וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת סודאן שרד ניסיון התנקשות בבירה חרטום

מכונית תופת התפוצצה בסמוך לשיירה של עבדאללה המדוק, אך לא היו נפגעים. הוא עומד בראש ממשלה זמנית שהוקמה לאחר ההפיכה נגד בשיר. "זה רק יתן דחיפה לגלי המהפכה", אמר ראש הממשלה. טרם ידוע מי עומד מאחורי המתקפה

עריכה: עמית שמחה

ראש ממשלת סודאן עבדוללה המדוק שרד היום (שני) ניסיון התנקשות בבירה חרטום - כך דיווחה התקשורת המקומית. גורם בממשלה אמר לרויטרס כי השיירה של המדוק הותקפה וכי הוא הועבר למקום בטוח. לפי דיווחים מקומיים, קרה פיצוץ ממזרח לגשר גדול בצפון-מזרח העיר ואדם אחד נפצע באורח קל. אחרים דיווחו על ירי שנפתח לעבר כלי הרכב.

ברשת סקיי ניוז ציטטו עדי ראיה שאמרו שהפיצוץ נגרם ממטען צד וכי בשיירה של ראש הממשלה היו שתי מכוניות. שום גורם לא קיבל אחריות על האירוע, שמגיע לקראת יום השנה להפיכה נגד הרודן עומר אל-בשיר. בתמונות מהזירה נראו שני ג'יפים לבנים, המשמשים את בכירי המדינה, חונים ברחוב, עם חלונות שבורים. כלי רכב אחר ניזוק קשות בפיצוץ.

בתגובה, אמר המדוק כי הניסיון לא יעצור את "נתיב השינוי" שבו צועדת המדינה. "מה שקרה לא יעצור את נתיב השינוי, זה רק יתן דחיפה נוספת לגלים החזקים של המהפכה", כתב בטוויטר.

אזרחים רבים התקהלו בסמוך לזירת המתקפה, בזמן שהמשטרה ניסתה לאבטח את המקום.

ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ נואם בפני האסיפה הכללית של האו"ם, 27 בספטמבר 2019. AP
עומד בראש הממשלה הזמנית. המדוק/AP

המדוק, כלכלן ובכיר באו"ם לשעבר שמקושר לקהילה הבינלאומית, עומד בראש הממשלה הזמנית, שהוקמה באוגוסט לאחר ההפיכה שסיימה את שלטונו בן 30 השנה של אל-בשיר. עם זאת, ראשי הצבא נותרו השליטים בפועל של המדינה והראו מעט מאוד נכונות לוותר על שלטונם לטובת הממשלה האזרחית.

המדינה עומדת בפני משבר כלכלי חריף. האינפלציה נסקה ל-60% ושיעור האבטלה היה 22.1% ב-2019, על פי נתוני קרן המטבע הבינלאומית. הממשלה אמרה כי קרוב ל-30% מצעירי המדינה, שמהווים כמחצית מכלל 42 מיליון אזרחיה, מובטלים.

סודאן מנסה לצאת מרשימת הטרור של ארצות הברית כדי למשוך משקיעים, ובין היתר הבטיחה להסגיר את אל-בשיר לבית הדין הפלילי הבינלאומי, שם הוא מבוקש בגין רצח העם בדארפור, יחד עם בכירים אחרים. בנוסף לכך, היא מנסה לסיים את הסכסוכים הרבים שיש לה עם ארגוני מורדים בחלקים שונים במדינה.

המדינה הערבית אף רשמה התקרבות היסטורית לישראל, אחרי שמנהיגה בפועל, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודש שעבר. עם זאת, הממשלה בראשותו של המדוק התלוננה על כך שהיא לא ידעה על קיומה של הפגישה אלא אחריה, והפגישה גרמה לסערה במדינה.

רכבו של ראש ממשלת סודאן אחרי שניצל מניסיון התנקשות בבירה חרטום, 9 במרץ 2020. טוויטר, אתר רשמי
רכבו של ראש הממשלה שניזוק בפיצוץ, היום/אתר רשמי, טוויטר

בשבועות האחרונים הפגינו אלפים המתנגדים לשלטון הצבאי והציגו את תמיכתם בהמדוק ובממשלתו האזרחית, שהוקמה במסגרת הסכם חלוקת כוח עם הצבא. תקופת המעבר אמורה להימשך עד 2022. בעקבות ניסיון ההתנקשות, איגוד המקצוענים של סודאן, שהוביל את תנועת המחאה נגד בשיר, קרא להפגנות נוספות כדי להפגין אחדות ולתמיכה בשלטון האזרחי.

"ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה עבדאללה המדוק הוא פרק חדשות בסדרת ניסיונות הפיכה נגד המהפכה", כתב בטוויטר חאלד עומר, אחד מבכירי הקואליציה האזרחית שתמכה בהתקוממות נגד המשטר בשנה שעברה.

היחסים בין האזרחים לצבא הפכו למתוחים מאז, והממשלה מתקשה מול ההתנגדות ליישום רפורמות כלכליות כואבות. בנוסף לכך, השלטונות הזמניים הגבירו את הצעדים לפירוק רשת התמיכה באל-בשיר, כולל בתוך שירותי הביטחון. זמן קצר לאחר הדחת בשיר, הרשויות אמרו כי הן סיכלו כמה ניסיונות הפיכה על ידי קציני צבא.

  • עוד באותו נושא:
  • סודאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully