וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 17 שעות: חוסל החייל בתאילנד שהתבצר בקניון אחרי הטבח

9.2.2020 / 7:25

כוחות הרגו את הקצין, שהרג 26 איש ופצע 57 נוספים במסע ירי בנאקון ראטצ'אסימה ששידר בשידור חי בפייסבוק. ראש הממשלה: הוא פתח באש בשל ויכוח על רכישת בית עם אמו של מפקדו. "חיכינו הרבה זמן כדי שהמשטרה תבוא ותעזור לנו", סיפרו המחולצים מהקניון

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מסע הירי בתאילנד בעיר נאקון ראטצ'אסימה גבה את חייהם של 26 בני אדם, ו-57 נוספים נפצעו - כך מסר הבוקר (ראשון) ראש ממשלת תאילנד, פריות צ'אן אוצ'ה. מוקדם יותר הודיע שר הבריאות במדינה, אנוטין צ'ארנביראקול, כי היורה, חייל בצבא תאילנד, חוסל על ידי כוחות הביטחון אחרי מצוד של 17 שעות שהתנהל אחריו. זה היה מסע ההרג הקטלני ביותר בתולדות תאילנד.

היורה, קצין בדרגת רב-סרן, זוהה בשם ג'קרפאנת תומה, בן 32. בין קורבנותיו היו גם קצין בדרגת קולונל, איש כוחות הביטחון, אישה בת 63 וחיילים נוספים. עד לחיסולו, הרשויות הטילו סגר על מרכז הקניות בו התבצר בניסיון לאתר ולהשתלט על החשוד והמשטרה ביקשה מתושבים באזור להשאר בבתיהם.

אירוע ירי בקניון "טרמינל 21" בתאילנד, פברואר 2020. רויטרס
נעלי הנפגעים ספוגות בדם. הכניסה לקניון, הבוקר/רויטרס

בשעות הלילה, מאות מבלים ברחו מהקניון בקבוצות, והמשטרה והצבא פתחו בכמה מבצעי חילוץ אחרי יותר מ-12 שעות של עימות כשחיילים נראו בשלב מסוים נושאים ילדים קטנים.

"זה היה מפחיד משום שהצלחתי לשמוע יריות מדי פעם. חיכינו הרבה זמן כדי שהמשטרה תבוא ותעזור לנו, הרבה שעות, אמרה סובנרט ג'ירטנסקול, בת 27, כשקולה רועד.

מחולץ נוסף סיפר כי היורה "כיוון לראשים" ואמר כי אחד מחבריו מת בזירה. "שמעתי כל כך הרבה יריות. הוא ירה לכל עבר והיריות שלו היו מדויקות מאוד", אמר האיש, שהזדהה בתור דיאו.

בשעה 9:30, שעון תאילנד, אישרה המשטרה כי החייל נורה למוות, אך לא פירטה כיצד המבצע התנהל. לפי דיווחים שונים, היורה הצליח להימלט מיציאה אחורית של הקניון. בנוסף לכך, אמו הובאה למקום כדי לנסות ולשכנעו להסגיר את עצמו.

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

במצלמות אבטחה נראה החייל בתוך הקניון כשהוא לבוש בשחור וחובש מסיכה, כשהרובה שלו תלוי על כתפו ללא סימנים לאנשים נוספים סביבו. לפי כלי התקשורת המקומיים, הוא היה צלף וחובב נשק, שהצטלם לעתים קרובות עם כלי נשק ברשתות החברתיות.

לטענת ראש ממשלת תאילנד, פריות צ'אן אוצ'ה, מסע הירי החל בשל ויכוח אישי על מכירת בית, אך המניע האמתי עוד לא ידוע. לדברי פריות, שהגיע לעיר ונפגש עם פצועים, הוויכוח היה עם קרוב משפחה של מפקדו של החייל. הוא היה אחד ההרוגים.

"זה חסר תקדים בתאילנד, ואני רוצה שזאת תהיה הפעם האחרונה שדבר כזה קורה", אמר ראש הממשלה.

שר הבריאות אנוטין צ'ארנבירקול שיבח את כוחות הביטחון. "תודה למשטרה ולצבא על סיום המשבר. היורה נורה למוות!", כתב בפייסבוק.

אירוע ירי בקניון "טרמינל 21" בתאילנד, פברואר 2020. רויטרס
26 בני אדם נורו למוות. קניון "טרמינל 21" בתאילנד/רויטרס

האירוע התחיל כשהיורה חדר לבית בעיר, הממוקמת כ-250 ק"מ מהבירה, וירה למוות בשני בני אדם. לאחר מכן נכנס לנשקייה בבסיס צבאי, לקח אקדח חדש, וירה למוות במפקדו ובשני חיילים נוספים בבסיס, זאת לפני שגנב ג'יפ צבאי ונמלט.

"הוא תקף את מאבטח הנשקייה, שבהמשך מת, גנב ג'יפ ואקדח HK33 ותחמושת כדי לעשות את מה שעשה", אמר דובר פיקוד האזור השני בצבא תאילנד, לוטנטל גנרל ת'אניה קיטסרן.

בהמשך, הוא פתח באש לאורך כביש המוביל לקניון בעיר, תוך שהוא משדר זאת בשידור חי בפייסבוק ומצלם את עצמו אוחז ברובה. הוא המשיך לפרסם פוסטים בפייסבוק במהלך הירי, ובתמונה אחת שהועלתה נראית יד אוחזת באקדח עם קמע סביב הקנה שלו.

חייל בצבא תאילנד שפתח באש לכל עבר בצפון המדינה, 8 בפברואר 2020. רשת, אתר רשמי
תקף את "החמדנות" של העשירים. היורה תומה ג'קרפאנת/אתר רשמי, רשת

בשידור החי שהעלה לפייסבוק נראה ג'קרפאנת כשהוא חובש קסדה לראשו ואומר כי "אני עייף עכשיו, אני כבר לא מסוגל להזיז את האצבע", תוך שהוא מניף את האצבע שבעזרתה לחץ על ההדק. לאחר מכן העלה פוסט שבו שאל "האם עליי להיכנע?" ובפוסט נוסף כתב "הפסקתי כבר".

אירוע ירי בקניון "טרמינל 21" בתאילנד, פברואר 2020. רויטרס
הקניון בו התבצר החייל שירה בעשרות בני אדם. "טרמינל 21"/רויטרס

כלי תקשורת מקומיים תיעדו את היורה פורק מהג'יפ הצבאי מול מרכז הקניות "טרמינל 21" במחוז מואנג, ויורה לעבר עוברי אורח שנסים על נפשם. קטעי שידור אחרים הראו שריפה מחוץ לבניין שלפי דיווחים נגרמה בעקבות פיצוץ של מיכל גז שהתפוצץ כתוצאה מירי. באחת התמונות שהעלה החשוד, הופיעה תמונת צילום עצמי שלו כשהוא חובש קסדה וברקע אש להבות השריפה.

בתמונת הפרופיל של טוראי ג'קרפאנת בפייסבוק הוא נראה חובש מסכה, לבוש בגדים בסגנון צבאי וחמוש באקדח. בתמונת הרקע שלו מופיעים אקדח וכדורים.

קבוצה של חיילי קומנדו חמושים מחוץ לקניון בתאילנד בו מתבצר החייל שירה למוות ב-20 אנשים לפחות ופצע כ-30 נוספים, 8 בפברואר 2020. AP
חיילי קומנדו חמושים, שעות לפני חיסולו של היורה/AP

לאחר פרסום התכנים מצד היורה, פייסבוק הודיעה כי היא הסירה את חשבונו וכן תמשיך להסיר כל תוכן הקשור לתקיפה שיפר את מדיניותה. "אין מקום בפייסבוק לאנשים שמבצעים זוועות מסוג זה, ולא נאפשר לגולשים לשבח או לתמוך במתקפה", מסר נציג הרשת החברתית במדינה, "לבנו עם הקורבנות, משפחותיהם והקהילה שנפגעה מהטרגדיה בתאילנד".

אנשים מפונים מהקניון בו התבצר החייל היורה (2020\02\08). AP
אנשים מפונים מהקניון בו התבצר החייל היורה, אמש/AP

יום לפני הטבח, פרסם החייל פוסטים בפייסבוק נגד העשירים. "מתעשרים מרמאות, מנצלים אנשים אחרים. אתם חושבים שהם יכולים לבזבז כסף בגהינום?", נכתב באחד הפוסטים.

מעשי ירי המוניים מסוג זה נדרים במדינה שבדרום-מזרח אסיה פרט לדרום העמוק, שם מנהלים בדלנים מוסלמים התקוממות בת כמה עשורים.

(עדכון ראשון: 04:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully