וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוטרטה ביטל הסכם עם ארה"ב שאפשר לה נוכחות צבאית במדינה

11.2.2020 / 8:15

נשיא הפיליפינים טוען שהוא רוצה עצמאות צבאית וחושש שארצו תהפוך מטרה לתוקפנות במקרה של מלחמה. לדבריו, ארה"ב הציבה נשק גרעיני במדינה. על רקע המשבר: ביטול ויזה של בעל ברית שלו, המופקד על המאבק בסמים. רוסיה וסין לוטשות עיניים

צילום: רשתות חברתיות ורויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה הודיעה באופן רשמי לארצות הברית כי הוא יבטל הסכם בילטרלי הנוגע לנוכחותה הצבאית במדינה - כך אמרו היום (שלישי) גורמים רשמיים. זאת אחרי שדוטרטה, שלא מסתיר את סלידתו מהיחסים הצבאיים הקרובים עם וושינגטון, רוצה שארצו תהיה עצמאית יותר מבחינה צבאית.

ההחלטה התקבלה אחרי שארצות הברית ביטלה את ויזת הכניסה למפקד המלחמה שלו בסמים, מפקד המשטרה לשעבר רונלד דלה רוסה, בעקבות הקשר שלו למעצר של אחד ממבקריו הבולטים של דוטרטה.

"הגיע הזמן שנסמוך על עצמנו, נחזק את אמצעי ההגנה שלנו ולא נסמוך על אף מדינה אחרת", אמר דובר הנשיא, סלבדור פאנלו, בתדרוך לעיתונאים.

ראשיתם של היחסים הביטחוניים בין הפיליפינים לארצות הברית, השליטה הקולוניאלית שלה לשעבר, בשנות ה-50, והם מוגדרים על ידי אמנת הגנה הדדית (MTD) שנשארת בתוקף, יחד עם הסכם שיתוף פעולה הגנתי (EDCA) שגובש תחת ממשל אובמה.

ההסכם הנוכחות הצבאית (VFA), שנחתם בשנת 1998, מעניק מעמד חוקי לאלפי חיילים אמריקנים שנכחו במדינה לצורך סיוע הומניטרי ותרגילים צבאיים, שעשרות מהם מתקיימים מדי שנה. זו הפעם הראשונה שדוטרטה מבטל הסכם עם ארצות הברית, אחרי שבמשך יותר משלוש שנות כהונתו הוא תקף וושינגטון בגלל "צביעותה" ועל התייחסותה לפיליפינים כמו "כלב ברצועה".

רודריגו דוטרטה, נשיא הפיליפינים, 23 בינואר 2020. AP
גם טראמפ ניסה לשכנע. דוטרטה/AP

למרות ההבטחות מצד בכירי צבאו, דוטרטה מאשים את ארצות הברית גם בביצוע פעולות חשאיות בשטח המדינה. בנאום משולהב אתמול הוא אמר כי ארצות הברית הציבה נשק גרעיני בפיליפינים, וכי נוכחותם של הכוחות האמריקניים הופכת את הפיליפינים למטרה פוטנציאלית לתוקפנות.

המהלך של דוטרטה הגיע אחרי דיון בסנאט בשבוע שעבר, שבמהלכו אמרו שרי ההגנה והחוץ שלו כי הם תומכים בהסכם תוך שהם מציינים את היתרונות הכוללים שלו. דוטרטה אמר שאפילו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ רוה שהוא ישנה את דעתו. "טראמפ ואחרים מנסים להציל את ההסכם, אמרתי שאני לא רוצה", הדגיש דוטרטה.

שר החוץ תאודורו לוקסין אישר בהודעה בטוויטר כי שגרירות ארצות הברית במנילה קיבלה הודעה על כך. ביטול ההסכם ייכנס לתוקף בתוך 180 יום מהרגע שצד אחד מודיע על זאת.

דוטרטה מעדיף קשרים חמים יותר עם סין ועם רוסיה, שאותן הוא מרבה לשבח, שניפחו את הסיוע הצבאי שלהן, אך זה מתגמד מול 1.3 מיליארד דולר שהעבירה ארצות הברית למדינה מאז 1998.

עוד בוואלה!

"עדיפים מתים מחיים": דוטרטה מציע פרס למי שילכוד אסירים ששוחררו

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully