וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה פתחה במבצע נגד אסד באידליב, 2 מטוסים סוריים הופלו

שר ההגנה אמר כי לאנקרה אין כוונה להתעמת עם רוסיה, המגבה את המשטר, אלא רק לעצור את "מעשי הטבח" של דמשק במסגרת המבצע "מגן האביב". זאת אחרי הרג עשרות חיילים טורקים בחודש שעבר. בדמשק אמרו כי שני מטוסי קרב נפגעו ושהצליחו להפיל 3 מל"טים טורקיים

עריכה: עמית שמחה

טורקיה הודיעה היום (ראשון) כי היא מנהלת מבצע צבאי נגד משטרו של בשאר אסד באידליב, בעקבות ההסלמה האחרונה במחוז, אך הדגישה שהיא אינה מחפשת עימות עם רוסיה. זה המבצע הרביעי של אנקרה בשטחה של שכנתה מדרום, מאז התערבה לראשונה במלחמה ב-2016. לפי כלי התקשורת הסוריים, צבא טורקיה הצליח להפיל שני מטוסי קרב בשמי המחוז שבצפון-מערב המדינה, וכי הטייסים צנחו בשלום. מנגד, דמשק אמרה שהפילה שלושה מל"טי טורקיים.

שר ההגנה של טורקיה, הולוסי אקאר, אמר כי המבצע, ששמו "מגן האביב", נפתח ב-27 בפברואר ומתנהל בהצלחה. לדבריו, "2,200 חיילים טורקים, מל"ט, שמונה מסוקים, 103 טנקים, עשרות תותחים ושלוש מערכות הגנה אוויריות" נוטרלו. הוא הדגיש כי "המטרה היחידה שלנו היא לעצור את מעשי הטבח של המשטר הסורי, ההקצנה וההגירה". לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, 74 חיילים ולוחמים משורות המשטר נהרגו מאז תחילת המבצע.

השר הבטיח "תגובה" נגד כל מתקפה על מוצבי הצבא באידליב, שהוקמו במסגרת הסכם עם רוסיה ב-2018, תחת "הזכות להגנה עצמית". הוא הוסיף כי טורקיה תתקוף רק חיילים סורים ויעדים של המשטר שתקפו כוחות טורקיים. בחודש שעבר נהרגו 55 חיילים טורקים, 33 מהם בתקיפה אווירית אחת ביום חמישי. הייתה זו התקרית הקשה ביותר שבה היה מעורב צבא טורקיה זה כמעט שלושה עשורים.

הלוויתו של חייל טורקי שנהרג במהלך פיגוע של צבא אסד באידליב, סוריה  29 בפברואר 2020. AP
הלוויית אחד החיילים שנהרג באידליב, אתמול/AP

במהלך היום פורסמו דיווחים סותרים על הפלת כלי טיס בשמי אידליב. בדמשק הכחישו בתחילה כי איבדו כלי טיס אך בהמשך אישרה סוכנות הידיעות הרשמית סאנ"א כי שני מטוסי קרב הופלו מאש טורקיה אך ארבעת הטייסים נמלטו בשלום.

צבא סוריה הכריז מוקדם יותר כי הוא סוגר את המרחב האווירי בצפון-מערב המדינה למטוסים ולמל"טים, והבטיח להפיל כל כלי טיס שייכנס אליו. "כל כלי טיס שיפר את המרחב האווירי שלנו יוגדר כמטוס אויב שיש להפילו", אמר גורם צבאי לסוכנות הידיעות הרשמית סאנ"א.

טורקיה, ששלחה אלפי כוחות וכלי רכב צבאיים לאידליב בחודש שעבר, תקפה בעומק סוריה, הרחק מגבולותיה. בסוכנות הידיעות הטורקית הרשמית אנאדולו דווח כי צבא טורקיה תקף ונטרל את פעילות שדה התעופה א-נירב שממערב לעיר חאלב. גורמים בשורות האופוזיציה אמרו כי גם שדה התעופה קוויריס, שממזרח לא-נירב, הופצץ מאז הלילה. שני שדות התעופה נמצאים בלב השטח של משטר אסד.

ההסלמה האחרונה במערכה באידליב, שנפתחה בדצמבר בניסיון של המשטר להדוף את מתנגדיו ממעוזם הגדול האחרון, מאיימת להביא להתנגשות בין טורקיה לרוסיה. נשיאי המדינות אמורים להיפגש בהמשך השבוע כדי לדון במשבר האחרון, שבמסגרתו נוצר גל הפליטים הגדול ביותר בתשע שנות המלחמה בסוריה.

שיירת רכבים של צבא טורקיה ליד אידליב שבצפון סוריה ב-11 בפברואר 2020. רויטרס
אלפי חיילים נשלחו לאידליב. שיירה טורקית במחוז, בחודש שעבר/רויטרס

הקרמלין אמר היום כי הוא מקווה שהנשיא ולדימיר פוטין ייפגש ביום חמישי במוסקבה עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. גורם טורקי בכיר וגורם ביטחוני אמרו כי שני המנהיגים ידונו במצב באידליב וכי הם צפויים להגיע להסכם. במשרד החוץ במוסקבה אמרו כי שר החוץ סרגיי לברוב שוחח עם מקבילו הטורקי מבלוט צ'בושואלו, וכי השניים הסכימו ליצור "אווירה חיובית" לצורך שיפור היחסים בין המדינות.

על רקע ההחרפה ביחסים בין שתי המדינות, שכבר ידעו משבר דיפלומטי עמוק אחרי שטורקיה הפילה מטוס קרב רוסיה ב-2015, עצרה משטרת טורקיה לשעות ספורות את העורך הראשי של סוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק בשפה הטורקית. הוא שוחרר לאחר שיחת טלפון בין שרי החוץ.

בעקבות האירועים, החליטה אנקרה לפתוח את שעריה בפני מיליוני הפליטים בשטחה הרוצים להגיע לאירופה. אלפים מהם כבר מדפקים על גבולותיה של יוון, שמנסה לבלום אותם.

(עדכון ראשון: 12:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully