וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-40 משלחות ומנהיגים: אירועי פורום השואה העולמי ייפתחו הערב בי-ם

22.1.2020 / 6:48

עשרות ראשי מדינות ינחתו בנתב"ג לפתיחת אירועי הפורום הבינלאומי ביד ושם. האירוע המרכזי ייערך מחר בצהריים, בטקס "זוכרים את השואה, נלחמים באנטישמיות", לרגל 75 שנה לשחרור אושוויץ. בשולי האירועים, רבים מהמנהיגים צפויים ליצור לוח זמנים מדיני צפוף ביותר

צילום: דוברות רשות שדות התעופה, עריכה: עמית שמחה

כ-49 משלחות מהעולם ויותר מ-40 מנהיגים בינלאומיים - נשיאים, ראשי ממשלה, מלכים, נסיכים ויושבי ראש פרלמנט, ישיקו הערב (רביעי) בירושלים את אירועי פורום השואה הבינלאומי, אותו מארחים הנשיא ריבלין ויד ושם. האירוע המרכזי של הפורום ייערך מחר בצהריים ביד ושם, בטקס תחת הכותרת "זוכרים את השואה, נלחמים באנטישמיות" שמתקיים לקראת ציון יום השנה ה-75 לשחרור אושוויץ ויום הזיכרון הבין-לאומי לקורבנות השואה, בו צפויים לנאום נציגי כל המעצמות שלקחו חלק בשחרור מחנה ההשמדה. עוד קודם לכן, הערב, הנשיא ריבלין יארח בבית הנשיא את כל המנהיגים לארוחת ערב רשמית שתפתח את האירועים.

ברקע העלייה באנטישמיות ברחבי העולם, הפורום זכה להיענות שיא של מנהיגים מרחבי העולם, מה שחייב היערכות שיא של בית הנשיא, משרד החוץ ועיריית ירושלים לאירוח עשרות המשלחות, שהוא האירוע הבינלאומי הגדול ביותר שישראל אירחה אי פעם.

הכנות בבית הנשיא לקראת הגעת מנהיגי העולם לפורום השואה הבינלאומי 10 בינואר 2020. מארק ניימן/לע"מ, אתר רשמי
הכנות בבית הנשיא לקראת הגעת המנהיגים (צילום: מארק ניימן/לע"מ)/אתר רשמי, מארק ניימן/לע"מ

הרכבת האווירית לישראל החלה כבר ביום שני, עם נחיתתו של המושל הכללי של אוסטרליה, שהיה האורח הראשון להגיע לישראל, ועד מחר בבוקר יהיה בנתב"ג מצעד של נחיתות וקבלות פנים על השטיח האדום. בראש המנהיגים שמגיעים לטקס עומדים נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר, סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, והנסיך צ'ארלס הבריטי, בנוסף לראשי מדינות ונציגים בכירים מעוד עשרות מדינות, בהן כמעט כל מדינות האיחוד האירופי.

פולין היא היחידה מבין מדינות האיחוד שלא שלחה נציגות בכירה לאירוע, ותסתפק בנוכחות השגריר בישראל, לאור נאומו של פוטין בטקס ביד ושם, שהוא חלק ממאמץ מתמשך של רוסיה להבליט את גבורת העם הרוסי ותרומת הצבא האדום להכרעת הנאצים במלחמת העולם השניה. ברקע מתיחות קשה בין פולין לרוסיה סביב הנרטיבים ההיסטוריים הנוגעים למלחמת העולם השניה, נשיא פולין אנדג'יי דודה הודיע כי לא יגיע לטקס. גם נשיא ליטא הודיע ברגע האחרון כי לא ישתתף באירוע, לאור המתיחות בין ארצו לרוסיה, ושלח במקומו את יו"ר הפרלמנט.

עוד בוואלה!

דגלים מוקרנים על חומות העיר: צפו בקבלת הפנים לפסגה הבינלאומית בי-ם

לכתבה המלאה
שר החוץ ישראל כץ קיבל את פניו של נשיא צרפת עמנואל מקרון בנתב"ג עם הגעתו להשתתף באירועי 75 שנים לשחרור אשוויץ, 21 בינואר 2020. אתר רשמי
שר החוץ כץ קיבל את פניו של נשיא צרפת מקרון בנתב"ג לקראת פורום השואה העולמי, אתמול/אתר רשמי

בשולי האירועים, רבים מהמנהיגים צפויים לקיים פגישות ואירועי צד, וליצור לוח זמנים מדיני צפוף ביותר. ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש היום עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית ננסי פלוסי, ומחר ייפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס. במקביל, הנשיא ריבלין יארח בלשכתו לפגישה כמעט את כל באי הפורום. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, צפוי גם הוא לקיים פגישות עם חלק מהמנהיגים - נשיא צרפת מקרון, נשיא רומניה קלאוס יוהניס, נשיא קפריסין ניקוס אנסטיסיאדס, ועם משלחת בית הנבחרים האמריקני, שבראשותה עומדת פלוסי. ככל הנראה גנץ לא ייפגש עם פוטין ופנס, שיקדישו את מלוא תשומת הלב לנתניהו.

במרכז הפגישה של נתניהו ופוטין יעמדו סוגיות מדיניות בוערות כמו תוכנית הגרעין האיראנית והמערכה הישראלית נגד התבססות איראן בסוריה והאזור, אך במוקד תשומת הלב יעמוד נושא שחרורה של נעמה יששכר, ברקע הערכות אופטימיות בירושלים שבמהלך הביקור צפוי פוטין להודיע על מתן חנינה. פוטין, נתניהו וריבלין יחנכו יחדיו ביום חמישי בבוקר גם אנדרטה חדשה בירושלים, לזכר הרוגי הקרב בלנינגראד.

ההכנות בבית הנשיא לארוחת הערב ההיסטורית אליה יגיעו למעלה מ-40 ממנהיגי העולם 16 בינואר 2020. עומר מירון, אתר רשמי
ההכנות לפתיחת הפורום בבית הנשיא (צילום: עומר מירון)/אתר רשמי, עומר מירון

במהלך ביקוריהם, פוטין ומקרון צפויים לנסוע לרשות הפלסטינית ולהיפגש עם יו"ר הרשות, אבו מאזן. סגן הנשיא פנס, שישהה בישראל פחות מ-24 שעות, ינצל את ביקורו גם לסיור מתוקשר בכותל המערבי, במה שהפך למנהג של בכירי ממשל טראמפ בביקורים בישראל, ואילו מקרון יקיים גם מפגש עם בני הקהילה הצרפתית החיים בישראל.

הפורום יושק הערב בארוחת ערב רשמית בבית הנשיא בה יתארחו 250 איש, כולל כל המנהיגים מלבד פוטין ופנס, שינחתו בישראל רק מחר בבוקר. באירוע יוקרן סרטון מיוחד שהופק בבית הנשיא ובו הצהרות של 44 ממנהיגי העולם למען המאבק באנטישמיות, שמבוסס על אגרות ששלחו לאירוע שיאוגדו בספר. בין המנהיגים גם דברים של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שנבצר ממנו מלהשתתף באירוע, שכתב: "לאלו המבקשים את השמדת ישראל והעם היהודי אנו אומרים: לעולם לא עוד".

לאירוע המרכזי ביד ושם מחר הוזמנו כ-700 בני אדם, וינאמו בו ראש הממשלה נשיא המדינה ונציגי כל המעצמות שהיו שותפות במלחמה בנאצים - רוסיה, ארצות הברית, צרפת, בריטניה וגרמניה. כמו כן, בטקס ינאמו יו"ר פורום השואה הבינלאומי, האוליגרך הרוסי משה קנטור, יו"ר יד ושם אבנר שלו, והרב הראשי לשעבר ישראל לאו, ניצול שואה.

השיבושים והחסימות

במשטרה ובחברות התחבורה הודיעו מבעוד מועד על ההכנות לאירוע, שצפוי להביא לחסימות כבישים ולשיבושים בתחבורה הציבורית. הכבישים בכניסה וביציאה מהעיר וכן ברחובות הזז, הרצוג ודרך בגין, ייסגרו לסירוגין בזמן מעבר המשלחות. כמו כן, רחוב דוד המלך מרחוב אמיל בוטה ועד מאפו ייסגר החל מהבוקר ועד לשישי בצהריים.

במהלך האירועים צפויים שיבושים בקווי התחבורה הציבורית עם דגש על אזורי הכניסה לעיר, מרכז העיר והר הרצל והיא תוסט לדרכים חלופיות. קווי רכבת ישראל יפעלו כסדרם. הרכבת הקלה צפויה לפעול כרגיל, בהתאם להנחיות גורמי הביטחון, אך בשל העומסים עלולים להיווצר עיכובים ושיבושים בתנועת הרכבות. בנוסף לכך, ביום חמישי ייערך הטקס המרכזי ביד ושם, ובשל כך תפעל הרכבת בין השעות 11:00-18:00 בין תחנת חיל האוויר לתחנת כיכר דניה בלבד.

אינפו פורום השואה. עיבוד תמונה
אינפו פורום השואה/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully