וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוקד מיוחד ופרמדיק עד הבית: תכנית משרד הבריאות לאבחון חולים בקורונה

20.2.2020 / 15:34

במשרד מגבשים תכנית לבדיקת ישראלים השבים מהמזרח, באופן שימנע את סיכון הציבור בצאתם מבידוד. אזרחים שיימצאו חולים יפונו על ידי אנשי צוות ממוגנים למתחם בידוד מיוחד. תכנית הטיפול הסופית תיקבע ביום ראשון

עריכה: ניר חן

משרד הבריאות מגבש תכנית לבדיקת ישראלים החשודים כחולים בקורונה באופן שלא ייסכן את הציבור בצאתם מהבידוד לבתי החולים. על פי התכנית, המתפרסמת היום (חמישי) לראשונה בוואלה! NEWS, אזרחים ששבו ממדינות המזרח, נשלחו לבידוד בן שבועיים בביתם ושאינם מרגישים טוב - יוכלו להתקשר למוקד מיוחד שיוקם במגן דוד אדום, לדווח על מצבם, ופרמדיקים יגיעו עד ביתם כדי לגבות מהם בדיקת כיח שתיבחן במעבדה לחקר מחלות זיהומיות בבית החולים שיבא תל השומר.

לאחר מכן, אם יימצא שהם אכן נגועים בנגיף ומצבם החמיר עד לכדי צורך באשפוז, הם יפונו לבידוד באמצעות אמבולנס ואנשי צוות ממוגנים לאחד ממתחמי הבידוד שהוקמו לצורך מטרה זו. שם ישהו עד לתום הטיפול בהם. ביום ראשון צפויים במשרד הבריאות להחליט באופן סופי על התכנית.

צוות מד"א שיפנה את חולי הקורונה מנתב"ג, 19 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
החולים יובאו על ידי צוות ממוגן. צוות מד"א, אתמול/ראובן קסטרו

על פי הנהלים הקיימים כיום, ישראלים ששבים מסין, הונג קונג, תאילנד, סינגפור ומקאו נדרשים להיכנס לבידוד בן 14 יום בביתם. עם זאת, במידה ואינם מרגישים טוב, עליהם לדווח על כך לקופת החולים בה הם מבוטחים או לבית החולים, ולצאת לבדיקות במרכז רפואי. כך, הלכה למעשה, הם מפרים את הבידוד ומעמידים בסכנה אזרחים בריאים בדרכם לבדיקה.

בד בבד, שר הבריאות יעקב ליצמן אמר כי במשרדו שוקלים לבטל את חובת הבידוד לשבים מתאילנד, הונג קונג, סינגפור ומקאו כחלק מהצעדים למניעת התפשטות הנגיף. בריאיון אתמול באולפן וואלה! NEWS אמר השר כי "אם אראה שבתוך יומיים-שלושה זה נרגע במקומות אחרים, יכול להיות שנבטל את ההגבלה הזאת של הבידוד".

בתוך כך, מתיעוד שנעשה היום מחוץ למרכז הגריאטרי "המלבן" בראשון לציון, אותו ייעד משרד הבריאות לצורך אשפוז חולים בקורונה, נראה כי החלו לצייד את המקום במיטות לקראת תחילת פעילות. זאת, חרף צו בית משפט השלום שסבר כי אין דחיפות בדבר, והורה על הקפאת ההליך. משרד הבריאות התחייב מצדו בתשובתו לבית המשפט כי שימוש במבנה, שמאכלס כ-80 קשישים עם מערכת חיסונית מוחלשת, ייעשה רק במקרה קיצון, כשיהיו 1,250 חולי קורונה מאובחנים בישראל. "'מלבן' הוא מרכז גריאטרי", אמר בתגובה ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך. "לא נאפשר להביא חולים לטיפול במרכז שאינו רפואי, תוך סיכון חייהם של קשישים ניצולי שואה".

שר הביראות, יעקב ליצמן בביקור במרכז הרפואי המלבן. -, אתר רשמי
השר ליצמן במרכז הגריאטרי "מלבן"/אתר רשמי, -

ממשרד הבריאות נמסר כי הוא "נערך לפי תרחיש עבודה שבו ישנם חולי קורונה בישראל. לשם כך המערכת משמישה את כל המתקנים הייעודיים שלה (ולא רק מלבן בראשון לציון)". במשרד ציינו כי אנשיו פועלים אך ורק לפי החוק. "עיריית ראשון לציון אכן ביקשה צו מניעה, בית המשפט לא קיבל אותה ולכן אין צו", אמרו. "המדינה הבהירה לבית המשפט שהכנסת המיטות הן אך ורק כחלק מההיערכות למקרה של מצב חירום לאומי בעניין נגיף הקורונה. יש לציין שעד כה אין חולי קורונה מאומתים בישראל וכאשר יהיו הם יאושפזו על פי פריסה גיאוגרפית ייעודית ולפי תכניות עבודה סדורות ובהתאם לצרכים שיידרשו באותה העת, לרבות בראשון לציון ולפי הצורך".

"ממשיכים בהיערכות"

אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לטענות שהועלו בנוגע להיערכות היתר של משרד הבריאות למניעת כניסת הנגיף לארץ. "יש טענות לגבי היערכות יתר", אמר בסיור במתחם הבידוד שהוקם במרכז הרפואי שיבא. "אני מעדיף היערכות יתר מאשר היערכות חסר. אנחנו עדיין לא יודעים לאן פני המחלה, אם זו מגיפה רחבה או משהו יותר מוגבל כמו בשפעת. איננו יודעים. לכן נמשיך בהיערכות היתר עד שהדברים יתבהרו".

גם שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס לעניין. "אני מודע לביקורת שיש עלינו שאנחנו מחמירים מדי. אנחנו בודקים את עצמנו כל יום מחדש. איפה שצריך מחמירים, אם אנחנו נראה שיש פחות הידבקויות במקומות שהוספנו, יכול להיות שנקל".

"ההתנהלות של משרד הבריאות בסיפור הזה היא הדוגמה הקלאסית להתנהלות חלם", טענה חברת הכנסת קארין אלהרר (כחול לבן). "במקום להרחיק את חולי הקורונה, אחת מהמגפות המדבקות ביותר שהיו כאן בעשור האחרון, מחליטים לשים את החולים בלב מרכז אוכלוסייה, בתוך העיר ראשון לציון. מישהו בממשלה הזו איבד את השכל הישר והחליט לסכן במודע קשישים, משפחות וילדים באחת מהערים המיושבות ביותר בארץ. לא ניתן לטירוף הזה לקרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully