וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגוע ימין קיצוני בגרמניה: תשעה מהגרים נהרגו בירי באזור פרנקפורט

20.2.2020 / 17:23

המחבל אותר מת בביתו בעיר הנאו, כשלצדו גופתה של אמו. לפי דיווחים נמצאו ברשותו מכתב וסרטון שבהם הביע תמיכה בעמדות קיצוניות. התביעה הפדרלית לקחה את החקירה לידיה, על רקע התחזקות אלימות הימין הקיצוני. בין הקורבנות היו טורקים. מרקל: "הגזענות היא רעל"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

לפחות תשעה בני אדם נהרגו הלילה בפיגוע ירי בעיר הנאו, ליד פרנקפורט, והתביעה הפדרלית פתחה היום (חמישי) בחקירה בחשד לטרור ימני קיצוני. הירי אירע בכמה מוקדים בעיר, במרכזם שני ברי נרגילה שבם נוהגים לשבת תושבים ממוצא מזרח תיכוני. בין ההרוגים היו מהגרים ואזרחים זרים, בהם טורקים. לפי דיווח בעיתון הבילד, במכתב התאבדות וסרטון שהשאיר בביתו המחבל, שזוהה בתור טוביאס ר., הוא הביע תמיכה בעמדות ימין קיצוני ובתיאוריות קונספירציה גזעניות. הוא רצח גם את אמו.

היורה נמלט בכלי רכב כהה מהזירות, שביניהן מפרידים כשני קילומטרים וחצי. כוחות שיטור גדולים חסמו שני רחובות בעיר, בעוד האמבולנסים הבהילו את הנפגעים לבתי החולים. במקביל, מסוק משטרתי חג בשמי העיר. כעבור שעות ארוכות של מצוד, החשוד נמצא מת בביתו, הסמוך לזירות. השוטרים מצאו גופה נוספת בבית, שזוהתה בתור אמו. שניהם סבלו מפצעי ירי.

"אין כרגע אינדיקציות נוספות לחשודים נוספים", נמסר מהמשטרה, אחרי שבתחילה דווח על כמה חמושים שהיו מעורבים בירי. שר הפנים של מדינת האסה אמר כי המחבל, שהיה חבר במועדון ירי, היה בן 43 ואמו 72. לדבריו, המשטרה רדפה אחרי המכונית אחרי שעזבה את אחת הזירות עד שהגיעה לכתובת המגורים של בעליה, שם נמצאו הגופות של המחבל ושל אמו.

זירת ירי בעיר הנאו, ליד פרנקפורט, גרמניה, 20 בפברואר 2020. רויטרס
המצוד נמשך שעות ארוכות. זירת הירי בעיר הנאו/רויטרס

המתקפה התרחשה על רקע התחזקות האלימות מצד תומכי הימין הקיצוני במדינה. הקנצלרית אנגלה מרקל אמרה כי יש רמזים רבים לכך שהיורה פעל מתוך גזענות ואידיאולוגיה ימנית קיצונית "מרעילות". לדבריה, "הרעל" הזה אחראי "ליותר מדי פשעים" במדינה.

לפי מניפסט גזעני שנמצא ברשותו של המחבל, הוא קרא "להשמדה מוחלטת" של אזרחים ממדינות במזרח התיכון ואסיה, בהן ישראל, סוריה, טורקיה, איראן ומדינות ערביות ומוסלמיות אחרות.

"מחשבותינו הבוקר הזה הן עם תושבי הנאו, שהיו בלב הפשע הנורא הזה", מסר הדובר של הקנצלרית. "אנחנו מביעים סימפתיה עמוקה למשפחות שנפגעו ומתאבלות על מתיהן", כתב הדובר, סטפן זייברט, בטוויטר. "אנחנו מקווים שהפצועים יחלימו בקרוב".

סגנה של הקנצלרית, אולף שולץ מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, אמר כי 75 אחרי נפילת המשטר הנאצי, "טרור הימין" חשב. "עלינו להגן על הדמוקרטיה הליברלית שלנו", כתב בטוויטר.

באנקרה, גורמים טורקיים קראו לממשלתה להגיב בתקיפות לפיגוע.

עוד בוואלה!

פוליטיקאים ומוסלמים על הכוונת: גרמניה עצרה 12 פעילי ימין קיצוני

לכתבה המלאה
עריכה: שאול אדם

קאן-לוקה פריסנה, שעובד בקיוסק בסמוך לאחד המוקדים, אמר כי אביו ואחיו היו באזור בזמן התקיפה.
"זה היה כמו להיות בסרט, זה כמו בדיחה רעה, שמישהו צוחק עלינו", אמר. "אני לא יכול לעכל שום דבר ממה שקרה. העמיתים שלי, כל העמיתים שלי, הם כמו משפחה שלי - גם הם לא יכולים להבין זאת".

ראש העיר קלאוס קמינסקי אמר כי זה היה "לילה נורא". הוא הוסיף: "אי אפשר לדמיין לילה נורא יותר. זה כמובן יעסיק אותנו למשך זמן רב ויישאר כזיכרון עצוב. אני מוטרד מאוד".

חברת הפרלמנט קטיה לייקרט, המייצגת את מפלגת הימין-מרכז של מרקל בעיר, צייצה כי המקרה הנו "תרחיש אימה אמיתי לכולנו". בעיר מתגוררים כמאה אלף תושבים, והיא ממוקמת במדינת הסן.

התקיפה הלילה קרתה ארבעה ימים אחרי תקרית אחרת, בברלין, בסמוך למופע טורקי באולם האירועים "טמפודרום", שבה נהרג אדם אחד. המניע לרקע לא ידוע.בשבוע שעבר עצרה משטרת גרמניה עצרה 12 חשודים בהקמת ארגון ימין קיצוני במטרה לבצע פיגועים נגד פוליטיקאים, מבקשי מקלט ומוסלמים. באוקטובר האחרון, מחבל ימני קיצוני ביצע מתקפה על בית כנסת במהלך יום כיפור. התוקף צילם את עצמו בשידור חי יורה למוות בשני בני אדם מחוץ לבית הכנסת.

זירת אירוע הירי בהנאו, גרמניה 20 בפברואר 2020. רויטרס
הרשויות לא מחפשות אחרי חשודים נוספים. זירת הירי הלילה/רויטרס

גרמניה, שבה חיים כשלושה מיליון אזרחים ממוצא טורקי, בהם כמיליון כורדים, חוותה תהפוכות פוליטיות בשנים האחרונות לאור גל ההגירה והאטה כלכלית שהובילו להתחזקות הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני.

הרשויות הוציאו מחוץ לחוק בשנים האחרונות כמה ארגוני ימין קיצוני אלימים, אך מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) שברה את הטאבו הפוליטי שהחזיק במדינה מאז תום מלחמת העולם השנייה, עם כניסתה למיינטרסים הפוליטי. היא המפלגה השלישית בגדולה בפרלמנט הפדרלי, והיא חזקה במיוחד במדינות הקומוניסטיות לשעבר שבמזרח גרמניה. תמיכתה בבחירתו של ראש ממשלת מדינת תורינגיה החודש, לצד חברי מפלגתה של מרקל במחוז, הובילה למשבר פוליטי בברלין.

שוטרים בזירת אירוע הירי בהנאו, גרמניה 20 בפברואר 2020. רויטרס
כוחות ביטחון נפרסו בזירה אחרי הירי, היום/רויטרס

גינויים למתקפה נשמעו מכל רחבי אירופה. נשיא צרפת עמנואל מקרון הביע "צער עמוק" ואת תמיכתו בגרמניה.

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר לין הגרמנייה, אמרה כי היא "המומה ביותר" מהפיגוע וכי היא מתאבלת יחד עם המשפחות והחברים של הקורבנות.

(עדכון ראשון: 05:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully