וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מול הנאשמים בפיגועי 11 בספטמבר: אדריכל העינויים של ה-CIA עלה להעיד

ג'יימס מיטשל סייע לפתח את השיטות השנויות במחלוקת ששימשו לחקירת חשודים בטרור, והוא הגיע לדיון במתקן גואנטנמו לקראת תחילת המשפט. "אתם אמרתם דברים שקריים וזדוניים עליי", הטיח בצוות ההגנה, שמבקש לפסול את ההודאות של הנאשמים

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

פסיכולוג אמריקני שסייע לפתח את שיטות החקירה השנויות במחלוקת של ה-CIA העיד בפני בית דין צבאי במתקן גואנטנמו. ג'יימס מיטשל אמר כי הוא הסכים להעיד רק משום שמשפחות הקורבנות של מתקפת 11 בספטמבר היו נוכחות. מיטשל ועמיתו, ברוס ג'סן, פיתחו את שיטות החקירה האגרסיביות, שכללו הטבעה.

הוא השתתף בשימוע שנערך לפני תחילת משפטם של חמישה עצירים במתקן הנאשמים בתכנון הפיגועים בניו יורק ובוושינגטון ב-2001. אחד מהם הוא חאלד שיח מוחמד, הנחשב לאדריכל של מתקפת הטרור הקטלניות ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית. הוא טוען שהוא עבר עינויים תכופים במהלך מעצרו במתקן שבקובה, ומסמכים של ה-CIA אישרו כי הוא עבר הטבעות 183 פעמים. ארבעת האחרים - ווליד בן עטאש, רמזי בן א-שיבח, עמר אל-בלוצ'י ומוסטפא אל-הווסוואי, נחקרו על ידי ה-CIA ב"אתרים השחורים" של ה-CIA ברחבי העולם, לפני שהועברו לידי צבא ארצות הברית.

במהלך הדיון, עורכי הדין של הנאשמים ביקשו לפסול את ההודאות שניתנו ל-FBI בשל הטענות לעינויים בעת חקירות ה-CIA. לפי ניו יורק טיימס, בדיון נכחו גם קבוצת קרובי משפחה של הקורבנות, אולם הם הוסתרו מאחורי וילון. מיטשל, שזומן כעד, אמר לאחד מעורכי הדין של ההגנה כי הוא הסכים להעיד "עבור הקורבנות והמשפחות, לא עבורך". הוא הוסיף: "אתם אמרתם דברים שקריים וזדוניים עליי ועל ד"ר ג'סן במשך שנים".

בית המעצר גואנטנמו במפרץ קובה. GettyImages
על הנאשמים עשוי להיגזר עונש מוות. מתקן המעצר גואנטנמו/GettyImages

לפי התיאור בכלי התקשורת בארצות הברית, הנאשמים לא הביעו שום רגש במהלך השימוע, שצפוי להימשך לפחות שבועיים. תחילת המשפט אמורה להיות ב-11 בינואר 2021. כל החמישה נאשמים בפשעי מלחמה הכוללים עבירות טרור ורצח של כ-3,000 איש. אם יורשעו, צפוי להיגזר עליהם עונש מוות.

מהי הטבעה?

במהלך ההטבעה (waterboarding), הנחקר חש שהוא טובע כשמים נשפכים אל פיו החסום בבגד, כך שהוא מרגיש שריאותיו מתמלאות במים. השיטה נכנסה לשימוש אחרי המתקפה של אל-קאעדה ב-2001, אך ועדה של הסנאט קבעה כי השיטה הזו לא הניבה מודיעין חיוני שיצדיק אותה. מנגד, כמה גורמים לשעבר ב-CIA התעקשו כי היא סיפקה מידע ממשי.

ב-2009 היא הוצאה מחוץ לחוק, כשהנשיא דאז ברק אובמה אסר על עינויים כשיטת חקירה. מנגד, מחליפו, דונלד טראמפ, אמר בעבר כי הוא סבור שהשיטה עובדת וכי "עלינו להילחם באש עם אש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully