וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי דליפת המסמכים: אנגולה דורשת מבת הנשיא לשעבר לשוב למדינה

התובע הכללי הודיע על חקירה נגד דוס סנטוש האישה העשירה ביותר באפריקה, באשמת מעילה והלבנת הון. זאת אחרי חשיפת מאות אלפי מסמכים פנימיים, שהצביעו על אי-סדרים באימפריה שלה. אם תסרב לשוב מלונדון, יוצא לה צו מעצר בינלאומי. בינתיים, היא מכריזה: "רוצה להיות נשיאה"

רויטרס

אנגולה פתחה היום (חמישי) באופן רשמי בהליכים פליליים נגד האישה העשירה ביותר באפריקה, איזבל דוש סנטוש, בתו של השילט לשעבר. היא מואשמת במעילה ובהלבנת הון בתקופה שבה שימשה יו"ר חברת הנפט הממשלתית סוננגול. התובע הכללי במדינה, הלדר פיטה גרוש קרא לה לשוב למדינה כדי לעמוד בפני ההליך הפלילי.

דוש סנטוש מכחישה את הטענות למעשי שחיתות נגדה, שנחשפו השבוע באלפי מסמכים פנימיים שהודלפו מהאימפריה הכלכלית שלה. המיליארדרית, החיה כיום בבריטניה, אמרה מצדה כי הוא מתכננת להתמודד על נשיאות ארצה.

התביעה מבקשת להשיב כמיליארד דולר שדוש סנטוש ומקורביה חייבים לכאורה למדינה. התובע הכללי אמר כי היא נאשמת בשורת עבירות כלכליות נוספות, וכי הרשויות ינהלו חקירה פלילים כדי לקבוע אם להגיש נגדה כתבי אישום באופן רשמי. הן ציינו חמישה אנשים נוספים כחשודים בתיק והפצירו בהם לשוב לאנגולה. התובע הכללי הזהיר כי אם בתו של השליט לשעבר לא תשוב מרצונה למדינה, אנגולה תבקש להוציא נגדה צו מעצר בינלאומי.

"הנסיכה של אנגולה"
תחקיר חושף כי בתו של הנשיא
לשעבר הרוויחה הון מכספי המדינה. רויטרס
חיה בלונדון. דוש סנטוש/רויטרס

דוש סנטוש ידועה בכינוי "הנסיכה" במדינה עתירת הנפט בה כיהן אביה כנשיא במשך קרוב לארבעה עשורים. אשת העסקים, שמבלה את מרבית זמנה בלונדון, חולשת על חברות טלקום, טלוויזיה, בטון, יהלומים, אלכוהול, סופרמרקטים ונדל"ן ברחבי אפריקה ואירופה. "הדלפות לואנדה" (בירת אנגולה) מבוססות על אוסף של 715 אלף מיילים, טבלאות, חוזים, ספרי חשבונות ודוחות.

בתום שבעה חודשי חקירה, הגרדיאן יחד עם BBC, ניו יורק טיימס וכלי תקשורת אחרים חשפו מסמכים המעלים ספקות על העברות רווחיות ועסקאות מועדפות עם אנגולה בשווי מאות מיליוני דולרים. החומרים חושפים רשת סבוכה של כ-400 חברות, רבות מהם מחוץ לגבולות המדינה, המקושרות לדוש סנטוש, דוקולו ושותפיהם.

מהמסמכים שנחשפו עולה כי חברת הנפט הלאומית "סוננגול" מכרה לדוקולו את מה שהפך להיות הנכס הרווחי ביותר של בני הזוג: החזקה בתאגיד הנפט הפורטוגזי "גאלפ" ששווה כיום כ-750 מיליון אירו תמורת תשלום ראשוני של 11 מיליון אירו בלבד. כמו כן, סכום של 115 מיליון דולרים אותו הורתה דוס סנטוס להעביר לחברות ייעוץ בעת שכינה שיו"ר חברת הנפט הלאומית נותבו לחברה בדובאי שנמצאת בשליטת שותפיה.

בנוסף לכך, על פי החשד, עסקה עם חברת היהלומים שבשליטת המדינה הסתיימה בחוב לאומי של 200 מיליון שקלים וסייעה למותג תכשיטים שוויצרי שדוקולו שותף בהנהלתו. שתי חברות בבעלות דוש סנטוש וקבלי המשנה שלהם גבו קרוב ל-500 מיליון דולרים בעמלות מחברת נדל"ן מדובאי שפעלו בלואנדה. הנשיא החדש ביטל את העסקה בטענה ל"דיווח יתר על מסים" ופיצויים לא פרופורציונליים".

  • עוד באותו נושא:
  • אנגולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully