וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי הגרסאות וטענות התושבים: התקלה המסתורית שהשביתה את אסדת הגז

11.2.2020 / 22:36

פקחי משרד האנרגיה והגנת הסביבה יעלו על אסדת לוויתן כדי לעמוד על התקלה שאירעה בה, אחרי שתחילה נמסר על "הפסקת חשמל" ובהמשך - על נפילת תקשורת. התושבים, שטוענים כי הבחינו בלפיד בוער גם אחרי חידוש אספקת הגז, מודאגים: "לחייב נוכחות מומחים, מדובר בדיני נפשות"

עריכה: אסף דרורי

למרות הדיווח של חברת נובל אנרג'י על הפסקת חשמל שהשביתה הבוקר (שלישי) את הפקת הגז באסדת לוויתן ואספקתו לישראל, בשעות הערב נמסר ממשרד האנרגיה כי "התקלה היום נבעה מנפילת תקשורת בין האסדה והקידוחים". במשרד הרגיעו כי "אין כל קשר לצנרת ההולכה" והסבירו כי "נפילת התקשורת בין הבאר לבין האסדה מפעילה נוהל אשר מרוקן, באופן מיידי, את האסדה מגז טבעי. על מנת למנוע נישוב גז לאוויר מופעל באסדה לפיד אשר שורף את הגז הטבעי ומונע פלטת מזהמים".

פקחי משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה שעל החוף מחכים עדיין לעלות על האסדה בעקבות התקלה, כדי לעמוד באופן בלתי אמצעי על שאירע שם לפנות בוקר ושהשבית את האסדה לשעות ארוכות. ממשרד האנרגיה וחברת נובל נמסר בבוקר כי אספקת הגז הושבתה בין 3:25-7:45, אז חודשה. תושבים בסביבה טענו כי הבחינו בלפיד בוער גם אחר כך. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר מאוחר יותר כי ההזרמה חודשה בסביבות 10:00.

"עם קבלת הדיווח על האירוע, החל המשרד בביצוע תחקיר מול נובל אנרגי על נסיבות התקלה ומחר יישלח צוות פיקוח של המשרד לאסדה", נמסר ממשרד האנרגיה. במשרד להגנת הסביבה צפויים לקבל דוח משותפות האסדה בתוך 14 יום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התושבים הבחינו באש עצומה. הלהבה כפי שצולמה מזיכרון יעקב, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבוקר, הייתה זו "נפילת חשמל באסדה" שעליה נמסר גם ממשרד האנרגיה על פי דיווח של חברת נובל אנרג'י, מפעילת האסדה, אולם עולה כי במהלך היום עדכנה החברה את משרד האנרגיה ומסרה כי מדובר בתקלת תקשורת. תושבים בג'סר א-זרקא, זיכרון יעקב וחוף הכרמל היו מי שהבחינו לפנות בוקר באש עצומה הבוערת מקצה הלפיד על האסדה. תושבים באזור מתעקשים כי בתחילת האירוע נשמע פיצוץ.

שותפות לוויתן, בהן נובל אנרג'י, מכחישות כל פיצוץ כזה. "במשרד האנרגיה מועסקים מהנדסים מומחים אשר מנהלים את מערך הרישוי והבקרה על אסדות הגז הטבעי. המשרד מעסיק חברה בעלת מומחיות בתחום הגז הטבעי והנפט אשר מבצעת בקרה על כל התהליכים, החל מהליך תכנון האסדה, בנייתה והקמתה וככל הנדרש. בנוסף, מחוייבת חברת נובל להעסיק חברת צד שלישי, אשר ליוותה את הליך ההקמה ותלווה את ההפקה הסדירה".

התושבים: "גרסת החברה לא הייתה סבירה"

התושבים, שהיו מודאגים בבוקר מהלפיד הבוער, מודאגים הערב גם מהגרסאות המתגלגלות. יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", מסר: "לאורך כל המאבק שלנו, משרד האנרגיה בישראל דברר וכדרר את מסרי 'נובל אנרג'י', לעיתים באותם נוסחים ממש. לעיתים הגדיל המשרד עשות והיה מעורב במהלכים שתרמו תרומה עסקית מכרעת לחברות הגז, לעסקיהן או אף לערך מניותיהן בבורסה, כך שלא הופתענו מכך שהמשרד לא בדק פיזית את טענות נובל אנרג'י, אלא העבירן הלאה, כמעט ככתבן וכלשונן".

לדבריו, "היה לנו ברור לגמרי כי גרסתה של נובל אנרג'י בדבר תקלה חשמלית אינה סבירה, שהרי ידוע כי ישנן מערכות גיבוי על האסדה. כעת נובל אנרג'י משנה גרסה ונאחזת בתקלת תקשורת. הגיע הזמן שהרגולטור בישראל, הן משרד האנרגיה והן המשרד להגנת הסביבה, יבנה בסיס ידע ומסדי נתונים שיאפשרו לו לוודא את אמיתות דיווחי החברה המפעילה, במקרה זה - נובל אנרג'י".

אסדת לוויתן. אלבטרוס, אתר רשמי
השותפות מכחישות כי אירע פיצוץ. אסדת לוויתן/אתר רשמי, אלבטרוס

ספיר הוסיף כי "לגבי חברה עם רקורד כל כך מזעזע ביחס לתקלות ולדיווחים שגויים וחלקיים בעולם וגם בארץ, יש לחייב נוכחות רציפה של מומחי תוכן מטעם המדינה ועל חשבונה, על גבי אסדות הגז של ישראל. מדובר בדיני נפשות, לא פחות מכך. האם המטכ"ל היה שולח נציגיו לחמ"ל של תרגיל צבאי משותף של צה"ל וצבא ארצות הברית? ברור שכן. ההשלכות של אירוע הרה אסון באסדת גז אינן נופלות מהשלכות ביטחוניות ולכן מחויב המציאות כי משרדי הממשלה יבנו מומחיות וייאלצו נוכחות נציגיהם על גבי מתקני הגז הימיים של ישראל".

יו"ר איגוד ערים שרון-כרמל, אסיף איזק, פנה למשרד להגנת הסביבה בבקשה לערוך שימוע לחברת נובל אנרג'י. "התקלה שארעה באסדה גרמה לחששות רבים, מבלי שסופקה לציבור תשובה מעמיקה ושקופה", כתב איזק. "זאת ועוד, מהיום בו החלה לפעול האסדה אירעו הפסקות בפעילות האסדה - מבלי שדווחה הסיבה". איזק ציין כי לאור התקלה אמש ואלו שקדמו לה, מבקש האיגוד לזמן את חברת נובל אנרג'י לשימוע אשר בו יוצגו כל הפרטים אודות התקלות שאירעו באסדה, למען הימנעות משיבושים נוספים ומתן דיווח שקוף ומהימן לציבור.

(עדכון ראשון: 22:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully