וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף שבוע סוער: ברחבי הארץ נערכים לשיטפונות ולחסימות כבישים

התחזית לימים הקרובים כוללת גשם מקומי, סופות רעמים ואף ברד, שיבואו יחד עם חשש משיטפונות בנחלים. ברשות הטבע והגנים סגרו מסלולים וקראו לציבור הרחב להימנע מטיולים בשטחים פתוחים. בכבאות והצלה יתגברו כוחות ויחסמו כבישים וחניונים. רכבת ישראל דחתה עבודות תשתית

עריכה: ליר שפיגלר

אחרי הימים הקיציים האחרונים, ברשויות השונות נערכים למזג האוויר החורפי שצפוי להתחדש הערב (חמישי). אף שחלה עלייה נוספת בטמפרטורות שנעשו גבוהות מהרגיל לעונה, הרוחות התחזקו, יורד גשם מקומי ומשעות אחר הצהריים שורר אובך.

משעות הערב, צפויים ממטרים מלווים בסופות רעמים וברד, בעיקר בצפון הארץ ובמרכזה, וקיים חשש כבד משיטפונות בנחלי הדרום והמזרח. "אנחנו מקבלים תזכורת כי זו עונת חורף. סופה בדרך. היא תתאפיין בגשמים ורוחות", אמרה לוואלה!NEWS החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי אנה פבלוב.

עננים בשמי טבריה 12 במרץ 2020. אושרי וייצמן, אתר רשמי
אובך בשמי טבריה, היום/אתר רשמי, אושרי וייצמן

מזג האוויר החורפי צפוי להימשך גם בימים הקרובים. מחר, צפוי גשם מקומי ברוב אזורי הארץ, ועדיין יהיה חשש לשיטפונות בנחלים. במהלך היום הגשמים יתחזקו בהדרגה. בדרום הארץ ינשבו רוחות דרומיות חזקות, וייתכנו סופות חול מקומיות. לצד הגשמים והרוחות, ייתכן אובך ותחול התקררות.

סוף השבוע ימשיך להיות גשום גם ביום שבת, עם גשם מקומי ברוב אזורי הארץ, וחשש קל משיטפונות בנחלי הדרום והמזרח. עם זאת, השבוע הבא צפוי להיפתח ביום ראשון עם מזג אוויר מעונן חלקית עד מעונן ועלייה קלה בטמפרטורות, ללא צפי לגשמים.

תיירים מתגוננים עם מטרייה במהלך יום סגרירי ביפו 9 בינואר 2020. הדס פרוש/פלאש90, פלאש 90
תיירים ביפו, בשבוע שעבר/פלאש 90, הדס פרוש/פלאש90

לקראת הסערה, נציב כבאות והצלה לישראל רב-טפסר דדי שמחי הנחה את מפקדי המחוזות והגורמים המקצועיים להיערך למתן מענה מבצעי מהיר לכל מפגעי מזג האוויר, ובכללם רוחות עזות, שיטפונות והצפות. שמחי הנחה על צמצום נסיעות מיותרות בכבישים, חסימה יזומה של צירי תנועה ואזורי סיכון בתיאום עם משטרת ישראל ותגבור מוקדי השליטה והמערך המבצעי. יושם דגש על סגירת חניונים תת-קרקעיים באזורים שבהם צפויים משקעים רבים.

על פי כבאות והצלה, משישי בבוקר ועד שישי בלילה קיים חשש להתפתחות שיטפונות נרחבים בנחלי הנגב, הערבה ונחלי ים המלח. כתוצאה מכך, כבישים רבים ייחסמו, כולל כבישי האורך הראשיים 40 ו-90 המובילים לאילת. שמחי הנחה להעמיד את היחידות המיוחדת בכוננות מלאה באזורים המועדים לשיטפונות או להצפה, תוך שמירה על קשר רציף עם הכוחות המבצעיים והשירות המטאורולוגי.

הוא אף שוחח גם עם ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, כדי לתאם היערכות משותפת לסערה הצפויה בשל החשש לנזק בעיר מהרוחות החזקות ומהגלים הגבוהים. "כבאות והצלה ערוכה לתת מענה מבצעי מהיר למזג האוויר הסוער הצפוי בסוף השבוע באזורים נרחבים בארץ. אני קורא לציבור להישמע להוראות גופי החירום וההצלה, לשמור על כללי הזהירות ולמנוע אסון", אמר נציב כבאות והצלה.

גם במחוז יהודה ושומרון של כבאות והצלה פרוסים בכוחות מתוגברים, בין היתר באזורי סיכון כמו ים המלח, כביש 90 ומדבר יהודה. הכוחות ערוכים באמצעות ציוד חילוץ ממים, חליפות ציפה, סירות רפטינג ועוד. "אנו שבים ומבקשים מהאזרחים לקחת אחריות ולהימנע ככל האפשר מחציית מים זורמים גם כשהינכם נוהגים ברכבי שטח. בזמן השיטפון אין לרדת למקומות נמוכים כגון חניונים תת-קרקעיים או חדרי מדרגות ומעליות בקומות הנמוכים. וכמובן לא לקחת סיכונים מיותרים העלולים לפגוע בנפש ואף לגבות חיי אדם", אמרו במחוז יהודה ושומרון של כבאות והצלה.

על פי תחזית השירות המטאורולוגי, צפויים לפקוד את חיפה גשמים המלווים במשבי רוח עזים, בעוצמה של עד 100 קמ"ש. מטה החירום של עיריית חיפה העלה את היערכות העירייה בהתאם לתחזית המעודכנת, בעוד הסערה צפויה לגרום לקריסת עצים, רמזורים ועמודי תאורה.

בעירייה אמרו כי אגף התשתיות העירוני תגבר את הכוננות ביחידות התאורה, גיזום, רמזורים ודרכים אשר יפעלו לטיפול במפגעים ופינוי מכשולים כמו עצים, עמודי תאורה ורמזורים. סיירת הביטחון והפיקוח הכללי יסייעו בחסימת כבישים במידת הצורך. מקביל יקיימו עובדי עירייה סיורים שוטפים בכל המעברים התת-קרקעיים על מנת למנוע כניסת כלי רכב והולכי רגל בעת הצפה.

מסלולים ברחבי הארץ נסגרו למטיילים

בעקבות מזג האוויר הסוער, רשות הטבע והגנים קראה לציבור הרחב להימנע מטיולים בשטחים הפתוחים ובנחלי הדרום כולל הרי אילת, הערבה, הנגב וים המלח. ברשות אמרו כי על פי תחזית השירות המטאורולוגי, באזורים אלו צפויים שיטפונות נרחבים ומסכני חיים, בנוסף לסגירת כבישים לזמן ממושך שיגבילו את התנועה באזורים אלו. עוד הדגישו כי "חל איסור מוחלט להיכנס לאפיקי נחלים או להתקרב לשפת הנחל".

בנוסף להמלצה למטיילים, חלק מהמסלולים נסגרו למבקרים, בהם עין גדי ועין עבדת. נחל אוג וכל מסלולי הגלישה במדבר יהודה יהיו סגורים מהימים חמישי ושבת, והמסלול בשמורת נחל פרת בין האתרים יהיה סגור לכל אורך סוף השבוע. בצפון, ייסגרו הנחלים הבאים מסיבות ביטחותיות: אל על, גילבון, שביל דליות, יצפור, העמק הנעלם(גלבוע) ונחל צביה.

אובך בשמי טבריה 12 במרץ 2020. אושרי וייצמן, אתר רשמי
אובך בשמי טבריה, היום/אתר רשמי, אושרי וייצמן

גם ברכבת ישראל נערכו למזג האוויר הסוער. מבצע התשתית, שמטרתו חיבור המתחם התפעולי חדש באשקלון, שתוכנן לימים הקרובים, נדחה למועד אחר. בעקבות זאת, תנועת הרכבת באזור אשקלון תופעל כסדרה. עם זאת, ברכבת הזכירו את השיבושים הנובעים מהאילוצים התפעוליים של התמודדות עם נגיף הקורונה ומהגידול במספר פקחי הרכבת הנמצאים בבידוד לפי הנחיות משרד הבריאות. רכבת הלילה בין תחנות באר שבע מרכז ותל אביב ההגנה - לא תפעל.

אלו מידות החום הצפויות הערב ומחר: בירושלים מ-12 מעלות הלילה ועד 16 מעלות מחר בצהריים, בתל אביב 16 הלילה עד 21 מעלות מחר. בחיפה 16 עד 19 מעלות. צפת 16-13, קצרין 20-14, טבריה 22-17, נצרת 20-15, עפולה 21-12, בית שאן 22-12, לוד 21-14, אשדוד 20-15, עין גדי 26-19, באר שבע 20-14, מצפה רמון 16-11, אילת 19-16.

500 דיווחים על נזקים חקלאיים עקב הסערות

במקביל, מזג האוויר הסוער מסב נזק לגידולים חקלאיים ברחבי הארץ. בקנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, התקבלו יותר מ-500 דיווחים של חקלאיים על נזקים גדולים שנגרמו לגידולים השונים כתוצאה משתי הסערות שהתרחשו עד כה בחודש ינואר. בהערכה ראשונית מדובר על נזקים בהיקף של יותר מ-50 מיליון שקלים.

מסיכום הנתונים עד כה עולה כי נזקים כבדים נגרמו לגידולים בדרום, בעיקר בשל הרוחות והחול שפגעו בשתילי הגזר ותפוחי האדמה. באזור עמק החולה נזקים גדולים נגרמו כתוצאה מהצפות של שטחי פלחה, אפונה לתעשייה, ברוקולי וכרוב. כמו כן ניזוקו מטעים שונים באזור בנימינה וגבעת עדה. נזקים גדולים נגרמו גם למבני גידול של בננות שקרסו כתוצאה מהרוחות העזות וכן לבריכות דגים שהוצפו ונפרצו כתוצאה מהצפות.

(עדכון ראשון: 11:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully