוריו.

יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, בירכה על אישור החבילה. לאחר ההצבעה היא אמרה כי "אנו גאים שהגענו להסכמה עם הממשל על פתרון האתגרים יוצאי הדופן, ובקרוב נאשר הסיוע הראשוני למשפחות".

במקביל, עליות שערים חדות נרשמו בוול סטריט. מדדי הדאו ג'ונס והנאסד"ק עלו ביותר מ-9%, לאחר נפילות בימים האחרונים.

בעוד ב-46 מתוך 50 המדינות בארצות הברית אובחנו אזרחים בווירוס, מומחי בריאות הפצירו באזרחים לשמור על היגיינה ולהימנע ממגע שאינו נחוץ. עם זאת, הנשיא תועד כשניסה להמשיך ללחוץ ידיים בעוד שאחד הנוכחים הגיש לו את המרפק, כמומלץ.

20 שנה מאז מצב החירום האחרון

טראמפ נמצא בימים האחרונים תחת לחץ לקבוע מצב חירום של מחלה מדבקת תחת החוק משנת 1988, המאפשר לסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום להעניק סיוע במקרה אסון למדינות וממשלים מקומיים. הפעם האחרונה בה הכריזה ארצות הברית על מצב כזה היה בעת כהונתו של הנשיא ביל קלינטון בשנת 2000 בעקבות קדחת מערב הנילוס.

(עדכון ראשון: 19:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully