וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניצחון הסוחף של סנדרס בנבאדה ביסס אותו כמועמד הדמוקרטי המוביל

23.2.2020 / 11:57

מעט לפני "סופר טיוזדיי", הסנאטור הסוציאליסטי רשם תוצאה טובה יותר מהמצופה והותיר את יריביו לריב ביניהם מיהו בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לעצור אותו. ביידן התאושש, בוטיג'ג' הרשים אך חשף את מגבלות כוחו והסנאטוריות קרסו. ואיך זה ישפיע על בלומברג? תמונת מצב

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

הניצחון המשכנע של ברני סנדרס בפריימריז בנבאדה הראה כי הקמפיין שלו צובר תאוצה ומגיע למצביעים שבעבר התחמקו ממנו, מה ששם אותו על המסלול - לפחות לעכשיו - בדרך לקבלת המועמדות של המפלגה הדמוקרטית.

הישגו של הסנאטור הסוציאליסטי אתמול הותיר את כל יריביו לטעון שהם בעמדה הטובה ביותר לעצור את המומנטום שלו. כשהבחירות בקרוליינה דרומית נמצאות במרחק של שבוע, וה-"סופר טיוזדיי" כמה ימים לאחר מכן, זה מה שהתוצאות בנבאדה אומרות עבור המועמדים המובילים.

ברני סנדרס בעצרת תמיכה בסן אנטוניו, טקסס, אחרי הניצחון בפריימריז בנבאדה, 22 בפברואר 2020. רויטרס
הותיר אבק לאחרים. סנדרס בסן אנטוניו, הלילה (צילום: רויטרס)/רויטרס

ברני סנדרס

על אף שסנדרס היה צפוי לרשום תוצאה טובה בנבאדה, ייתכן שהסנאטור מוורמונט עלה על הציפיות כשהצליח להרחיב את בסיס תומכיו. לפי הסקרים שנעשו בכניסה לקלפיות על ידי מכון אדיסון, סנדרס מחץ את יתר יריביו בקרב הקולות ההיספנים וסיים שני רק לג'ו ביידן במספר הקולות מקרב המצביעים השחורים. הוא היה הבחירה המובילה של מצביעים בני 65 ומטה. הוא גם ניצח בקרב בוגרי אקדמיה ובקרב חסרי השכלה גבוהה, אצל גברים ונשים גם יחד.

הוא היה בפער ניכר גם המועמד המוביל על מי שמגדיר את עצמו עצמאי, וייתכן שהדבר החשוב ביותר עבור הקמפיין שלו הוא שסנדרס הועדף על ידי מצביעים שאמרו כי העדיפות הגבוהה ביותר שלהם היא להביס את הנשיא דונלד טראמפ בנובמבר.

כל אלו הן חדשות טובות עבור סנדרס. אם הוא יצליח לרשום גם ניצחון מפתיע בקרוליינה הדרומית בשבת הקרובה, הוא יגיע על הגל ל"סופר טיוזדיי" ב-3 במרץ.

עוד בוואלה

הפריימריז הדמוקרטיים בנבאדה: ניצחון מוחץ לסנדרס; ביידן במקום השני

לכתבה המלאה
כלב מלקק את ג'ו ביידן באירוע תמיכה אחרי הבחירות בנבאדה, 22 בפברואר 2020. רויטרס
"ילד הקאמבק"? ביידן במפגש עם תומכיו בלאס וגאס, הלילה (צילום: רויטרס)/רויטרס

ג'ו ביידן

האווירה בעצרת התמיכה שערך הלילה של סגן הנשיא לשעבר בלאס וגאס הייתה חגיגית, כשמישהו בקהל כינה את ביידן "ילד הקאמבק", לאור הגעתו אל המקום השני. עד לא מזמן, סגן הנשיא לשעבר היה המועמד המוביל בנבאדה, אך לאחר האכזבות באייווה ובניו המפשייר, התוצאה שלו בנבאדה הייתה מספיק טובה עבורו כדי שיכריז על תחיית הקמפיין שלו לתחייה.

סנדרס גבר בקלות על ביידן בקרב הקולות ההיספנים, 53% מול 16% על פי סקרי הכניסה לאסיפות הבחירות, והשאיר לביידן להתבסס על מצביעים מבוגרים ומתונים כדי להישאר תחרותי. ביידן עקף את סנדרס בקרב המצביעים השחורים, 36% מול 27%.

כעת ניצב ביידן, סגנו של הנשיא לשעבר ברק אובמה, בפני השבוע הקריטי ביותר במרוץ שלו. כל דבר פרט לניצחון בקרוליינה הדרומית, שבה יש מצביעים שחורים רבים, יפחית משמעותית את הסיכוי שהוא - או כל מועמד אחר - יוכל למנוע מסנדרס את המועמדות.

פיט בוטיג'ג'

ראש העיר לשעבר של ניו סאות' בנד, אינדיאנה, ממשיך להפתיע. סיומו המסתמן במקום השלישי בנבאדה משאיר אותו במשחק, אך כישלונו להרחיב את בסיס התמיכה שלו עשוי להגביל את הפוטנציאל שלו.

בוטיג'ג' ממשיך לזכות בתמיכתם של מצביעים מתונים לבנים ומשכילים, אך הוא נותר הרחק מאחור ביחס מצביעים לא לבנים. על פי סקרי הכניסה, הוא זכה לתמיכה של 9% בלבד מהמצביעים ההיספנים ושל כ--2% מהמצביעים השחורים. זו בשורה רעה עבורו לא רק לקראת קרוליינה הדרומית, אלא גם במדינות "סופר טיוזדיי" המגוונות במיוחד מבחינה אתנית, כמו קליפורניה וטקסס.

ככל שהזמן נוקף, הגביר בוטיג'ג' את התקפותיו על סנדרס. "הסנאטור סנדרס מאמין במהפכה אידיאולוגית סדורה שאינו נודעת למרבית הדמוקרטים, שלא לדבר על רוב האמריקנים", אמר לתומכיו בלאס וגאס.

אליזבת וורן ואיימי קלובשר

ביצועיה התקיפים של וורן בעימות יום רביעי הביאו להשערות כי הסנאטורית ממסצ'וסטס תתניע מחדש את הקמפיין התקוע שלה. גיוס הכספים שלה גדל והיא קיבלה גל של תשומת לב תקשורתית חדשה, אולם זה לא תורגם לתוצאות בנבאדה, שבה כמחצית מהבוחרים הצביעו בבחירות המוקדמות. היא תסיים ככל הנראה במקום הרביעי, אחרי שהיא איבדה תמיכה בקרב נשים לבנות בוגרות אקדמיה, חלק מבסיס התמיכה שלה, עם 18% בלבד מהקולות בהשוואה ל22% של סנדרס ו-19% של איימי קלובשר.

ככל הנראה היא כבר מסתכלת קדימה, לעבר "סופר טיוזדיי" עם רכישות מודעות חדשות אחרי שקיבלה תזרים של מזומנים, והקמפיין שלה טוען שהיא תהיה אחת המועמדות הבודדות שיישארו במרוץ לאחר מכן.

קלובשר, שסיימה במקום השלישי והמפתיע בניו המפשייר, לא הייתה קיימת למעשה בנבאדה. היא התקשתה בעימות ביום רביעי וזכתה ללעג רב על כך ששכחה את שמו של נשיא מקסיקו, והצליחה לזכות בתמיכה זעומה במיוחד בקרב מצביעים לא לבנים. היא עשויה לפרוש מהמרוץ עוד לפני "סופר טיוזדיי".

אליזבת וורן בעצרת בחירות בסיאטל, 22 בפברואר 2020. רויטרס
ממשיכה לאכזב. וורן בעצרת בסיאטל, הלילה (צילום: רויטרס)/רויטרס

מייקל בלומברג

ראש עיריית ניו יורק לשעבר לא הופיע על פתקי ההצבעה בנבאדה, אך ביצועיו בעימות בלאס וגאס ככל הנראה פגעו בסיכוייו. סקר שנערך לאחר מכן הראה כי אחוזי התמיכה בו ירדו ב-3% בקרב הדמוקרטים וכך גם אלו הכלליים.

החדשות הטובות ביותר עבורו הן ככל הנראה הניצחון הסוחף של סנדרס, שעשוי לתת לו דחיפה נוספת בקרב הדמוקרטים המתונים הרוצים לעצור את הסנאטור. המיליארדר היהודי, שכבר השקיע יותר מ-400 מיליון דולר מהונו הפרטי לטובת הקמפיין, עדיין לא סגר את הכיס והוא מתמקד בסופר טיוזדיי, אז הוא יופיע בפעם הראשונה על פתקי ההצבעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully