וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות היחס לישראל, רוב יהודי ארה"ב מעדיפים את סנדרס על טראמפ

JTA

3.3.2020 / 9:25

לקראת "סופר טיוזדיי" היום, הסנאטור היהודי והמועמד המוביל במרוץ החליט להיפתח בנוגע לרקע המשפחתי שלו. על אף שהוא זוכה בתמיכה הקטנה ביותר בקרב הדמוקרטים, הוא גובר על הנשיא הרפובליקני. מולו ניצב בלומברג, יהודי בעצמו, שמזהיר כי סנדרס רוצה להפוך את ארה"ב לקיבוץ

מייקל בלומברג תוקף את ברני סנדרס/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

כ-150 פעילים יהודים התכנסו ביום חמישי שעבר בחצר מרכז קהילתי יהודי בלוס אנג'לס. על המסך הוקרנה דמות מאוירת של ברני סנדרס, חבוש מעין כיפה היתולית גדולה על רקע של מגני דוד ומגש גדול של סלמון מעושן, מנת הדגל של כל מעדנייה יהודית.

האירוע הוגדר כערב של קומדיה והתנדבות למען ברני. בצד הקומי היו הבדיחות היהודיות הרגילות והחיקויים המקובלים של המועמד, בצד ההתנדבות נרשמו המשתתפים לפעילות לקראת הבחירות המקדימות בקליפורניה, שיתקיימו היום (שלישי), מבטיחים לסייע לטלפן לבוחרים ולהזכיר להם לצאת ולבחור בברני כמועמד המפלגה לנשיאות.

האירוע, תחת הכותרת "יהודים למען ברני", היה קצת לא שגרתי. לא רק בגלל שהוא נעדר את תחושת ההתלהבות, שלא לומר אקסטזה, שמאפיינת כנסי בחירות של סנדרס ושל תומכיו, אלא מכיוון שעצם הרעיון של התמקדות בבוחרים יהודיים הוא בבחינת חידוש עבור סנדרס.

סנדרס, כעת המועמד המוביל במרוץ הצפוף של הדמוקרטים לנשיאות, החליט להשקיע קצת יותר בפניה ליהודי ארצות הברית ולהיפתח יותר בנוגע ליהדותו ולרקע המשפחתי שלו, נושאים מהם העדיף להתעלם בבחירות הקודמות.

באופן מוזר, דווקא המועמד היהודי הבולט ביותר במרוץ, מי שנמצא קרוב יותר מכל יהודי אחר בהיסטוריה האמריקנית לכניסה לבית הלבן, הוא זה שזוכה בתמיכה המועטה ביותר בקרב יהודי ארצות הברית. סקר חדש שהתפרסם בסוף השבוע האחרון, מצא שסנדרס אהוד פחות בקרב בוחרים יהודים, מכל מתמודד ומתמודדת אחרים במרוץ הדמוקרטי.

וזה, בסופו של יום, הפרדוקס הגדול שמתעורר עם נסיקתו הפוליטית של ברני סנדרס.

הסנאטור ברני סנדרס בסולט לייק סיטי, יוטה, 3 בפברואר 2020. AP
מסתכל על סופר טיוזדיי. סנדרס/AP

המועמד היהודי מצליח לעורר רגשות מעורבים בקרב יהודי ארצות הברית: מצד אחד גאווה בלתי מוסתרת על הצלחתו של סנדרס, שלא רק נמנה על הקהילה היהודית אלא גם מדבר בהיגוי יהודי-ברוקלינאי כבד, ונראה כמו הסטריאוטיפ של כל סבא יהודי אמריקני מבוגר ונרגן. אבל מצד שני יש גם הסתייגות - הן מעמדותיו הכלכליות הסוציאליסטיות שאינן מתיישבות עם המעמד הכלכלי הגבוה בו נמצאים רבים מיהודי אמריקה, והן מגישתו כלפי ישראל, שמטרידה לא מעט בוחרים יהודים שהיו רוצים גישה חיובית יותר כלפי הממשלה בירושלים.

שאלת יחסו של סנדרס לישראל עלתה לכותרות בשבועות האחרונים אחרי שהודיע כי לא ישתתף בוועידת איפא"ק, שנפתחה ביום ראשון, בגלל שהארגון "נותן במה לגזענים". כשנשאל אחר כך במהלך עימות על יחסו לישראל, הוא כינה את ראש הממשלה נתניהו "גזען ריאקציונרי" ואמר כי כנשיא ישקול להחזיר את שגרירות ארה"ב לתל-אביב.

סנדרס אינו המועמד היחיד שדילג על כינוס השדולה הפרו-ישראלית (גם אליזבט וורן ופיט בוטיג'ג' עשו כן. ג'ו ביידן ואיימי קלובשר הסתפקו בנאום וידאו מוקלט) והוא גם לא היחיד שמותח ביקורת על ישראל או על נתניהו. אבל סנדרס עושה זאת באופן המפורש והבוטה ביותר.

אחרי הודעתו של סנדרס כי הוא מחרים את כינוס איפא"ק, צייץ ג'ון לווין, הכתב הפוליטי של ה"ניו יורק פוסט": "אם סנדרס יהיה המועמד, טראמפ יזכה ברוב בקרב הבוחרים היהודיים". הציוץ פתח ויכוח ער ברשתות החברתיות - האם אכן יתכן שמועמדותו של סנדרס תגרום לכך שיהודים ישנו את גישתם ההיסטורית ויצביעו לראשונה עבור מועמד רפובליקני?

זה לא הולך לקרות.

עוד בוואלה!

הניצחון הסוחף של סנדרס בנבאדה ביסס אותו כמועמד הדמוקרטי המוביל

לכתבה המלאה
מייקל בלומברג בוועידת איפא"ק, 2 במרץ 2020. AP
מתמקד במצע הכלכלי של סנדרס. בלומבג באיפא"ק, אתמול/AP

הסקר האחרון שהתפרסם מראה אמנם כי יהודים מעדיפים פחות את סנדרס בתור מועמד, אבל גם כך, הוא מנצח בקלות את טראמפ בקרב היהודים. 65% מהם יצביעו עבור סנדרס, רק 30% לטראמפ.

כי יהודים אמריקנים, אחרי הכול, אינם בוחרים את נשיאם לפי יחסו לישראל. מחקר אחר מחקר, סקר אחר סקר מעידים כי יהודים אמריקנים אמנם תומכים בישראל ואמנם רוצים שהמועמד שלהם יהיה פרו-ישראלי (בהגדרה המאוד רחבה של המונח), אבל זה לא מה שמכריע בלכתם לקלפי. נושאים של כלכלה, ביטוח בריאות, חברה והגירה תופסים מקום חשוב בהרבה בתהליך קבלת ההחלטות של הבוחרים היהודיים.

ובכל זאת, יש בקהילה מי שמנסה להילחם בסנדרס. קבוצת "רוב דמוקרטי למען ישראל", בראשות פעילים יהודים דמוקרטים מן הזרם המרכזי, רבים מהם תומכי איפא"ק, מגייסת כספים כדי לתמוך במועמדים דמוקרטים פרו-ישראלים ולהקשות על אלה שהיא רואה כבעייתיים. הקבוצה שפכה מאות אלפי דולרים על מודעות טלוויזיה נגד ברני במדינות איווה ונבאדה בהן נערכו בחירות מקדימות.

אלא שהם לא דיברו על ישראל. המודעות תקפו את ברני על כך שלא יוכל לנצח את טראמפ, על הסוציאליזם שלו, ועל מצבו הבריאותי.

"יש לי כמה דאגות בנוגע לבריאותו של סנדרס, כי היה לו התקף לב", אומרת אישה אחת בתשדיר. "אני לא מרגישה שברני סנדרס יצליח מול טראמפ", אומרת אחרת. התקשורת האמריקנית הדגישה כי המודעות החריפות ביותר נגד טראמפ עד כה, הגיעו דווקא מקבוצה פרו-ישראלית.

תשומת הלב מתמקדו לרוב בהתקפות של סנדרס על נתניהו או בקריאתו להתנות סיוע בטחוני לישראל בכך שתמנע מסיפוח ותקל על המצב ההומניטרי בעזה. אבל עמדתו מורכבת יותר. הוא חסיד נלהב של פתרון שתי המדינות, מצהיר בכל נאום על מחויבותו לביטחון ישראל ולשלומה, והביע התנגדות לתנועת ה-BDS. מתנגדיו מציינים שלא די בכך וכי סנדרס היה צריך להרחיק מעליו תומכים דוגמת חברות הקונגרס אילהן עומאר וראשידה טאליב, שתומכות בחרם ושהסתבכו בעבר באמירות בעלות גוון אנטישמי.

המים בקיבוץ

סנדרס, בן 78, נולד בברוקלין למשפחה יהודית ממעמד הפועלים. משפחתו היגרה לארצות הברית ממזרח אירופה כדי להימלט מהפוגרומים. רבים מבני משפחתו שנשארו באירופה, נספו בשואה. כשהיה בן 22, באה סנדרס לישראל והתנדב בקיבוץ שער העמקים למשך מספר חודשים, לפני ששב לאמריקה לקריירה פוליטית ארוכה של נבחר ציבור סוציאל-דמוקרט.

כשרץ לנשיאות בפעם הראשונה, לפני 4 שנים, נמנע סנדרס כמעט לחלוטין מלדבר על יהדותו ועל אמונותיו. הפעם, משהו השתנה. סנדרס מקפיד לספר על הרקע היהודי שלו ואף אמר כי זהו אחד הגורמים שעיצבו יותר מכל את תפיסותיו ועמדותיו. באחרונה הוציא סרטון וידאו שבו הרחיב על כך.

"אני יהודי ואני מצפה בכיליון עיניים להיות הנשיא היהודי הראשון במדינה", הוא אומר בתשדיר. בראיונות מספר סנדרס כי הוא אינו שייך לבית כנסת או לארגון יהודי כלשהו, אבל מדגיש את הקשר שלו ליהדות. בחנוכה האחרון, כשגל הפגיעות ביהודים באזור ניו יורק גאה, בא סנדרס לאירוע הזדהות המוני בברוקלין והדליק את הנרות בחנוכייה. סנדרס היה גם בין הראשונים בקרב המועמדים למנות איש צוות שמטרתו לשמור על קשר עם הקהילה היהודית.

"הוא יהודי כמו סנדוויץ' עם בשר חזיר"

בקרב יהודי אמריקה, ישנן גישות הפוכות בנוגע ליהדותו של סנדרס.

עבור מבקריו, הוא לא יהודי מספיק. "הוא יהודי כמו סנדוויץ' עם בשר חזיר. הוא יהודי כמו שקרל מרקס היה יהודי", סנט בו הפרשן הימני בן שפירו.

ואילו חבר מועצת עיריית ניו יורק קלמן ייגר, יהודי אורתודוקסי, הוסיף בטון סרקסטי: "אינני יודע כיצד ברני סנדרס הפך לפתע לרב הראשי של יהודי ארצות הברית".

אלא שאצל יהודים ליברלים באמריקה, שמהווים את הרוב הגדול של הקהילה (רק 10% מיהודי ארצות הברית הם אורתודוקסים, רק 25% מזדהים כרפובליקנים), סנדרס הוא המייצג המובהק ביותר של מה זה אומר להיות יהודי אמריקני: ליברלי, שואב אמונה ב"תיקון עולם" ממורשתו היהודית, ער למצוקות מהגרים, מיעוטים ונדכאים, ונלחם למען צדק חברתי. תפיסתו של סנדרס את יהדותו כמורשת תרבותית ולא בהכרח כדת, משקפת את עמדתם של של למעלה מ-60% מיהודי ארצות הברית.

לפחות בשלב הזה של הבחירות המקדימות, לקהילה היהודית האמריקנית יש אפשרות נדירה לבחור בין שני מועמדים יהודים לנשיאות, כל אחד מהם מייצג את הקצה ההפוך של הקשת הפוליטית במפלגה הדמוקרטית.

לצד סנדרס, מתמודד גם מייק בלומברג ראש עיריית ניו יורק לשעבר. כמו סנדרס, בלומברג גם הוא יהודי מבוגר מניו יורק, אבל כאן מסתיים הדמיון: בלומברג תומך נלהב בישראל ואף יהיה המועמד היחיד השנה שטורח להגיע לכינוס איפא"ק. הוא מיליארדר קפיטליסט, הנחרד מהרעיון של מיסוי העשירים ומתנגד לרפורמות הבריאות והחינוך שסנדרס מציע. "אני יודע שאיני המועמד היהודי היחיד במרוץ", אמר בלומברג בכינוס של בוחרים יהודים בפלורידה, "אבל אני היחיד שלא רוצה להפוך את אמריקה לקיבוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully