וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנו של דמיאניוק: "מגוחך להסיק מסקנות מתמונות מטושטשות"

29.1.2020 / 11:33

ג'ון דמיאניוק ג'וניור דחה את הטענות של היסטוריונים גרמנים, שלפיהם תמונות חדשות מסוביבור מוכיחות שאביו אכן שירת שם. "ייתכן שהן אף יזכו אותו אחרי שייבחנו בצורה פורנזית"

רויטרס

(בווידאו: חמש שנות מאסר נגזרו על דמיאניוק בגרמניה, 2012)

בנו של ג'ון דמיאניוק אמר כי התמונות החדשות שפורסמו ממחנה ההשמדה בסוביבור, שבהן לכאורה נראה אביו בשירות הנאצים, "אינן מוכיחות דבר". לדבריו, "זה מגוחך להסיק מסקנות מתמונות מטושטשות שבהן נראו הרבה פנים דומות".

התמונות נחשפו אתמול על ידי היסטוריונים בגרמניה, אחרי שאותרו בארכיון של סגן מפקד מחנה ההשמדה, יוהן נימן. הם נעזרו במשטרת גרמניה, ואמרו כי בסבירות גבוהה מדובר בדמיאניוק, יליד אוקראינה. הוא הכחיש נמרצות כי שירת במחנה הזו, או במחנה השמדה אחר. דמיאניוק, לפי אלו שדוחים את גרסתו, היה חלק מהטרווינקים - לא גרמנים שגויסו על ידי הנאצים כדי לעשות את "העבודה השחורה" במחנות.

"התמונות בוודאי לא מוכיחות שאבי היה בסוביבור וייתכן שהן יזכו אותו אחרי שייבחנו בצורה פורנזית", אמר ג'ון דמיאניוק ג'וניור בתגובה שמסר במייל לרויטרס.

איוון דמיאניוק. אתר רשמי
התמונה החדשה שבה נראה לכאורה ג'ון דמיאניוק בסוביבור/אתר רשמי

דמיאניוק נולד באוקראינה ב-1920, והיגר לארצות הברית לאחר מלחמת העולם השנייה. ב-1986 הוא עמד לדין בישראל, בטענה שהוא "איוון האיום", שומר אוקראיני ידוע לשמצה במחנה השמדה אחר, טרבלינקה. עם זאת, עונש המוות שנגזר עליו בוטל על ידי בית המשפט העליון ב-1993 והוא שב לארצות הברית.

ואולם, לאחר שצצו ראיות לכך ששירת כשומר במחנות נאציים אחרים, דמיאניוק איבד את אזרחותו האמריקנית ב-2002 אחרי ששיקר בטופסי ההגירה שלו על חלקו במלחמה. הוא הוסגר לגרמניה ב-2009 ונידון לחמש שנות מאסר בהרשעה תקדימית.

התובעים בגרמניה אמרו כי היה אחד מאלפי שבויי מלחמה סובייטים שגויסו למחנה האימונים של האס-אס בטרווניקי בדרום-מזרח פולין לפני שנשלח לסוביבור. הם ביססו את התיק על תעודת זהות ירוקה של האס-אס שהונפקה בטרווניקי לאוקראיני ששמו איוון דמיאניוק, שמו המקורי של ג'ון. בית המשפט קבע כי בתור שומר במחנה, הוא היה מעורב באופן אוטומטי בהשמדה במקום.

בעקבות התקדים המשפט, הורשעו כמה קצינים נאצים לשעבר נוספים, כולל "מנהל החשבונות של אושוויץ", אוסקר גרינינג, בטענה שהם היו ברגים במכונת ההרג הנאצית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully