וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל משבר הימין הקיצוני: היורשת של מרקל לא תתמודד על תפקיד הקנצלרית

10.2.2020 / 22:00

קרמפ־קארנבאוור, מנהיגת המפלגה השמרנית שסומנה כמנהיגה הבאה של גרמניה, תזוז הצדה אחרי שלא הצליחה להשליט סדר בפרשת בחירת ראש ממשלת תורינגיה. "זה נועד לחזק את המפלגה", אמרה. מרקל הודתה לה, אך הביעה צער על החלטתה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

אנגרט קרמפ־קארנבאוור, מנהיגת המפלגה השמרנית (CDU) של גרמניה, הודיעה היום (שני) כי לא תתמוד על תפקיד הקנצלרית בבחירות שיתקיימו בשנה הבאה. קרמפ־קארנבאוור נחשבה ליורשת של הקנצלרית אנגלה מרקל, אך היא התקשתה להשליט סדר במפלגה אחרי שהסיעה האזורית שלה במדינת תורינגיה שילבה כוחות עם הימין הקיצוני בבחירת ראש ממשלת המחוז החדש.

"לא אתמודד על תפקיד הקנצלרית", הודיעה קרמפ־קארנבאוור בת ה-57 במסיבת עיתונאים שכינסה בברלין. היא הוסיפה כי ההחלטה נבנתה אצלה במשך תקופה וכי היא עשתה זאת "במטרה לחזק" את המפלגה. "בעיניי, לא תהיה לכך השפעה על הקואליציה". לדבריה, "ההפרדה בין הקנצלרית ליו"ר המפלגה, השאלה הפתוחה סביב מי יהיה המועמד לקנצלר מחלש את ה-CDU בזמן שגרמניה צריכה את ה-CDU חזקה".

גורם במפלגה אמר כי מרקל רוצה שקרמפ־קארנבאוור תישאר בתפקידה כשרת ההגנה. היא אמורה לארגן פריימריז להנהגת המפלגה בקיץ הקרוב. אחד הגורמים שהשתתפו בכינוס הנהגת המפלגה אמר כי מרקל הביעה צער על החלטתה בזמן הישיבה.

"אני מקבלת את ההחלטה הזו בכבוד רב, אבל אני מצרה עליה מאוד", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים שכינסה. "אני מניחה שזו לא הייתה החלטה קלה עבורה ואני מודה לה על שהיא מוכנה להישאר כדי לנווט את התהליך לבחירות יורש".

יריביה הקודמים של קרמפ־קארנבאוור - פרידריך מרץ וינס ספהאן - כבר אותתו על כוונותיהם להתמודד על התפקיד מחדש.

אנגרט קרמפ־קארנבאוור, מנהיגת המפלגה השמרנית של גרמניה והקנצלרית אנגלה מרקל,10 בפברואר 2020. רויטרס
יחפשו מנהיג חדש. מרקל וקרמפ־קארנבאוור, היום/רויטרס

מרקל, שהפכה למנהיגה הבולטת ביבשת כשניווטה את האיחוד האירופה דרך המשבר הכלכלי ופתחה את שעריה לכמיליון פליטים בצעד שמתדלק את הימין הקיצוני עד היום, לא התמודדה מחדש על תפקיד יו"ר המפלגה ב-2018. היא זזה הצדה כדי לאפשר לקרמפ-ק לחזק את מעמדה לקראת הבחירות, אך הספקות לגבי יכולת ההנהגה שלה נותרו על כנן.

זיגמר גבריאל, לשעבר מנהיג הסוציאל-דמוקרטים, מעריך שהבחירות הפדרליות יוקדמו לאור ההתפתחויות. עם זאת, פרשנים סבורים כי הסיכויים לכך נמוכים. "זה בעיקר בעיה פנימית של ה-CDU", אמר הולגר שמידינג מ"ברנבנק", שהעריך כי הסיכוי לפרישה של הסוציאל-דמוקרטים מהקואליציה הוא לא יותר מ-25%.

ראש ממשלת מדינת תורינגיה במזרח גרמניה, תומאס קמריך, בכניסה לפרלמנט בארפורט. 07 בפברואר 2020.. רויטרס
בחירתו טלטלה את גרמניה. ראש ממשלת תורינגיה קמריך/רויטרס

בחירתו המפתיעה של תומאס קמריך לראש ממשלת תורינגיה שבמזרח גרמניה, בעזרת חברי הפרלמנט של אלטרנטיבה לגרמניה (AfD) ביום רביעי, ניפצה טאבו פוליטי בגרמניה. זאת אחרי שעד אז נמנעו המפלגות הממסדיות משיתוף פעולה עם המפלגה האנטי-מוסלמית המתנגדת להגירה ושחלק מחבריה התבטאו באנטישמיות.

בשבת התפטרו שני גורמים בממשלה שלמרקל, בניסיון לשמור על הישרדותה של הקואליציה השברירית שלה. קמריך התפטר בעצמו בשל הסערה. "אני מודיע על התפטרותי מראשות תורינגיה באופן מידי", אמר. קמריך היה נציג מפלגת "הדמוקרטים החופשיים" הפרו-עסקית, שהיא אחת המפלגות הקטנות ביותר בגרמניה.

מרקל אמרה במסיבת עיתונאים בדרום אפריקה ביום חמישי כי תוצאת הבחירות בתורינגיה הן "בלתי-נסלחות" וקראה לביטולן. קמריך נתמך על ידי חברי הסיעה האזורית של המפלגה השמרנית.

(עדכון ראשון: 10:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully