וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך למועמדות: ביידן הנחיל תבוסה לסנדרס במישיגן ו-3 מדינות אחרות

11.3.2020 / 11:23

סגן הנשיא לשעבר גבר על הסנאטור הסוציאליסטי בלפחות ארבע מתוך שש המדינות בהן נערכה ההצבעה, והסיכוי של סנדרס לסגור את הפער הולך וקטן. "יחד נביס את טראמפ", הצהיר ביידן. סנדרס לא נשא נאום, ובמפלגה ממשיכים להתאסף סביב ביידן: "ניצחון בלתי-נמנע"

רויטרס

הפריימריז למפלגה הדמוקרטית נערכו הלילה (רביעי) בשש מדינות נוספות, וסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ניצח במישיגן, מיזורי, מיסיסיפי ואיידהו. בוושינגטון ובדקוטה הצפונית הקרב בין השניים צמוד, וספירת הקולות נמשכת. הסנאטור ברני סנדרס, שקיווה להשיג במישיגן ניצחון שישאיר אותו במרוץ, נותר מאחור. ביידן, שכבר ביסס את מעמדו כמועמד המוביל מול הנשיא דונלד טראמפ בנובמבר אחרי סדרת הניצחונות שלו ב"סופר טיוזדיי" בשבוע שעבר, הצליח לבנות יתרון משמעותי ביותר.

הבחירות נערכו במישיגן, מיזורי, מיסיסיפי, וושינגטון, דקוטה הצפונית ואיידהו, והתוצאות הלא סופיות מעניקות לביידן ניצחון בארבע מתוך שש המדינות. נכון להבוקר, הוא קיבל 134 צירים לעומת 74 של סנדרס, ובסך הכול היתרון שלו הוא 762 מול 619. 1,999 צירים נדרשים כדי לזכות במועמדות.

ביידן נאם בפילדלפיה, ואמר כי נראה שהלילה עומד להיות מוצלח עבורו. "רק לפני שבוע, אנשים רבים אמרו שהמועמדות שלי מתה - עכשיו אנחנו חיים מאוד", הכריז ביידן. הוא הוסיף כי הוא מחכה לתוצאות בכל שש המדינות בהן נערכה הצבעה. הוא הודה ליריבו סנדרס וגם לפעיליו, ואמר כי הם חולקים "מטרה משותפת" ושיחד הם יביסו את טראמפ.

סנדרס עדיין לא הגיב לתוצאות, וגורם בקמפיין אמר כי הוא לא ימסור הצהרה. יועציו של הסנאטור אמרו כי "סנדרס ידע שהלילה יכול להיות מאכזב, אך הוא לא ציפה לתבוסה מוחצת כזו במישיגן. הוא חשב שהתוצאות במישיגן יחיו את הקמפיין שלו, ויראו שהקואליציה שלו יכולה לצמוח".

המועמד לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית וסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן נואם בפילדלפיה לאחר פרסום התוצאות החלקיות של הפריימריז, ארצות הברית. 11 במרץ, 2020. רויטרס
"לילה מוצלח". ביידן בנאומו לאחר פרסום התוצאות החלקיות/רויטרס

עם 125 צירים, מישיגן הייתה הפרס הגדול ביותר ב"מיני סופר טיוזדיי", כשבסך הכול חולקו 352 צירים לקראת הוועידה הדמוקרטית ביולי. מישיגן הייתה גם הקרב הגדול ביותר בין סגן הנשיא לשעבר לבין הסנאטור הסוציאליסטי. מדינת הצווארון הכחול הלכה במפתיע לסנדרס ב-2016, והניצחון הבטיח קרב ממושך עם הילרי קלינטון. וביידן, שקיווה להימנע מתרחיש דומה, קיבל את מבוקשו.

על פי סקרים שנערכו במדינה, המצביעים השיבו כי הם סומכים יותר על ביידן בנושא התפשטות נגיף הקורונה, וייתכן כי הפחדים סביב הנושא הכריעו את הכף לטובתו. שני המועמדים ביטלו את האירועים שלהם אמש, בשל התפשטות הנגיף.

ביידן ביטל את אירוע שתוכנן למחר בפלורידה, אחת מארבע המדינות שבהן ייערכו הפריימריז בשבוע הבא. במקום זאת, הוא יישא נאום על התגובה להתפרצות הקורונה מעיר הבית שלו בווילמינגטון, דלוואר. "כל משבר הקורונה הוא עניין של מנהיגות נשיאותית", אמר ביידן.

המועמד לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית 
ברני סנדרס מבקר בקלפיות בדטרויט 11 במרץ 2020. AP
ינסה להתאושש ולהישאר במרוץ. סנדרס/AP

אחרי רצף הניצחונות הלילה, גדלה התחושה שזכייתו של ביידן במועמדות היא בלתי-נמנעת.
שתי ועדות התרומות הגדולות ביותר של המפלגה הדמוקרטית אמרו שהן יחלו לעבוד לטובתו של ביידן, ויריבו לשעבר אנדרו יאנג הביע בו תמיכה, והצטרף לשורה של מועמדים לשעבר שהתייצבו לצדו.
"המתמטיקה אומרת שג'ו הוא המועמד הצפוי שלנו. צריך לאחד את המפלגה", אמר יאנג ברשת CNN.

אחת מתומכיו הבולטות ביותר של סנדרס, חברת הקונגרס אלכנסדריה אוקסיו-קורטז, הכירה בעומק התבוסה. "אין איך להמתיק את זה", היא כתבה באינסטגרם. "זהו לילה קשה".
הניצחונות עשויים להיות יותר מדי עבור סנדרס. עתה עוברות הבחירות למדינות גדולות, כולל פלורידה, אוהיו וג'ורג'יה, שבהן ביידן נתפס כפייבוריט ברור. עד סוף החודש, כשני שליש מכלל הצירים כבר יחולקו.

ביידן, שניצחונותיו הגדולים בקרוליינה הדרומית וב"סופר טיוזדיי" התאפשרו בזכות תמיכה גדולה בקרב מצביעים שחורים, זכה לגיבוי דומה הלילה. ב-2016, כחמישית מהמצביעים בפריימריז הדמוקרטיים במישיגן ובמיזורי, וכ-70% במיסיסיפי, היו שחורים. הניצחון של ביידן במיסיסיפי היה בפער מהדהד של 66% על סנדרס.

מאז ההישג של השבוע שעבר, ביידן זינק בסקרים הארציים ובמספר הצירים, כשהוא גובר על יתר יריביו הפוטנציאליים פרט לסנדרס. הוא זכה בסדרת הודעות תמיכה של דמוקרטים בכירים ושל מתחריו עד לא מכבר, כמו הסנאטורים קמלה האריס וקורי בוקר.

אלו במפלגה החוששים שההצעות הכלכליות הרדיקליות של סנדרס ינחיתו תבוסה בנובמבר התייצבו לצדו של ביידן, שהיה סגנו של ברק אובמה במשך שמונה שנים. "סנדרס מפחיד אותי קצת", אמר ג'יי.אר ווטקינס, מהנדס בן 32, אחרי שהצביע עבור ביידן בכנסייה במרכז דטרויט, מישיגן. "זאת הסיבה מספר אחת שבגללה אני מצביע לביידן".

"זה הולך להיות יום רע לברני המשוגע", כתב טראמפ בטוויטר.

סנדרס, סנאטור יהודי מוורמונט, תקף את ביידן על תמיכתו בעבר בהסכמי סחר חופשיים, כמו NAFTA, שבו רואים רבים אחראי לאובדן משרות במדינת מישיגן.

ג'וש גרינווד, בן 48 מדטרויט, סיפר שהוא הצביע לסנדרס מפני שהוא "ההיפך המוחלט" לטראמפ, בעוד שעברו של ביידן מוטל בספק. "בעיניי הוא ממש רפובליקני", אמר גרינווד, בעלים של בית קפה במרכז העיר, על ביידן. "הצבעות העבר שלו מראות שהוא הצביע נגד כל האינטרסים של המפלגה שלו לאורך כל הקריירה שלו".

בתגובה לסנדרס, ביידן הזכיר את החלטת ממשל אובמה להציל את תעשיית הרכב, אחד ממנועי הצמיחה הכלכליים העיקריים במישיגן, ולעזור לעיר הגדולה ביותר שלה, דטרויט, לשרוד פשיטת רגל. הבוקר הוא ביקר במפעל חדש ליצור כלי רכב, הראשון שהוקם בדטרויט בעשורים האחרונים, ונפגש עם פועלים מאיגוד האחווה הבינלאומית של עובדי החשמל (IBEW), שהביע בו תמיכה.

"האיגודים בנו את המדינה", אמר ביידן, שצעק דרך קרן של שור. "אתם העובדים הכי טובים בעולם".

(עדכון ראשון: 19:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully