וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הקרבות בין טורקיה למשטר אסד: פוטין וארדואן סיכמו על הפסקת אש

5.3.2020 / 19:31

נשיאי רוסיה וטורקיה קיימו שיחות של יותר משש שעות במוסקבה, והסיכמו על הפסקת הלחימה בצפון סוריה החל מחצות. פוטין הביע את תנחומיו על הרג עשרות החיילים הטורקים בתקיפת משטר אסד, אך שני חיילים נוספים נהרגו אחרי ההודעה. "שומרים את הזכות להגיב", הזהיר ארדואן

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן סיכמו היום (חמישי) על הפסקת אש באידליב שבצפון סוריה. ההסכם בין השניים הושג בפגישה שנמשכה יותר משש שעות במוסקבה, אחרי הקרבות בין צבא טורקיה לבין משטרו של נשיא סוריה בשאר אסד.

"אני מקווה שההסכמים האלו ישמשו בסיס טוב להפסקת הפעילות הצבאית באזור האי-הסלמה באידליב ויפסיקו את סבלה של האוכלוסייה ואת המשבר ההומניטרי הגדל", אמר פוטין. ארדואן אמר לכתבים כי הפסקת האש תיכנס לתוקפה בחצות. "נעבוד יחד כדי לסייע לסורים הנזקקים לעזרה", אמר נשיא טורקיה, שהוסיף כי טורקיה שומרת את הזכת "להגיב לכל מתקפות המשטר בשטח".

עם זאת, הסכמים דומים בעבר קרסו במהירות, וזמן קצר לאחר ההצהרה המשותפת הודיע משרד ההגנה הטורקי ששני חיילים נהרגו ועוד שלושה נפצעו מירי כוחות המשטר באידליב. עוד נמסר כי צבא טורקיה תקף בתגובה מטרות של צבא אסד.

נשיא רוסיה, ולדימר פוטין מארח את עמיתו הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן במוסקבה 5 במרץ 2020. רויטרס
פוטין וארדואן בקרמלין, היום/רויטרס

שני הנשיאים הסכימו על הקמת מסדרון בטוח בסמוך לכביש המהיר M4, החוצה את אידליב ממזרח למערב. כוחות משתי המדינות אמורות לפתוח בסיורים משותפים לאורך הכביש מ-15 במרץ. בהצהרה המשותפת, ארדואן ופוטין אמרו כי המסדרון ישתרע לאורך שישה ק"מ מצפון לכביש וארבע ק"מ מדרום לו, מה שמרחיב למעשה את הנוכחות הרוסית צפונה יותר באידליב. שרי ההגנה של שתי המדינות אמורים לגבש את הפרמטרים של המסדרון בתוך שבעה ימים.

ההסכם לא כלל, כפי שארדואן דרש שוב ושב, שהכוחות הסוריים ייסוגו לקצה "אזור אי-ההסלמה", שבסביבו הקימה טורקיה 12 מוצבים צבאיים, רובם מכותרים כעת על ידי הכוחות הסוריים.

עוד בוואלה!

כשהוא דחוק לפינה בסוריה, ארדואן מפעיל את נשק הפליטים נגד אירופה

לכתבה המלאה

60 חיילים הרוגים בחודש

אחרי שטורקיה איבדה כ-60 חיילים מאז תחילת החודש שעבר, עלה התרחיש לעימות ישיר בין רוסיה לטורקיה. פוטין, שדיבר לצדו של ארדואן בקרמלין בתחילת הפגישה, הביע את תנחומיו על הרג החיילים הטורקים ואמר כי המצב במחוז שבצפון-מערב סוריה הפך לכה מתוח, עד שיש צורך בשיחות ישירות ביניהם. שתי המדינות תומכות בצדדים היריבים במלחמה בת תשע השנים.

לדברי פוטין, צבא סוריה לא ידע על נוכחותם של החיילים הטורקים בעת התקיפה האווירית שבה נהרגו 34 חיילים בשבוע שעבר. הוא אמר כי הוא מקווה שהשיחות יאפשרו להימנע מהישנותן של תקריות כאלו.

ארדואן אמר כי הוא מקווה שהפגישה, שאותה יזם פוטין, תניב הבנות על צעדים שיקלו על הסכסוך. בשלושת החודשים האחרונים נעקרו מבתיהם כמיליון בני אדם, בגל העקורים הגדול ביותר מאז תחילת המלחמה ב-2011.

בעקבות זאת, פתחה טורקיה את שעריה למעבר של פליטים אל שטח האיחוד האירופי, בהפרה של הסכם שנחתם בין הצדדים ב-2016. אנקרה, שמאחרת כבר כ-3.6 מיליון פליטים סורים, אומרת שהיא אינה יכולה עוד לשאת בנטל. בבריסל זועמים על ניסיון "הסחיטה", אך הבטיחו להגדיל את הסיוע הכספים לטורקיה.

גורם טורקי בכיר אמר לרויטרס כי שני המנהיגים צפויים להגיע להסכם הפסקת אש, אחרי שבועות של מאמצים דיפלומטיים שלא הצליחו לבלום את הלחימה בין המורדים, המגובים על ידי אנקרה, לבין צבא סוריה, הנתמך על ידי רוסיה ואיראן. "הדיפלומטיה הפוליטית תהיה מכריעה יותר היום מאשר דיפלומטיה צבאית", אמר.

חיילים סורים מתקדמים לכפר נבל במחוז אידליב, 3 במרץ 2020. רויטרס
צבא סוריה מתקדם במחוז אידליב, השבוע/רויטרס

במקביל לשיחות, חיל האוויר הרוסי ממשיך להפציץ את אידליב. גורמי הצלה של האופוזיציה אמרו כי לפחות 16 אזרחים נהרגו בתקיפת כינוס של עקורים ליד העיירה מערת מיסרין. לפי סוכנות הידיעות הטורקית, התקיפות פגעו באזרחים שהסתתרו בחווה.

רוסיה, מצדה, מכחישה שהיא תוקפת אזרחים והיא ניסתה להפחית בהיקף המשבר ההומניטרי באידליב ומאשימה את טורקיה בהזרמת כוחות לאידליב בסדר כוח של אוגדה ממוכנת.

בימים האחרונים התלוננה מוסקבה שהמוצבים של צבא טורקיה באידליב, שהוקמו במסגרת הסכם בין המדינות ב-2018, עוזרים למורדים לתקוף ישובים ובסיס אווירי רוסי. לפי אתרים העוקבים אחרי תנועת מטוסים וספינות, רוסיה תגברה את כוחותיה בסוריה, באוויר ובים, לפני תחילת השיחות.

טורקיה, שמחזיקה בצבא השני בגודלו בנאט"ו, הזרימה כוחות וציוד צבאי רב למחוז בשבועות האחרונים כדי לבלום את התקדמות ממשלת סוריה ולהימנע מגל פליטים בגבולה הדרומי.

(עדכון ראשון: 15:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully