וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנתיים, הפעיל שהוכה ע"י שוטר עלה לדוכן העדים: "תרבות השקר מושרשת"

9.3.2020 / 8:55

ג'עפר פרח עלה לראשונה לדוכן העדים במשפטו של השוטר ליאור חתם, הנאשם בתקיפתו בהפגנה בחיפה ב-2018, והפנה אצבע מאשימה לעבר תחנת המשטרה בעיר. כששחזר כיצד מצא את בנו מדמם בחדר העצורים, פנה לאביו של חתם, שישב באולם: "לא מאחל לך שתמצא כך את בנך"

החל הדיון בעניינו של ליאור חתם, השוטר שתקף את פעיל זכויות האזרח, ג'עפר פרח. במהלך הדיון אמר פרח כי "תרבות השקר בתחנת חיפה מביישת"/צילום: שלומי גבאי, עריכה: טל רזניק

לראשונה מאז מעצרו בהפגנה בעיר התחתית של חיפה, עלה אתמול (ראשון) פעיל זכויות האזרח ג'עפר פרח לדוכן העדים במשפטו של ליאור חתם, השוטר המואשם בתקיפתו. פרח, המנהל את מרכז מוסאוא, העיד על התקרית שאירעה במאי 2018, והפנה אצבע מאשימה כלפי תחנת חיפה שממנה הגיע על פי החשד השוטר שתקף אותו, כשאמר כי "תרבות השקר במשטרה מושרשת בצורה מביישת".

את הדברים אמר פרח בבית משפט השלום בחיפה בתשובה לסניגורים עו"ד ליאור בנימין ועו"ד סמי איליה המייצגים את השוטר, כשבמסגרת חקירה נגדית שאלו אותו אם שוטר שהעיד בדיון קודם - שיקר. "כשמפקד תחנה הולך לבקר חשוד בחקירה בבית ויודע שהוא אמור להעיד בבית המשפט, ואני מניח שלא דיבר על מצב מזג האוויר, זאת אומרת שיש לנו בעיה בחיפה. לי ולך. כששוטר יורה באזרח, זה לא בעיה של ג'עפר פרח בלבד", הוא הוסיף, "זו בעיה חמורה. לא צריך לחכות למח"ש, אלא שהקצינים יטפלו בשלב שזה קורה. לא צריך לחכות לבית המשפט הזה. היה סביר שהמשטרה תבדוק מה שקרה באותו ערב ותסיק מסקנות".

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) הגישה את כתב האישום ביוני אשתקד. חתם, שוטר סיור בתחנת חיפה בן 34 מנשר, מואשם בחבלה חמורה ובתקיפה בעקבות ההפגנה. חתם היה שוטר יס"מ במחוז חוף לפני שעבר לשרת כשוטר סיור בתחנת חיפה, והוא מצוי בחופשה כפויה מאז האירוע. בנוסף לפרח, הוא מואשם בתקיפת שבעה מפגינים נוספים, בהם בנו של ג'עפר פרח, ביסאן, שהובאו לתחנת המשטרה לאחר ההפגנה.

ג׳עפר פרח מעיד במשפט נגד השוטר ליאור חתם, בית משפט השלום חיפה, 8 במרץ 2020. יואב איתיאל
ג'עפר פרח מעיד במשפט נגד השוטר ליאור חתם/יואב איתיאל

כמעט שנתיים שפרח המתין לרגע הזה, שבו יעלה על דוכן העדים ויוכל לשטוח את גרסתו בפני שופט. השופט שלמה בנג'ו היה מי שניהל בסופו של דבר את חקירתו ושאל את מרבית השאלות, כשתובעת מח"ש, נטלי חגי, הוסיפה לדבריו מדי פעם. בנג'ו הוביל את פרח לתאר את השתלשלות האירועים, שאותה מסר באופן סדור ומפורט. ניכר היה שהוא התרגש לשחזר את אירועי אותו ליל שבת של 18 במאי 2018.

בנקודה אחת התרגש במיוחד: זה היה כשתיאר כיצד הוכנס לחדר העצורים בתחנת חיפה, ובין הגברים שהיו "זרוקים", כלשונו, זיהה על הרצפה את בנו כשהוא מדמם מפניו, ואת אחיינו כשבגדיו ספוגים דם. הוא נשנק, מחה דמעה ופנה לאביו של השוטר ליאור חתם, שישב באולם, ואמר לו: "לא מאחל לך שתמצא כך את בנך".

הפנייה עוררה זעם מצד השוטר חתם ואביו. השופט הרגיע את הרוחות, ודרש ממשמר בית המשפט שיסיר את הסרט שחצץ בין "חתם ומקורביו" לבין "מקורבי ג'עפר פרח". בכלל זה, השופט פעל לאורך היום להורדת המתח באולם, שבו מרבית הנוכחים הגיעו כדי להביע סולידריות עם פרח, בהם ח"כ אוסמה סעדי מהרשימה המשותפת.

"זו האמת שלי"

בעדותו חזר פרח וטען כי מפגינים לא תקפו שוטרים, אלא השוטרים תקפו את המפגינים. לדבריו, היחס של המשטרה כלפיהם, כלפי העצורים וכלפיו היה משפיל. הוא שב ואמר כי לא היה ממארגני ההפגנה המדוברת ובעת שהגיע אליה אף לא ידע מי ארגן אותה. "בתקשורת, רואים את חנין זועבי ואת ח"כ ג'מאל זחאלקה. אני לא הייתי לא חבר כנסת, בסך הכל מנהל ארגון לזכויות האזרחים הערבים", סיפר פרח. "ברור שהיו שם אנשים יותר בכירים ומנהיגים ממני, אנשים שהם חברי כנסת. יש להם מצביעים. לי לא היו ועדיין אין לי מצביעים וגם לא יהיו לי". הוא חזר ואמר שהגיע באיחור, אחרי שכבר בוצעו מעצרים. "מי שמארגן הפגנה לא מגיע אחרי שבוצעו מעצרים", ביקש להדגיש.

בחקירה הנגדית ביקשו הסניגורים לקעקע את גרסתו של פרח. "כל הגרסה שלך שבמקרה הגעת, בדקת, כן ידעת לא ידעת, רצית ללכת הביתה. הכל שקר", טען עו"ד ליאור בנימין שחקר. ג'עפר פרח ענה לו: "אתה אמור להגיד את זה. אין לי ציפיות ממך להיות הגון, אני מקווה שתיתן יחס הגון לעד שהוא קורבן של הקליינט שלך, ואל תקרא לי שקרן". הוא הוסיף: "אני לא רואה סיבה לקרוא לי שקרן. אני סיפרתי את מה שקרה. אני מבקש את הגנת בית המשפט. זו האמת שלי".

השוטר ליאור חתם בבית משפה השלום חיפה, 13 בינואר 2020. שלומי גבאי
השוטר ליאור חתם בבית המשפט/שלומי גבאי

פרח תיאר את הבעיטה המדוברת ואת תוצאותיה. "שטף הדם היה בתוך הרגל, כל הזמן הרגל התנפחה... אתה מתחיל להרגיש כאבים, אבל לאט-לאט, אתה מרגיש שהרגל מתנפחת כל הזמן", הוא שחזר, "זו בעיטה מנעל. אתה נכנס, הוא מגיע, בועט, מקפל, והכול הולך מהר. להגיד איזו נעל זאת הייתה? אני לא זוכר.יש דברים שאתה זוכר, אבל לזכור באיזה נעל קיבלת את המכה... הכול היה מהר. אתה מקבל מכה, מקפלים אותך ואז מקימים אותך, הכול הולך בפחות מ-30 שניות".

ג'עפר פרח מנכ"ל עמותת מוסאווא במהלך ההפגנה בחיפה - 18 במאי 2018. אין, אתר רשמי
ג'עפר פרח במהלך ההפגנה בחיפה במאי 2018/אתר רשמי, אין

אירועי האלימות של 19 במאי 2018 החלו במהלך הפגנה שהתקיימה ללא אישור ברחוב נתנזון ליד כיכר פריז בעיר התחתית של חיפה. תוך מאמצי הפיזור, הובלו 21 מפגינים לתחנה, שם הועברו לחדר המתנה. בעת הובלתם של שני עצורים, אחד מהם - ביסאן פרח, בנו של ג'עפר פרח, הניידת נקלעה לתאונת דרכים, הבן של פרח נחבל בפניו ודם ניגר ממצחו. על אף זאת, הם הובאו אל התחנה, מבלי שנלקחו לטיפול רפואי.

עד היום, לא הוגש כתב אישום כנגד איש מהמוחים באותה הפגנה. החקירה הנגדית תימשך ביום ראשון הבא וצפויה להימשך גם בדיון במועד נוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully