וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס חירום בשלטון המקומי: "אם לא יאושר תקציב ל-2020 שנת הלימודים לא תיפתח"

12.3.2020 / 9:55

בצל הקיפאון הפוליטי ומשבר הקורונה, ראשי הערים מזהירים מהמצוקה התקציבית הקשה. בנוסף לשנת הלימודים, שורת פרויקטים הכוללים בינוי מעונות ותכניות לקליטת עולים עומדים בסכנת ביטול. יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס: "לא ייתכן שהרשויות יקרסו שאין ממשלה"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: פגישת גנץ וליברמן כחלק מהמגעים הקואליציוניים)

הנהלת השלטון המקומי, שבראשה עומד ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, כינסה היום (חמישי) ישיבת חירום בה דרשה מהכנסת לאשר לאלתר תקציב לשנת 2020. הדרישה באה בצל הפלונטר הפוליטי החמור, בעקבותיו נדרשות הרשויות לתפקד עם תקציב חודשי (1/12) מאז חודש ינואר. המשמעות - השהיית העברת תקציבים לפרויקטים בעלויות של עשרות מיליוני שקלים וכן מחסור של מיליארדים הנובע מהגידול הטבעי באוכלוסיה ואי התקצוב הנדרש לכך.

הקיפאון המדובר בא גם בשיאו של משבר הקורונה שמחייב אף הוא את הרשויות המקומיות לפעול. משרדי הממשלה משותקים, האופציה לבחירות רביעיות על השולחן, ומי שנאלץ לקחת את המושכות לידיים הם ראשי הערים שמוצאים את עצמם במצוקה תקציבית קשה.

היעדר התקציב הדרוש לרשויות המקומיות מציב קשיים רבים בפני ראשי הערים בפתיחת שנת הלימודים הבאה. זאת ועוד, השהיית העברות הכספים צפויה לפגוע בקידומם של פרויקטים רבים החיוניים לפעילות הראשויות. כך למשל, קיים מחסור של 150 מיליון שקלים שהיו אמורים לעבור במענקי איזון ל-190 רשויות, שאינן מצליחות להתייצב ולהגיע לאיזון תקציבי בעצמן מתשלומי הארנונה ונזקקות לסיוע ממשלתי. גם הקרן לצמצום פערים נמצאת בסיכון, זאת בשל מחסור של 48 מיליון שקלים שנדרשים ממשדר הפנים להפעלתה ב-2020, המסייעים לרשויות מקומיות לנהל את עצמן.

כיתה ריקה בגמנסיה הרצליה. שרון בוקוב
"בהיעדר תקציב, שנת הלימודים בסכנה". כיתה/שרון בוקוב

פרויקט נוסף שצפוי להיפגע הוא "עיר ללא אלימות". המשרד לביטחון פנים העביר לרשויות המקומיות בתחילת השנה תוספת של 20 מיליון שקלים כדי שהרשויות יוכלו להפעיל את התכנית עד 31 באוגוסט 2020, ומעבר לכך לא הועבר תקציב לפרויקט עד לתום השנה.

גם בינוי מעונות היום לגילאי 3-0 ברשויות המקומיות נמצא בסכנה. מתחילת 2020 אין תקציב לפרויקט, שבו נכללים מעונות של משרד העבודה כמו ויצו, נעמת, אמונה ומעונות שהרשויות עצמן מפעילות, נאמד בסכום של 370 מיליון שקלים בכל הרשויות בארץ.

מיזם נוסף שעלול להיפגע הוא תכניות לקליטת עולים, הסובלות ממחסור של 40 מיליון שקלים המשמשים למתן סלי סיוע. המחסור התקציבי צפוי לפגוע גם בהקמה ותפעול של מרכזי הצעירים בנגב ובגליל - להם נדרשת העברה של 18 מיליון שקלים. עד יוני 2020 התקציבים אמורים להיות מועברים לרשויות שבהן נמצאים אותם, ואם עד למועד זה הכסף לא יועבר - ההשלכות יהיו פיטורים וצמצום עובדים. מרכזי הצעירים כוללים פעילות של תלמידים מתיכון עד לגיוס בהתנדבות בקהילה.

פרויקט חינוכי נוסף שעלול להיפגע בעקבות המשבר התקציבי או בית הספר של החגים. המיזם בוטל בחנוכה וייתכן שיבוטל גם בפסח הקרוב. ברשויות מסוימות הסכימו להפעיל את המיזם כל עוד המשפחות ישלימו את החלק של משרד החינוך. גם בית הספר של החופש הגדול עומד בסימן שאלה במוסדות שאינם מוכרים.

סיום שנת הלימודים בבית הספר היסודי ניצנים בתל אביב. ראובן קסטרו
בניית מתקני ספורט וחינוך תעוכב/ראובן קסטרו

גם תכניות העוסקות באירועי תרבות בפריפריה ובניית מתקני ספורט נמצאות על הכוונת, זאת בשל היעדר תקציב של עשרות מיליוני שקלים ממשרד התרבות והספורט. לאלו מצטרפת גם רפורמת החינוך מיוחד, שעל אף ההתנגדויות הרבות שצברה הייתה אמורה להיכנס למערכת החינוך השנה, אך בגלל מחסור בתקציבים הדבר לא קרה, מלבד הפיילוט שנערך במחוז צפון.

"ללא תקציב - שנת הלימודים לא תיפתח"

חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי וראש עיריית מודיעין, אמר טרם הכינוס לוואלה! NEWS כי אם לא יועבר תקציב לשנת 2020 - לא תיפתח שנת הלימודים הקרובה. "ההחלטה שתתקבל במהלך ישיבת החירום תבהיר באופן ברור: אם לא תקום ממשלה, אנחנו נדרוש את כל המשאבים והתקציבים שמגיעים לרשויות המקומיות", הצהיר. "ללא תקציב מדינה לא תפתח שנת הלימודים הקרובה. מדובר במאות מיליוני שקלים וזאת לאחר שהצלחנו לפתור את סוגיית בניית כיתות הלימוד וגם לכך נדרשנו בעצמנו. אם לא תקום ממשלה ולא יהיה תקציב מסודר אנחנו לא נפתח את שנת הלימודים בספטמבר והרשויות ישבתו".

"בינואר 2019 אמרו לנו עוד חודשיים זה נגמר, ואז הבנו שהולכים לבחירות באפריל ובספטמבר", הוסיף ביבס. "בכל פעם אומרים לנו שבעוד כמה ימים זה יעבור, אנחנו נמצאים במרץ ולא רואים ממשלה באופק גם ביולי, לא ייתכן שהרשויות יקרסו בזמן שאין ממשלה".

חיים ביבס ראש עיריית מודיעין  08/01/2018. ראובן קסטרו
"לא ייתכן שהרשויות יקרסו". ביבס/ראובן קסטרו

סימון אלפסי, ראש עיריית יקנעם עלית ויו"ר סיעת העבודה בשלטון המקומי, התריע כי בחירות רביעיות ימיטו אסון על הרשויות המקומיות, שכבר כעת קיים קושי בניהולן. "הרשויות היום לא יכולות לתפקד - זה עניין חוצה מפלגות", אמר. "יש כל כך הרבה בעיות, כמו המצב הביטחוני, המצב הכלכלי והתפשטות הקורונה. כל המפלגות צריכות לשים את כל חילקוי הדעות והוויכוח בצד, להתלכד ולהקים היום ממשלה. כל אחד שהבטיח את מה שהבטיח - שידחה את זה למועד אחר".

"ראשי רשויות היום מנהלים את המדינה הזאת כי הכול משותק", הוסיף אלפסי. "כחבר הנהלת מפלגת העבודה, שלחתי מכתב לפני עשרה ימים ליו"ר המפלגה עמיר פרץ ואף ציינתי בפניו שבעת הזו, גם לטובת המפלגה, עליה לחבור ולנהל מו"מ עם הליכוד למרות ההבטחות - כי טובת מדינת ישראל חשובה מכל דבר. קשה לנו היום להתנהל ברשויות כשאף משרד ממשלתי לא מתפקד, אני הכנסתי 700 יחידות דיור לעיר ולקראת ספטמבר אין לי גני ילדים ובתי ספר. משרד החינוך היה צריך לפני שנה להעביר את ההרשאות לפתיחתם ולא העבירו כי האוצר לא אישר תקציב לבניית מוסדות חינוך, מה אני אמור לעשות? בכל נושא אנחנו נתקלים בבעיות שקשה להתמודד איתם. לכן כל אחד צריך לשים את האגו בצד ולשבת לדבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully