וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהשתתפות א-סיסי: מובארק נקבר בהלוויה צבאית בקהיר

26.2.2020 / 14:02

נשיא מצרים לשעבר נטמן במזרח הבירה, אחרי שהוטס ממסגד שבו נערכה הלווייתו. בכירי הצבא הגיעו לחלוק לו כבוד, בזמן שהנשיא הנוכחי הוביל את התפילות. בציבור, הרגשות כלפיו מעורבים: חלק רואים בו פטריוט, אחרים רודן מושחת

רויטרס

מצרים ערכה היום (רביעי) הלוויה צבאית לנשיא לשעבר חוסני מובארק, שמת אתמול בגיל 91. מובארק שלט במצרים במשך כ-30 שנה עד שנאלץ לצאת להתפטר בשל הפגנות "האביב הערבי" ב-2011. הוא בילה חלק גדול מהשנים שלאחר מכן בכלא ובבתי חולים צבאיים לפני ששוחרר וזוכה סופית ב-2017. הוא מת בטיפול נמרץ לאחר שעבר ניתוח לפני כמה שבועות, שממנו הוא לא התאושש.

לשכת הנשיאות של מצרים והצבא ספדו למפקד חיל האוויר לשעבר ותיארו אותו כגיבור בזכות תפקידו במלחמת יום הכיפורים ב-1973. לשכת הנשיאות הכריזה על שלושה ימי אבל לאומיים, והנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי בכירי הצבא השתתפו בהלוויה בפרבר מזרחי של קהיר, יחד עם נציגים ממדינות ערב ובניו של מובארק. לפי הטלוויזיה הממלכתית, ארונו של מובארק הוטס מהמסגד שבו תתקיים ההלוויה לאזור הקבורה המשפחתי.

ארונו של מובארק, שהיה עטוף בדגל מצרים, נישא על ידי סוסים אל המסגד, כשא-סיסי הוביל את התפילות. תחת שלטונו של הנשיא הנוכחי, שעלה לשלטון בהפיכה צבאית נגד הנשיא האסלאמיסטי מוחמד מורסי, התגבר הדיכוי נגד האופוזיציה.

הלוויתו של חוסני מובארק בקהיר, מצרים 26 בפברואר 2020. רויטרס
א-סיסי מוביל את הלוויית מובארק בקהיר, היום/רויטרס

עשרות מתומכיו של מובארק, חלקם מכפר הולדתו שבדלתא של הנילוס, התאספו מחוץ למסגד.
"אני שמחה שהכבוד שלו הוחזר לו, ועל הערכת המדינה אליו אחרי מותו", אמרה זינת תוהמי, בת 35 מקהיר. "זאת היסטוריה של 30 שנה, פרידה מ-30 שנה".

"היו לנו זיכרונות טובים ורעים", אמרה שרין סעד, אישה בשנות ה-30 לחייה, שמתחה ביקורת על השחיתות השלטונית ועל הפרטת החברות הציבוריות, שלדברי מתנגדיו של מובארק העשירו את האליטה.

תומכיו של נשיא מצרים, חוסני מובארק רגע לפני הלוויתו בקהיר 26 בפברואר 2020. רויטרס
תומכיו של מובארק לפני ההלוויה, היום/רויטרס

מובארק עצמו אמר בעבר כי ההיסטוריה תזכור אותו כפטריוט ששירת את ארצו ללא אנוכיות, אך עבור מצרים רבים תקופתו בשלטון הייתה תקופה של דיקטטורה ושחיתות. אזרחי מצרים, שלעתים קרובות התלוננו על שחיתות, דיכוי ואבטלה תחת מובארק, היו עם רגשות מעורבים לאחר הידיעה על מותו. ארגוני זכויות אדם טוענים כי המצב הנוכחי חמור יותר מאשר היה תחת שלטונו של מובארק.

"התקופה של מובארק הייתה קשה, אבל העידן הזה קשה יותר וכואב יותר מבחינת החירויות והמצב הכלכלי", אמר פעיל זכויות האדם מוחמד זארי. רבים מהפעילים שעזרו בארגון המחאה נגד מובארק נשלחו למאסר או שיצאו לגלות. תומכיו של א-סיסי אומרים כי הדיכוי הכרחי כדי לייצב את המדינה אחרי התהפוכות שעברה מאז 2011.

"הוא היה פטריוט", אמר עאטף באומי. "בלי קשר לאירועים בסוף, הוא עשה דברים טובים למען המדינה". לעומת זאת, גמאל עיד, פעיל זכויות אדם בולט, כתב בטוויטר: "תנחומיי לכל הרודנים, הם איבדו היום אחד!".

תומכיו של נשיא מצרים, חוסני מובארק רגע לפני הלוויתו בקהיר 26 בפברואר 2020. רויטרס
"היו לנו זיכרונות טובים ורעים". אזרחים בסמוך למוקד ההלוויה, היום/רויטרס

ישראל, מדינות המפרץ הסוניות וארצות הברית הביעו את תנחומיהן על מותו של מובארק, שהיה שותף של המערב במאבק בטרור ושמר על הסכם השלום עם ישראל. "העבודה שלנו היא לעבוד עם הממשלה הנוכחית למען פיתוח יחסים טובים יותר", מסר שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, שהביע את תנחומיו בפני משפחת מובארק. "נמשיך לעבוד למען זה".

(עדכון ראשון: 11:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully