וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטקס המרכזי של פורום השואה: "עומדים ביחד למען לא נשכח"

כ-700 משתתפים לקחו חלק בטקס במוזיאון יד ושם, בו נאמו ראשי המעצמות שהיו שותפות במלחמה בנאצים במלחמת העולם השנייה. ריבלין: "תודה על מחויבותכם למאמינים בכבוד האדם". נתניהו: "לעם היהודי יש מדינה, מגן וקול". נשיא גרמניה: "הפשע הנורא בהיסטוריה בוצע ע"י בני עמי"

אתר רשמי

האירוע המרכזי של פורום השואה הבינלאומי התקיים היום (חמישי) במוזיאון יד ושם לציון 75 שנים לשחרור אושוויץ. כ-700 בני אדם השתתפו באירוע שבו נשאו דברים נציגי כל המעצמות שהיו שותפות במלחמה בנאצים - נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, נשיא צרפת עמנואל מקרון ויורש העצר הבריטי הנסיך צ'ארלס. בנוסף נשא דברים נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר.

בפתח הטקס נשא דברים הנשיא ראובן ריבלין שאמר כי "אנחנו עומדים כאן יחד היום, מלכים, מנהיגים, ראשי מדינות, בבית יד ושם בירושלים, למען נזכור, למען לא נשכח. בשם העם היהודי, וכנשיא מדינת ישראל, אני מודה לכם מעומק הלב, שהגעתם לכאן. תודה על הסולידריות שלכם עם העם היהודי. תודה על המחויבות שלכם לזיכרון השואה. תודה על המחויבות שלכם לאזרחי העולם המאמינים בחירות ובכבוד האדם".

הנשיא הוסיף כי "החירות, כבוד האדם, והברית למען החיים ניצחו במלחמת העולם השנייה וזה לא מובן מאליו. מה היה קורה בעולם שבו בעלות הברית לא היו מתאחדות? בעולם שבו תורת הגזע היא התורה השלטת, אפשר רק לדמיין. אנחנו מציינים כאן היום, גם את היכולת שהייתה לקהילה הבינלאומית אז, להתאחד, לפעול למען מטרה משותפת ואת החובה וההכרח של הקהילה הבינלאומית היום להמשיך לפעול יחד על בסיס הערכים המשותפים".

נשיא המדינה ראובן ריבלין, פורום השואה העולמי, יד ושם, 23 בינואר 2020. צילום: אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
"להמשיך לפעול יחד על בסיס הערכים המשותפים". ריבלין, היום/אתר רשמי, צילום: אלכס קולומויסקי

ריבלין הזהיר מהתפשטות האנטישמיות באירופה ואמר כי "אנטישמיות לא עוצרת ביהודים. אנטישמיות וגזענות הן מחלה ממארת, שהורסת ומפרקת חברות ומדינות מבפנים, ואף חברה ואף דמוקרטיה לא חסינה מפניהן".

בהמשך האירוע המרכזי אמר ראש הממשלה כי "הניצולים הם אינם שוכחים דבר, את חוסר האונים, את הסבל האין סופי, הלהבות והעשן, את השכול והאובדן. בד בבד, הם זוכרים את יום השחרור ואת כניסת הצבא האדם לאושוויץ ואת ההקרבה העצומה של בעלות הברית. אבל דווקא ביום הזה, חייבים לומר שבשביל ששת מיליון בני עמינו - שערי הגהינום נפרצו מאוחר, מאוחר מידי. לא תהיה שואה נוספת".

ראש הממשלה הוסיף בנאומו כי "העם היהודי למד והפיק את לקחי השואה, לקחת, תמיד לקחת ברצינות את האיומים של אלה שרוצים להשמיד אותנו וחשוב שיהיה לנו את הכוח לשמור על עצמינו. המדינה היהודית הפיקה את לקחי השואה, כפי שגם העולם למד את הלקח. מה שמתחיל בשנאה כלפי יהודים, לא מסתיים כלפי יהודים בלבד". נתניהו קרא למנהיגי אומות העולם להתמודד נגד איראן, ו"לקחת ברצינות את איומיה על ישראל". לדבריו, "אני מודאג שעדיין לא ראינו עמדה מאוחדת נגד המשטר האיראני המשטר הכי אנטישמי בעולם. הדיקטטורה של טהראן מבקשת לפתח נשק גרעיני ולהשמיד את המדינה היהודית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו,  ,פורום השואה העולמי, יד ושם, 23 בינואר 2020. צילום: אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
"העם היהודי למד והפיק את לקחי השואה". נתניהו/אתר רשמי, צילום: אלכס קולומויסקי

לאחר ראש הממשלה עלה לנאום נשיא רוסיה פוטין, שאמר כי "היום, בפורום הבינלאומי שמוקדש לזכרם של קורבנות השואה, אנחנו מאוחדים תחת אחראיות משותפת, יש לנו חוב בפני העבר והעתיד, אנחנו אבלים על כל קורבנות הנאצים, בהם גם שישה מיליון יהודים שנרצחו בצורה מזעזעת".

נשיא רוסיה הוסיף כי "השואה היא לקח שיש לזכור אותו, רק בתנאי שהזיכרון יהיה מלא ולא מסולף. אנו למדים את לקחי השואה והיום הלקחים האלה הופכים למשחקים בידי אנשים מסוימים, מנהיגים ואנשי ציבור. תפקידם להגן על זכרם של תושבים, של חיילים, של קורבנות הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם".

ראיון לאולפן וואלה! NEWS עם שרה לייכט בת ה־91, שניצלה מאושוויץ-בירקנאו

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

מוקדם יותר פוטין פתח את ביקורו בפגישה מדינית עם ראש הממשלה נתניהו. אחרי הפגישה, ניפגש עם נשיא המדינה ריבלין, ושלושת המנהיגים חנכו יחדיו אנדרטה חדשה בגן סאקר בירושלים לזכר הרוגי המצור על לנינגרד. אל הטקס הגיעו כ-600 מוזמנים, בהם וטרנים שהשתתפו במלחמת העולם השנייה וניצולי המצור על לנינגרד.

לפגישתם של פוטין ונתניהו במעון ראש הממשלה הצטרפה גם יפה יששכר, אמה של נעמה יששכר. נשיא רוסיה אמר בהצהרה משותפת לאחר הפגישה כי "אמרתי לאמה של נעמה, ואגיד עוד פעם, שהכול יהיה בסדר". פוטין הוסיף כי "ברור שנעמה יוצאת ממשפחה מאוד טובה. ידועה לי עמדתו של ראש הממשלה ונחליט בצורה נבונה. כל זה נלקח בחשבון בזמן קבלת החלטה. היום תבקר את נעמה האחראית על שמירת זכויות אדם ברוסיה".

פורום השואה העולמי, יד ושם, 23 בינואר 2020. רויטרס
מנהיגי כלל המעצמות שהיו שותפות למלחמה בנאצים נשאו דברים. פורום השואה העולמי, היום/רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין  ,פורום השואה העולמי, יד ושם, 23 בינואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פול צלמים
"השואה היא לקח שיש לזכור אותו". פוטין/פול צלמים, יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר מכן נאם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, שאמר כי "באירוע זה, כאן בהר הרצל, נאספנו למלא מחויבות מוצקה, של זיכרון. לא לאפשר לזכרם של אלו שמתו בשואה להישכח על ידי אף אחד, בכל מקום בעולם". הוא הוסיף כי "היום אנחנו עוצרים כדי לזכור את מה שהנשיא טראמפ קרא: הכתם הכהה על ההיסטוריה האנושית, הרוע הגדול ביותר שאי פעם הופנה מאדם לאדם בהיסטוריה של האנושות".

סגן הנשיא פנס הסביר כי "אנחנו מוקירים את הגיבורים הלא יהודים שהצילו חיים, אלה שהישראלים קוראים להם חסידי אומות עולם. בעידן של אדישות הם פעלו. בעידן של פחד הם הראו אומץ, והזיכרון שלהם והדוגמה שלהם צריכה להצית את לבנו לעשות את אותו הדבר בימינו". לדבריו, "אנחנו חייבים להתעמת ולחשוף את הגל העכור של אנטישמיות שמעודד שנאה ואלימות בכל העולם וצריך לעמוד ביחד נגדה".

סגן נשיא ארה"ב מייק פנס בפורום השואה העולמי, יד ושם, 23 בינואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פול צלמים
"הרוע הגדול ביותר שאי פעם הופנה מאדם לאדם בהיסטוריה". פנס/פול צלמים, יונתן זינדל, פלאש 90

"באותה הרוח צריך לעמוד חזקים נגד האנטישמיות, נגד הממשלה היחידה בעולם שמכחישה את השואה כמדיניות ומאיימת למחוק את ישראל מהמפה, העולם חייב לעמוד חזק מול הרפובליקה האסאלמית של איראן", הדגיש פנס. "אנחנו צריכים את האומץ להכיר בכל המנהיגים והאומות שהתאספו כאן, שהיום יש לנו האחריות והכוח להבטיח שמה שאנחנו זוכרים היום, לא יקרה שוב לעולם. אני גאה לומר כסגן נשיא ארצות הברית שהעם האמריקני היה אתכם בכל צעד, מאז 1948 וכך נישאר. כפי שהנשיא טראמפ הצהיר בירושלים, הקשר בין העמים שלנו הוא שזור ביחד בלבנו וכך תמיד יהיה".

נשיא צרפת, עמנואל מקרון,פורום השואה העולמי, יד ושם, 23 בינואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פול צלמים
"האנטישמיות היא לא רק בעייתם של היהודים". מקרון/פול צלמים, יונתן זינדל, פלאש 90

נשיא צרפת מקרון הבהיר במהלך נאומו כי "השואה אינה יכולה להיות בגדר היסטוריה שניתן לשחק איתה ולשנות אותה. לאיש אין זכות להעלות את זכרם של הניצולים כדי להעלות שנאה. אירופה חייבת להישאר מאוחדת ולעולם לא לאפשר את הישנות זוועות כאלה".

מקרון העלה בדבריו את האנטישמיות הגואה באירופה. "האנטישמיות שבה והרימה את ראשה, אלימה, ואיתה כל סממן של גזענות ושנאת זרים", אמר. "האנטישמיות היא לא רק בעייתם של היהודים, אלא בראש ובראשונה בעייתם של האחרים. אנחנו התכנסו כאן משום שאל מול האנטישמיות החדשה הזאת אסור לנו לוותר, אנו נאבקים כל אחד במדינתו שלו".

הנסיך צ'ארלס ,פורום השואה העולמי, יד ושם, 23 בינואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פול צלמים
"האנושות כולה צריכה להפיק לקחים". הנסיך צ'ארלס/פול צלמים, יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר מכן נשא דברים הנסיך צ'ראלס, שאמר כי "קנה המידה העצום של השואה שנפלה על העם היהודי, איש לא יכול להבין את מה שחוו אלו שחיו בצל הזוועה הזו. זה דבר בלי נתפס. רבים מכם, היהודים שחיים ברחבי העולם, הם הסיפורים שלכם - בין אם חוויתם אותה בעצמכם או שחוויתם אותם מהסיפורים של בני המשפחה, או בני המשפחה שלא זכיתם להכירם, אבל הסיפורים האלה הם גם סיפורינו שלנו. האנושות כולה צריכה להפיק מהם לקחים. הרוע, גם אם לא ניתן להבינו, אין פירוש הדבר שאי אפשר לנצח אותו".

מוקדם יותר נועד ריבלין עם הנסיך צ'ארלס ונטע עמו עץ בבית הנשיא. הנשיא אמר ליורש העצר הבריטי כי "אני רוצה לברך את הוד מעלתו. זה כבוד גדול ותענוג גדול לארח כאן מישהו ממשפחת המלוכה. אנחנו עדיין מצפים שאימך תבקר כאן, אני בטוח שהיא תבוא מתישהו".

נשיא גרמניה בעברית: "זו מתנה לשאת בפניכם דברים"

נשיא גרמניה שטיינמאייר פתח את דבריו בבברכה בעברית ואמר: "ברוך אתה אדוני אלוהינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. זו מתנה ומעשה של חסד לשאת בפניכם דברים כאן ביד ושם ביום זה. כבוד הנשיא ריבלין, משה קנטור הנכבד, רוב תודות על הזמנתכם".

לדברי שטיינמייאר, "כאן ביד ושם בוערת האש התמידית מתוך זיכרון לקורבנות ושורדי השואה. מקום זה מזכיר לנו את הסבל שלהם. את סבלם של מיליונים. והוא מזכיר לנו את חייהם, כל אחד ואחת והחיים שלו ושלה. מקום זה זוכר סמואל טיטלמן, שהיה שחיין מוכשר וניצח בתחרויות מטעם מכבי ורשה ואת אחותו הקטנה ריגה אשר עזרה לאמה לבשל את ארוחות השישי למשפחה. מקום זה זוכר גם את אידה גולדיש ובנה בן השלוש וילי. הגרמנים היו אלה שגירשו אותם, הגרמנים הטביעו מספר על זרועותיהם וניסו למחות את זכרם באמצעות מחנות השמדה".

נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר בפורום השואה העולמי, יד ושם, 23 בינואר 2020. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
"מתנה ומעשה של חסד לשאת בפניכם דברים כאן ביד ושם ביום זה". שטיינמייאר/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

"חשוב לומר זאת כאן גם כן, אלו שביצעו את הפשעים היו גם בני אדם, הם היו גרמנים שרצחו ותכננו לרצוח ואותם רבים אשר יישרו קו בדממה, גם הם היו גרמנים", אמר הנשיא הגרמני. "הרצח המתועש ההמוני של שישה מיליון יהודים זה בעצם הפשע הנורא ביותר בהיסטוריה המודרנית כנגד אנושות. פשע זה בוצע על ידי בני עמי. המלחמה הנוראית אשר גבתה את חייהם של יותר מ-50 מיליון איש היא גם יצאה מתוך ארצי שלי. כיום, 75 שנה אחרי שחרור אושוויץ, אני עומד כאן ניצב מולכם כנשיא גרמניה ואני עומד כאן יש עליי את המסע ההיסטורי הכבד של האשמה".

גם נשיא גרמניה התייחס לגל האנטישמיות באירופה. "רוחות הרוע כעת צצות ועולות", תיאר. "הן במעטה חדש והן מציגות את צורת החשיבה האנטישמיות כפתרון לעתיד, פתרון חדש לבעיות של העידן שלנו. והלוואי ויכול הייתי לומר שאנו הגרמנים למדנו את הלקח אחת ולתמיד. אבל אני לא יכול לומר זאת כאשר השנאה מתפשטת". שטיינמאייר הדגיש כי "אנו נלחמים באנטישמיות, אנו מנסים לעמוד מול רעל הלאומניות ואנו עומדים לצד ישראל. אני מחדש את הבטחתי בפני העולם ואני יודע שאיננו לבד".

"מקווה שייצא מכאן פתרון לשנאה"

שרה לייכט, ניצולת שואה בת 91 שנכחה בטקס, תיארה את התרגשותה בשיחה עם וואלה! NEWS. "אני מאוד מתרגשת כשל מנהיגי העולם הגיעו לומר לא לאנטישמיות. זה יוצא מהכלל, אני מקווה שייצא מזה משהו טוב, משהו מועיל, איזשהו פתרון לשנאה", סיפרה.

לייכט, בת למשפחה עם שבעה ילדים מחסידות וויזניץ, הגיעה לאושוויץ בגיל 15 - שם נספתה כל משפחתה. לדבריה, "אני מאוד משתדלת להישאר שפויה, כי אני טוענת שמה שהיה אי אפשר לשנות, אי אפשר לשנות את ההיסטוריה, אבל אני יכולה לשנות הווה ויש לי נינים ובית יפה, ויש לי סיבה לחיות ואני אוהבת את ירושלים".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין  ,פורום השואה העולמי, יד ושם, 23 בינואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פול צלמים
נתניהו נואם במהלך הטקס/פול צלמים, יונתן זינדל, פלאש 90

כשכל מנהיגי העולם באים לכאן, זה ניצחון בעיניך?

"אולי זה המצפון שלהם ולכן הם באים. אני אגיד משהו לא יפה: איפה הם היו ב-44? הם לא ראו את הארובות המעשנות עשן שחור? מה חשבו ששורפים שם?! הייתי שונאת אותם ומבקשת מהם שזה לא יקרה שנית. אבל אני גם הייתי מבקשת מהיהודים לבוא הביתה, לא להישאר באירופה עם סיר הבשר, הסירים פה מלאים בדברים טובים יותר. אני מפחדת ודואגת להם ולפעמים אני גם כועסת, הם צריכים לבוא הביתה".

צריכה לצאת בשורה מעשית מהאירוע?

"אני לא יודעת. אני קודם כל שואלת למה כל כך שונאים אותנו בעצם? מה הסיבה שכל כך שונאים אותנו? צריך לשאול את זה: זה חינוך, בדם, זה תורשתי? יש עולם גדול ופתוח, לא לשנוא, לאהוב, איך עושים את זה?".

נשיא המדינה ראובן ריבלין ,ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפורום השואה העולמי, יד ושם, 23 בינואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פול צלמים
ריבלין, נתניהו ופוטין/פול צלמים, יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות האירועים חסמה המשטרה כמה רחובות בבירה. כביש 1 והמחלפים המובילים אליו ייחסמו לתנועה לפרקי זמן קצובים לכיוון ירושלים (מזרח). חסימה נוספת של הכביש צפויה בשעות הערב, בכיוון ההפוך (למערב). בתוך ירושלים, רחובות רבים ייחסמו לסירוגין בפרקי זמן נקודתיים וקצרים יחסית לאורך היום, משעות הבוקר ועד שעות הערב. רחוב דוד המלך יחסם לתנועה באופן הרמטי עד יום שישי.

אינפו לו"ז מנהיגים ירושלים שואה. עיבוד תמונה
אינפו לו"ז מנהיגים ירושלים שואה/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully