וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל שינויי האקלים, מכת הארבה במזרח אפריקה עלולה לצאת משליטה

30.1.2020 / 11:46

מאות מיליוני חרקים פשטו על האזור, ועד יוני, הארבה המתרבה במהירות מזלילת יבולים באתיופיה, קניה וסומליה - מספריהם עשויים לצמוח פי 500 ולעבור גם לאוגנדה ולדרום סודאן. מומחים מקשרים בין המכה הנוכחית לבין התגברות הציקולים באוקיינוס ההודי

עריכה: עמית שמחה

מומחים מזהירים כי שינויי האקלים עשויים לחזק את נחילי הארבה שפלשו למזרח אפריקה וזורעים הרס ביבולים, משמידים עשב ומעמיקים את משבר הרעב באזור. לפי האו"ם, ההתפרצות האחרונה של המכה היא החמורה ביותר בקרן אפריקה זה רבע מאה.

מאות מיליוני חרקים פשטו על האזור, ועד יוני, הארבה המתרבה במהירות מזלילת יבולים באתיופיה, קניה וסומליה - מספריהם עשויים לצמוח פי 500 ולעבור גם לאוגנדה ולדרום סודאן. סוכנות הסיוע מזהירות כי הנחילים מאיימים להחריף את משבר המזון באזור, שבו כ-25 מיליון איש סובלים ממחסור בו בעקבות שנים של בצורות ושיטפונות.

קית' קרסמן, מומחה לארבה מהארגון למזון ולחקלאות של האו"ם, אמר כי נחילי הארבה נוצרו בעבור סופות ציקלון שהביאו כמויות אדירות של גשם למדבריות עומאן - מה שיצר את הסערה המושלמת עבור התרבותם של החרקים המזיקים.

הוא הוסיף כי "אנו יודעים שציקלונים הם מקורם של נחילים - ובעשר השנים האחרונות חלה עלייה בתדירות הציקלונים באוקיינוס ההודי". לדבריו, היו שני ציקלונים ב-2018 ושמונה בשנת 2019. "בדרך כלל אין או אולי אף אחד. אז זה מאוד יוצא דופן. קשה לייחס זאת ישירות לשינויי אקלים, אבל אם המגמה של תדירות מוגברת של ציקלונים באוקיינוס ההודי תימשך, זה בהחלט יתרום לעלייה בנחילי הארבה בקרן אפריקה".

מכת הארבה שפקדה את מחוז סמבורו, קניה 17 בינואר 2020. רויטרס
מכת הארבה שפקדה את מחוז סמבורו, קניה/רויטרס

הנחילים מחצי האי ערב פגעו גם במדינות כמו הודו ופקיסטן, והחשש שהארבה יכה גם באריתריאה, ערב הסעודית, סודאן ותימן.

מדען האקלים רוקסי קול מתיו, מהמכון ההודי למטאורולוגיה טרופית, אמר כי התגברות הציקלונים נובעת מהתחממות הימים, המיוחסת בחלקה לשינויים באקלים.

הנחילים - שלפי אחד הדיווחים, אחד מהם התפרס על שטח של 40 ק"מ עד 60 ק"מ - כבר טרפו עשרות אלפי דונמים של יבולים והרסו כרי מרעה לבעלי חיים. אם התרבותם לא תיבלם, פוטנציאל ההרס של הארבה הוא עצום - נחיל אחד בקילומטר מסוגל לאכול כמות זהה ביום אחד לכמות שאוכלים 35 אלף איש.

עוד בוואלה!

סומליה: א-שבאב יורה במקלעים לעבר נחילי ארבה

לכתבה המלאה

הרשויות במדינות האזור מרססות מהאוויר חומרי הדברה, אך מומחים אומרים כי היקף ההתפשטות הוא מעבר ליכולותיהן של הרשויות המקומית. ארבה מדברי יכול לעבור עד 150 ק"מ ביום ולהתרבות במהירות מפחידה.

האו"ם פנתה לתורמים בינלאומיים בבקשה לסכום חירום של 70 מיליון דולר כדי להתמודד עם ההתפשטות של הארבה ולעזור לקהילות המקומיות להתאושש. עובדי הסיוע אמרו כי מזג האוויר הלא שגרתי שחווה מזרח אפריקה יותר ויותר - בצורת ממושכת ואחריה גשמים עזים שפקדו את האזור בסוף השנה החולפת - מחמיר את מכת הארבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully