וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פיגוע נוסף של פעיל טרור מורשע, בריטניה רוצה להחמיר את החקיקה

3.2.2020 / 13:50

ג'ונסון מתכנן להקשיח את החוקים נגד מי שיורשע בעבירות טרור אסלאמי, אחרי שצעיר ששוחרר מהכלא תקף עוברי אורח בלונדון - כפי שקרה בפיגוע הקודם בנובמבר. המחבל היה תומך דאעש - שקיבל אחריות - וקרא לבת זוגו לערוף את ראשיה של הוריה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתכנן להקשיח את החוקים נגד מורשעים טרור, לאחר הפיגוע אתמול בלונדון, שבוצע בידי אסיר משוחרר שהורשע בעבירות טרור. סודש עמאן, שנכלא ב-2018 בשל עבירות טרור אסלאמיסטי, שוחרר לפני כמה ימים אחרי שריצה כמחצית מעונש שלוש שנות המאסר שהושת עליו. הוא נורה למוות על ידי המשטרה כשהחל לדקור אנשים ברחוב מרכזי בלונדון, והיום (שני) קיבל ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אחריות על הפיגוע.

ג'ונסון הגיע הזמן לפעול נגד שחרור מוקדם של אסירים שהורשעו בטרור. "אנחנו מקדמים חקיקה לעצירת המערכת לשחרור מוקדם, אבל הקושי הו כיצד ליישם זאת באופן רטרואקטיבי עבור מי שעומד כרגע בתנאים", אמר ג'ונסון בנאום שנשא בלונדון. "אנחנו חושבים שהגיע הזמן לנקוט פעולה כדי להבטיח שאנשים - ללא קשר לחוק שאנחנו מביאים - בסבב הנוכחי לא יקבלו אוטומטית שחרור מוקדם".

פוליטיקאים בריטים קוראים שוב ושוב להחמרת החקיקה נגד מורשעים בטרור, וקריאות אלו רק התגברו אחרי הפיגוע הקודם בלונדון, בחודש נובמבר, שבו אסיר לשעבר שהורשע בעבירות טרור רצח שני אנשים ופצע שלושה נוספים לפני שהמשטרה ירתה בו למוות.

ג'ונסון אמר אתמול שמאז אותו פיגוע, הממשלה "פעלה במהירות כדי להעביר חבילת צעדים לחיזוק כל גורם במערך התגובות שלנו לטרור - כולל עונשי מאסר ארוכים יותר ותקציב גדול יותר למשטרה".

סודש עמאן, בן 19 מהארו בבריטניה, המחבל מפיגוע הדקירה בלונדון, 2 בפברואר 2020. אתר רשמי
שוחרר אחרי שריצה מחצית מתקופת מאסרו. המחבל, סודש עמאן/אתר רשמי

המחבל אתמול נכלא בשל קידום חומרי תעמולה אסלאמיסטיים אלימים ואף עודד את חברתו לערוף את ראשיהם של הוריה. הוא היה נתון תחת מעקב גם אחרי ששוחרר מהכלא. לפי הרשויות, וא החל בפעילות טרור בגיל 17, בזמן שהוא עוד חי בבית עם אמו ועם אחיו הקטנים.

במסגרת החקירה, המשטרה המקומית ערכה היום חיפושים בהוסטל שבו השהה המחבל ובכתובת נוספת בעיר, אך בשלב זה אין עצורים נוספים.

"מבצע המתקפה ברחוב סטרית'האם בדרום לונדון אתמול היה לוחם של המדינה האסלאמית והוא ביצע את המתקפה בתגובה לקריאות לתקוף את אזרחי מדינות הקואליציה", נכתב בהודעה של דאעש, שפורסמה בסוכנות הידיעות של הארגון בנוסח המוכר להצהרות כאלו, מבלי לפרט מעבר לכך.

שוטרים בזירת הפיגוע, לונדון, בריטניה, 2 בפברואר 2020. רויטרס
שוטרים בזירת הפיגוע בלונדון, אתמול/רויטרס

המשטרה החלה להתוודע לפעילותו באפריל 2018, והוא נעצר על ידי שוטרים חמושים ברחוב בצפון לונדון חודש לאחר מכן. בסריקת מחשביו והטלפון הסלולרי שלו, הם גילו שהוא הוריד חומר על הכנת חומרי נפץ וביצוע פיגועי טרור.

מהודעותיו התגלה כי הוא דן עם בני משפחתו, חבריו וחברתו בדעותיו הקיצוניות וברצונו לבצע פיגוע, כשהוא התמקד לעתים קרובות בשימוש בסכין.

בדצמבר 2017 הוא פרסם תמונה של מנהיג "המדינה האסלאמית" (דאעש) אבו בכר אל בגדאדי וכתב לאחיו כי "'המדינה האסלאמית' כאן כדי להישאר". הוא גם תיאר נשים יזידיות כשפחות ואמר כי הקוראן מותיר אונס שלהן. בהודעה אחרת הוא עודד את חברתו לערוף את ראשי הוריה. באחת משיחותיו עם אחיו, לפי המשטרה, הוא אמר שהיה מעדיף "לפוצץ את עצמו" מאשר ללמוד בבית הספר.

(עדכון ראשון: 9:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully