וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בלונים: הלחץ האיראני להוצאת פיגועים מעזה - בשטח ישראל

22.1.2020 / 9:16

ניסיונות הפלגים לערער את היציבות במדינה עלו מדרגה עם חדירת המחבלים מעזה שחוסלו בזכות ערנות הלוחמים. אי אפשר לשלול אפשרות לפיה ינסו האיראנים להפעיל לחץ בעזה לקיום פיגוע נקמה על חיסול סולימאני, בעיקר ברקע אירועי פורום השואה שיגבילו את תגובת ישראל

צילום: דובר צה"ל, עריכה: שאול אדם

חדירת שלושת המחבלים אמש (שלישי) מרצועת עזה לטווח של מאות מטרים בעומק שטח ישראל בחסות מזג האוויר והאזור המיוער הם לא עוד טרור עממי שכולל בעיקר בלוני נפץ, אלא טרור מכוון ומאורגן שנועד לערער את היציבות. המטרה היא לפגוע בתהליכים משמעותיים משני עברי הגבול ולאחד מהם קוראים תהליך הסדרה שמיום ליום הופך לשנוי במחלוקת בישראל. בתוך מערכת הביטחון מתחולל ויכוח איתנים בין כמה צדדים.

צד אחד טוען כי צה"ל והדרג המדיני מחזיקים בקונספציה לפיה חמאס מעוניין בשקט ארוך טווח בתמורה למהלכים שייטבו עם הרחוב הפלסטיני ויסייעו לייצב את משטרו. לכן גם ישבו על הגדר כשנהרג בסיכול ממוקד בהא אבו אל-עטא בכיר הג'יהאד האסלאמי.

מנגד, יש גורמים במערכת הביטחון שסבורים כי חמאס מושך את ישראל באף כדי להרוויח זמן, להתעצם צבאית, לקבל הטבות ישראליות ומצריות בתמורה וביד השנייה מפעיל בערמומיות מנופי לחץ באמצעות פעולות טרור בפרקי זמן שבהם הוא יודע שישראל תתקשה להגיב כמו תחת מזג אוויר קשה, ביקור דיפלומטים בכירים וראשי מדינות או מועד כניסת השגריר הקטארי לחלוקת הכסף ברצועת עזה. לכן סבורים אותם גורמים שישראל צריכה להגיב בכוח כדי לנהל משא ומתן מתוך עוצמה ולא רק מתוך אינטרס לייצב את הזירה הדרומית כדי להיות ערוך להפתעות בזירה הצפונית. במיוחד כשברקע מתגברת הביקורת הציבורית.

תיעוד מהשלכת המטענים לעבר לוחמי צה"ל בניסיון החדירה מגבול עזה. אתר רשמי
לא עוד טרור עממי. המחבלים שחדרו לשטח ישראל, אתמול/אתר רשמי

יש גם יש גורמים פרגמטיים שטוענים שהאמת נמצאת איפשהו שם באמצע. גורמים בכירים בצה"ל מזהירים כי לאורך זמן יהיה מאוד קשה לבלום את רצון חלק מהגורמים המדיניים להגיב ביד קשה במיוחד כי הם שרויים עמוק בתקופת בחירות גם במחיר שידרדרו את ישראל לפחות לכמה ימי קרב בעזה מול חמאס והג'יהאד האסלאמי.

ניתוח האירועים בשבוע האחרון ברצועת עזה מגלה מעורבות ברורה וישירה של חמאס בהפרחת בלוני נפץ, ניסיונות לגלגל פיגועים ביהודה ושומרון ומאמצי הסתה סביב הר הבית תחת המסר: ישראל משנה את הסטטוס קוו. שירות הביטחון הכללי וצה"ל מפעילים מאמצים כבירים לסכל תשתיות טרור ממוסדות, מקומיות, כולל מחבלים בודדים שקמו בבוקר בהחלטה לרצוח יהודים. בשבועות האחרונים נרשמו הצלחות בנושא.

עוד בוואלה!

פלסטינים חדרו מרצועת עזה והשליכו מטען על לוחמים; המחבלים חוסלו

לכתבה המלאה
פעיל חמאס עם נשק במהלך מפגן לציון 32 שנה להקמת חמאס בדרום הרצועה 30 בדצמבר 2019. רויטרס
המטרה היא לפגוע בתהליכים משמעותיים. הפגנת תמיכה בחמאס באצועת עזה, החודש/רויטרס

יחד עם זאת לא ניתן להפריד בין המתרחש ברצועת עזה ויו"ש להתנהלות של בכיר החמאס אסמאעיל הנייה שיצא לסבב מפגשים תחת האזהרה המצרית שלא לבקר באיראן. אך בחמאס כמו בחמאס צמאים לכסף שיסייע להם להרים את הראש מעל המים ולשם כך ניצלו את הסיכול הממוקד של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני כתירוץ לבקר בטהראן. המצרים זעמו על עצם הביקור. כלפי חוץ הדגישו בכירי החמאס שמדובר בביקור ניחום אבלים והשתתפות בצער.

אך האיראנים ידעו לפרסם פגישה לא חשאית בכלל בין מפקד כוח קודס הטרי איסמעיל קאני לאיסמעיל הנייה ומזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נאחלה. ניתן להניח שהשלושה לא שוחחו על ענייני אומנות ומוסיקה ומן הסתם עלו נושאים כמו התנעת פעולות טרור, המשך יחסי העבודה (תן וקח) בעתיד בכפוף להעברת כספים בעידן פוסט-סולימאני וככל הנראה גם עניין נקמת דמו. אי אפשר לבטל מחשבה על יכולת האיראנים להפעיל לחץ ברצועת עזה לקיום פיגוע נקמה. אם היו המחבלים אמש מצליחים לחדור ליישוב ולבצע פיגוע, יכול מאוד להיות שהג'יהאד האסלאמי, חמאס או ארגונים אחרים יכולים לסגור מעגל בעיני האיראנים. חשוב להבין כי למרות מצבם הכלכלי המורכב ביותר של משמרות המהפכה, הם ממשיכים להעביר כספים לארגוני הטרור הפלסטינים בתמורה להשפעה.

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה במהלך ההספד בהלוויתו של קאסם סולימאני, טהראן, איראן, 6 בינואר 2020. אתר רשמי
בחמאס צמאים לכסף שיסייע להם להרים את הראש מעל המים. הנייה סופד לסולימאני בטהראן/אתר רשמי

בשלב הזה ישראל לא מגיבה לפעילות הטרור מרצועת עזה בגלל הרגישות המדינית בישראל ומעדיפה להכיל את האירועים שמתפוצצים באוויר או מסוכלים סמוך מאוד לגדר המערכת. יש לציין את ההיערכות של אוגדת עזה בפיקודו של תת-אלוף אליעזר טולדנו שכללה את במהירות את אבטחת היישובים והתגובה המהירה מאוד של כוח של חטיבת כפיר בסיוע תצפיתניות.

נותרו עוד כמה ימים לביקורים המדיניים בישראל. יהיה מאוד מעניין לראות אם הלחצים שמפעילה ישראל על החמאס באמצעות מצרים וגורמים נוספים יישאו פרי והיקף הטרור יפחת. כמו כן, אם גופי מערכת הביטחון יצליחו לבלום ביום שישי את התסיסה בתפילות הר הבית והאלימות העממית. מדובר בנקודה רגישה מאוד בקרב הפלסטינים. מהומות בהר הבית עשויות להצית אש גם ברחבי יהודה ושומרון.

אפשר להעריך כי חמאס לא יוריד רגל מהגז. הוא פשוט יווסת את הלחץ כדי לשחרר קיטור פנימי וכדי להעביר מסרים לירושלים תוך ניצול נקודת תורפה ישראלית: מערכת בחירות שלישית עליה הוא רוצה להשפיע. האיראנים יכולים להמשיך להפעיל לחץ ולדחוק בארגוני הטרור בעזה לבצע פיגועים בכפוף לתנאים שנוצרו. הרי חמאס קורא את התהליכים בישראל כמו ספר פתוח והוא מסוגל לבחור בהפעלת מנופי לחץ שלא יגררו את ישראל לתגובה צבאית ישירה. הימים הקרובים יהיו מאוד מתוחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully