וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות באיראן: המחנה שמרני-רדיקלי בדרך להשיג רוב בפרלמנט

22.2.2020 / 20:51

לפי תוצאות לא סופיות, המועמדים המזוהים עם משמרות המהפכה מובילים בטהראן ובעשרות ערים ועיירות אחרות. עם זאת, שיעור ההצבעה עשוי להיות הנמוך ביותר אי-פעם, בעוד שהמשטר זקוק לאחד גבוה כדי לחזק את הלגיטימיות שלו. רבים נשארו בבית בשל פסילת אלפי מועמדים רפורמיסטים

צילום: רויטרס

המועמדים המזוהים עם משמרות המהפכה של איראן בדרך להשגת רוב בפרלמנט - כך עולה היום (שבת) מספירה חלקית של הקולות בבחירות למג'לס. גורם במשרד הפנים אמר כי רשימת מעומדים המזוהים עם משמרות המהפכה מובילים בבירה טהראן, ולפי ספירת סוכנות הידיעות רויטרס, רשימות המזוהות עם המחנה השמרני-רדיקלי ניצחו 178 מושבים בערים ועיירות ברחבי המדינה בבחירות שהתקיימו אתמול, לצד 43 מועמדים עצמאיים ו-17 מתונים בלבד. זאת אחרי שאלפי מועמדים רפורמיסטים ומתונים נפסלו על ידי גוף שמרני.

עם זאת, הרשויות טרם הכריזו על שיעור ההצבעה במרוץ ל-290 המושבים בפרלמנט, שמשמש מעין משאל עם על הפופולריות של תומכי המנהיג העליון עלי חמינאי. לפי דיווחים לא רשמיים, שיעור ההצבעה היה כ-45% בלבד, הנמוך ביותר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, ואחרי שחמינאי אמר כי ההצבעה היא "חובה דתית". בבחירות הקודמות לפרלמנט, ב-2016, שיעור ההצבעה היה 62% וב-2012 הוא היה 66%.

המשטר, שנתון ללחץ אמריקני רב, זקוק לשיעור הצבעה גבוה כדי לחזק את הלגיטימיות שלו, שנפגמה בשל המחאה נגד העאלת מחירי הדלק בנובמבר, שדוכאה באלימות, והפלתו בשוגג של המטוס האוקראיני בינואר.

ספירת קולות בבחירות לפרלמנט של איראן בקלפי בטהראן, 22 בפברואר 2020. רויטרס
רבים נשארו בבית. ספירת קולות בקלפי בטהראן, היום/רויטרס

ניצחון מוחץ של השמרנים יאשש את מותם הפוליטי של אנשי המחנה המתון, שנחלשו אחרי שארצות הברית החליטה לפרוש מהסכם הגרעין ב-2018 והטילה מחדש את הסנקציות על טהראן. אלו הבחירות הראשונות במדינה מאז אותה החלטת דרמטית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהיה קרוב לעימות עם איראן בינואר אחרי החיסול של הגנרל קאסם סולימאני.

רוב בפרלמנט יאפשר למשמרות המהפכה, שכבר נוכחים כמעט בכל היבט של חיי היומיום במדינה, להגביר את השפעתם בעניינים פוליטיים, חברתיים וכלכליים. הם היו אחראים לדיכוי ההפגנות בנובמבר, שהפכו לפוליטיות, ורוסקו ביד רמה. לפי ארגוני זכויות אדם, מאות נהרגו ועוד אלפים נעצרו.

בנוסף לכך, הצלחתם בבחירות עשויה לתת להם יתרון לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה. על אף שחמינאי הוא המכריע בנושאי מדיניות החוץ והגרעין, הנשיא מנהל את ענייני היומיום. הנשיא הנוכחי חסן רוחאני לא יוכל להתמודד על כהונה נוספת, והשפעתו נחלשה משמעותית אחרי קריסת הסכם הגרעין, שהוא היה אחד מאדריכליו. רבים מאנשי המחנה שלו נפסלו על ידי מועצת שומרי החוקה, שאסרה על התמודדותם של 6,850 מועמדים מתוך 14 אלף שהגישו את שמותיהם לקראת הבחירות.

עוד בוואלה!

איראן בוחרת פרלמנט חדש, והייאוש צפוי להשאיר את הצעירים והנשים בבית

לכתבה המלאה
עלי חמינאי מצביע בבחירות לפרלמנט באיראן, 21 פברואר 2020. רויטרס
מחפש לגיטימיות למשטר. חמינאי מצביע, אתמול/רויטרס

בזמן שאזרחי איראן מייחלים ליציבות לאחר רצף של משברים פוליטיים וכלכליים, מתפתח אתגר נוסף עבור חמינאי: היום הודיעה איראן על עשרה מקרים חדשים של נגיף הקורונה, בהם אחד שמת מהמחלה. בסך הכול, 28 איש נדבקו בווירוס באיראן, מתוכם חמישה מתו.

(עדכון ראשון: 14:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully