וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלים תקועים בגיאורגיה כי בנם לא קיבל תעודת לידה: "מרגישים כלואים"

16.2.2020 / 18:29

מאז לידתו, שוהה עמית התינוק בגיאורגיה עם הוריו, שרון וקרן, שאינם יכולים לשוב לארץ מאחר שהוא לא קיבל תעודת לידה. הסיבה - עיכוב בחתימת נוטריון על מסמך של האם הפונדקאית. כעת הם מארגנים מחאה: "שחררו אותנו הביתה". משרד החוץ: "על המשפחה לפעול בעצמה מול הרשויות"

עריכה: עמית שמחה

(בווידיאו: שר החוץ ישראל כץ על הישראלים בספינת "דיימונד פרינסס", בשבוע שעבר)

כבר ארבעה חודשים שעמית התינוק, שנולד לזוג ישראלים בגיאורגיה, לא קיבל תעודת לידה ובכך לא יכול לחזור לארץ. במשרד החוץ השיבו כי על המשפחה לנהל את ההליכים המשפטיים בעצמה, אולם ההורים טרם קיבלו תאריך לדיון משפטי ולמעשה מרגישים כלואים במדינה זרה. ביום שלישי הקרוב הם מארגנים מחאה וקוראים לכל ההורים להצטרף אליהם.

משפחת אליה נמצאת בגיאורגיה עוד לפני שנולד התינוק בהליך פונדקאות, אך האחרון לא קיבל תעודת לידה. הסיבה היא שבעת ההפריה, נוטריון לא חתם על מסמך החדרת העובר, כנדרש, אלא בעיכוב של שלושה חודשים. המשפחה החלה בהליכים משפטיים מול המדינה, אך טרם נקבע להם תאריך לדיון. במשרד החוץ הישראלי אמרו כי אין להם יכולת להתערב בהליכים משפטיים אלה.

שרון מאיר אליה סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי הוא נחת בגיאורגיה ב-1 בנובמבר, חמישה ימים לפני לידתו של עמית. לדבריו, בתוך חודש הרשויות בגיאורגיה ומשרד הפנים אמורים להנפיק תעודת לידה. "ביקשתי מאשתי לבדוק עם זוגות אחרים האם הונפקה להם תעודת לידה. היא בדקה וכל הזוגות קיבלו חוץ מאיתנו", אמר. "פניתי לחברה שעשתה את הליך הפונדקאות והיא אמרה שלא צריכה להיות בעיה בתיק. הפצרתי בה לבדוק מה קורה כאן ורק לאחר שלא עזבתי אותם הבנתי שבזמן החדרת העובר לפונדקאית, שהייתה אמורה להיות מגובה בחתימה של הפונדקאית והנוטריון, הוא לא חתם בניגוד לחוק הגיאורגי".

שרון וקרן איליה. באדיבות המצולמים
"שחררו אותנו הביתה". שרון וקרן בגיאורגיה עם בנם התינוק, עמית/באדיבות המצולמים

המשפחה פנתה למחלקה הקונסולרית במשרד החוץ, כדי לנסות בדרך נוספת לקבל אישור ממשרד הפנים, אך קיבלה סירוב נוסף גם לאחר שהגישה עוד מסמכים. שרון ואשתו קרן אף ביצעו בדיקת DNA כדי להוכיח שעמית הוא הילד הביולוגי שלהם. "בשלב זה שכרנו עורכי דין גיאורגיים. הם הגישו עתירה לבית הצדק ברשויות בגיאורגיה ולפני שבועיים קיבלנו שם סירוב", סיפר.

הסאגה נמשכה גם ב-5 בפברואר, אז הם הגישו עתירה לבית המשפט בגיאורגיה בבקשה לקיים דיון משפטי, אולם עד כה לא נקבע תאריך לדיון. "אנחנו תקועים בגיאורגיה כבר ארבעה חודשים", סיפר שרון. "עמית ללא חיסונים או מעקב רפואי, ללא ברית, והדבר החמור ביותר - ללא ביטוח רפואי. חשוב לציין שכל הדרגים הבכירים יודעים את זה".

לדבריו, לכל אורך התקופה הזו הוא נותר מנותק מכל מה שקורה בארץ ובקושי מצליח לתפקד בעבודתו. "אשתי ואני במצב נפשי גרוע. קרן כל היום בוכה ובחרדות. משרד החוץ חוזר על המנטרה שאי אפשר להתערב בהליך משפטי. אנחנו לא מבקשים את זה, אלא רק רוצים תאריך לדיון משפטי. זה מה שאנחנו מבקשים. מדינת ישראל אמורה במקרה הזה לעזור לנו", הסביר שרון.

בניין משרד החוץ, ירושלים. ויקיפדיה, אתר רשמי
"על המשפחה לפעול בעצמה מול רשויות גיאורגיה". משרד החוץ/אתר רשמי, ויקיפדיה

בינתיים, שרון וקרן - יחד עם התינוק עמית - מרגישים כלואים בגיאורגיה. "אני לא מאשים את המדינה. פה עובדים 'לפי הספר'. אני רק מבקש ממדינת ישראל ומגיאורגיה, אנחנו לא עשינו את הטעות. מי שעשה את הטעות זאת חברת הפונדקאות", הוסיף. הוא קרא להם לקבוע תאריך לדיון משפטי ו"שחררו אותנו הביתה. לא ייתכן שארבעה חודשים משפחה כלואה כאן".

לאחר שפנו למשרד החוץ, הם נענו כי "בבדיקת הנושא מול משרד החוץ, רשויות המדינה פעלו ככל הניתן כדי לקצר את שהותכם בגיאורגיה, אך למדינת ישראל איך כל סמכות להתערב בהליכים משפטיים במקום. עליכם לפעול מול הרשויות המתאימות בגיאורגיה, ולהידרש לניהול ההליכים המתבקשים ללא דיחוי".

על כך אמר שרון כי "זה לא נכון. התחלנו הליך משפטי, אבל איפה המשרד? למה הוא לא עוזר לנו לקבל מועד לדיון משפטי? לא קיבלתי שום תמיכה, לא מהמטה הקונסולרי ולא ממשרד החוץ". ביום שלישי הקרוב המשפחה מארגנת מחאה ברחבת קניון גבעתיים וקוראת לכל ההורים בעיר להצטרף אליה.

משרד החוץ: "רשויות המדינה פעלו ככל שניתן"

משרד החוץ מסר בתגובה: "צר לנו על המצב הלא נעים שאליו נקלעה המשפחה. יחד עם זאת, הנפקת תעודות לידה לקטינים שנולדו במסגרת הליכי פונדקאות בחו"ל נעשית בהתאם לדיני ונהלי המדינה הזרה שבה נערך ההליך. לרשויות מדינת ישראל אין כל נגיעה להליך זה. כפי שפורסם בעבר על ידי משרד החוץ, על אזרחים ישראלים הפונים לביצוע הליכי פונדקאות בחו"ל ועל החברות העוסקות בעניין, מוטלת האחריות הבלעדית לבירור החוק החל במקום".

במשרד הוסיפו: "במקרה הנוכחי, רשויות המדינה פעלו ככל הניתן על מנת לסייע למשפחה לקצר את שהותה בגיאורגיה, אך על המשפחה לפעול בעצמה מול רשויות גיאורגיה להסדרת ענייניה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully