וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון: טורקיה שולחת ספינות עם שכירי חרב סורים ללוב

נשיא צרפת תקף את אנקרה, והאשים את ארדואן שהוא אינו עומד במילתו להפסיק את המעורבות בסכסוך במדינה. בטורקיה זעמו: "צרפת היא הגורם העיקרי לחוסר היציבות במדינה"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי טורקיה לא עומדת בהבטחותיה להפסיק את התערבות בלחימה בלוב, ואנקרה מצדה האשימה את פריז בחוס היציבות במדינה צפון אפריקנית. שתי המדינות, החברות בנאט"ו, תומכים בצדדים היריבים בלוב, שנותרה בכאוס מאז הפלת הרודן מועמר קדאפי באירועי "האביב הערבי" ב-2011.

בפגישה עם ראש ממשלת יוון, אמר מקרון כי ספינות טורקיות מעבירות שכירי חרב סורים ללוב. לדבריו, זו "הפרה ברורה" של מה שהבטיח נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בפסגת ברלין באמצע החודש, שבה הצהירו המעצמות שלא לקחת חלק בסכסוך. "הוא כשל בעמידה במילתו", אמר נשיא צרפת. תמונות שפורסמו ברשתות החברתיות הראו מה שתואר כספינות טורקיות לחופי לוב.

אנקרה תקפה בחזרה. "הגורם המרכזי האחראי לבעיות בלוב מאז תחילת המשבר ב-2011 הוא צרפת", אמר דובר משרד החוץ של טורקיה, האמי אקסוי, בהצהרה. "זה לא סוד שהמדינה הזו תומכת ללא תנאי בחפתר במטרה שתהיה לה השפעה על המשאבים הטבעיים בלוב", הוא הוסיף. באופן רשמי, צרפת מכחישה שהיא תומכת בגנרל חליפה חפתר, שכוחותיו במזרח המדינה מנסים לכבוש את הבירה טריפולי, שהממשלה בה מוכרת על ידי האו"ם ונתמכת על ידי טורקיה.

ספינות של טורקיה בדרכן אל לוב, ינואר 2020. טוויטר, אתר רשמי
כלי שיט, ככל הנראה של טורקיה, בדרך ללוב/אתר רשמי, טוויטר

הגנרל פתח במערכה לכיבוש טריפולי באפריל 2019, בתמיכת איחוד האמירויות הערביות ומצרים, שיחסיהן עם טורקיה מתוחים. דובר משרד החוץ באנקרה אמר כי התמיכה של צרפת ומדינות אחרות בחפתר, התוקף את "הממשלה הלגיטימית", היא "האיום החמור ביותר על שלמותה הטריטוריאלית וריבונותה של לוב. לדבריו, "אם צרפת רוצה לתרום להחלטות הוועידה (ברלין), עליה להפסיק תחילה את תמיכתה בחפתר.

צרפת וטורקיה חלוקות סביב נושאים רבים, בהם סוריה ומזרח הים התיכון. מקרון הודיע על שליחת ספינות צרפתיות לאזור, ועל חיזוק היחסים עם ממשלת יוון. בשנה שעברה, כשנשיא צרפת אמר כי נאט"ו סובלת מ"מוות מוחי", אמר ארדואן כי מקרון הוא זה שנמצא במצב כזה.

ביום שבת נכתב בדוח של האו"ם כי כמה מדינות ממשיכות להפר את אמברגו הנשק המוטל על לוב, על אף שהבטיחו לציית לו בפסגה שהתקיימה בברלין. מקרון לא ציין מדינה אחרת שעושה זאת פרט לטורקיה.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון וראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטקיס בהצהרה משותפת בארמון האליזה בפריז 29 בינואר 2020. רויטרס
מקרון מארח את ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully