וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרך מכונות הצפנה שוויצריות: "ה-CIA ריגל אחרי מדינות זרות במשך שנים"

וושינגטון פוסט וכלי תקשורת בגרמניה ובשוויץ חשפו מבצע מסווג במיוחד, שבמסגרתו הביון האמריקני והמערב-גרמני סיפקו מכונות הצפנה לממשלות זרות - כך שהיו יכולות לפרוץ את הקוד שלהן. "ההפיכה המודיענית של המאה"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

שירותי הביון האמריקניים והגרמניים אספו בחשאי התקשרויות בין ממשלות זרות במשך עשורים דרך שליטה סודית בחברת הצפנה - כך דווח בוושינגטון פוסט, ברשת הגרמנית ZDF ובערוץ השוויצרי SRF. החברה השוויצרית "קריפטו AG" קודדה מכשירים ליותר מ-120 מדינות מאז המלחמה הקרה ועד שנות ה-2000, אך אלו היו פרוצות ושירותי הביון יכולו לפרוץ את המסרים המקודדים ולקרוא את ההודעות.

בין היתר, במסגרת התכנית המסווגת והחשאית בין ה-CIA ושירותי הביון הגרמניים BND, נאספו סודות ממדינות כמו איראן, הודו ופקיסטן. כלי התקשורת השיגו גישה למזכר פנימי מסווג על ההיסטוריה של סוכנות הביון האמריקנית, שכינתה את המבצע "ההפיכה המודיעינית של המאה".

בשנות ה-80, כ-40% מהתקשורת הזרה עובדה על ידי גורמי מודיעין אמריקניים דרך מכונות ההצפה "קריפטו". החברה הרוויחה מיליוני דולרים שהלכו ל-CIA ול-BND. "ממשלות זרות שילמו כסף טוב לארצות הברית ולגרמניה המערבית על הזכות שהתקשורת החשאית ביותר שלהן תיקרא על ידי לפחות שתיים (ואולי גם חמש או שש) מדינות זרות", נכתב בדוח של ה=CIA.

מכונת הצפנה CX-52. -, אתר רשמי
פותחה על ידי ממציא רוסי שברח לארה"ב. מכונת ההצפנה השוויצרית/אתר רשמי, -

המבצע אפשר לארצות הברית לעקוב אחרי גורמים איראניים במהלך משבר בני הערובה ב-1979, ולהעביר מידע מודיעיני לבריטניה על צבא ארגנטינה בזמן המלחמה בפוקלנד. לפי הדיווחים, רוסיה וסין מעולם לא סמכו על המכונות ולא השתמשו בהן.

החברה השבדית Crypto International, שהוקמה לאחר שחלק מהחברה המקורית נרכש על ידי משקיע ב-2018, אמרה כי אין לה "קשרים ל-CIA או ל-BND" ושהיא מוטרדת מאוד מהדיווחים. ממשלת שוויץ אמרה כי נודע לה על המקרה רק בנובמבר האחרון והיא מינתה שופט פדרלי כדי שיחקור את המבצע.

המכונה הומצאה על ידי מפתח רוסי בוריס הגלין, עם מנוסתו לארצות הברית מנורבגיה הכבושה בידי הנאצים בשנות ה-40. היא הייתה קטנה מספיק כדי שניתן יהיה להשתמש בה בשטח, והיא סופקה לכ-140 אלף חיילים. בסיום המלחמה, הוא עבר לשוויץ. הטכנולוגיה שלו הפכה לכה מתקדמת, עד שארצות הברית חששה שזה ימנע ממנה לרגל אחרי ממשלות אחרות.

עם זאת, מפצח הקודים הבכיר ביותר של ארצות הברית, וויליאם פרידמן, שכנע אותו למכור את מכונות ההצפנה המתקדמות ביותר רק למדינות שאושרו על ידי ארצות הברית. המכונות הישנות, שאליהן ידע ה-CIA כיצד לחדור, נמכרו לממשלות אחרות. בשנות ה-70 ארצות הברית וגרמניה רכשו את מכונות הקריפטו ושלטו בכמעט כל היבט של המבצע.

עוד בוואלה!

על שרברבים ומרגלים: "שוויץ חשפה שני סוכנים רוסים בדאבוס"

לכתבה המלאה

"הניטרליות שלנו היא צביעות"

הפרשה עוררה תדהמה וזעם ברחבי שוויץ, שמשווה לעצמה תדמית של מדינה ניטרלית. "המוניטין שלנו בקרשים", אמר עיתונאי מקומי. "הניטרליות שלנו היא צביעות", כתב מישהו אחר.

למעשה, היו שמועות סביב העסקאות המפוקפקות של החברה במשך שנים, וכך גם העובדים המקומיים חשדו שמשהו אינו כשורה. ממשלת שוויץ ידעה על כך כל העת, משום שהיא הייתה אחת מכמה ממשלות בודדות שקיבלו מכונת הצפנה שלא נפרצה על ידי ה-CIA, ועכשיו הפרסום ברחבי העולם גורם לה למבוכה. הביון האמריקני השתמש במוניטין של שוויץ ובאיכות מוצריה כדי למשוך ממשלות זרות ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully