וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחסות חיזבאללה: ממשלה חדשה בלבנון אחרי 3 חודשי מחאה; המפגינים זועמים

22.1.2020 / 2:50

חסן דיאב הצליח להרכיב ממשלה חדשה, שיורשת מדינה במשבר כלכלי עמוק. הוא "הצדיע" למפגינים וקרא להישמע לדרישותיהם, אך אלו ממשיכים לפקוד את הרחובות. השר לשעבר נבחר לרשת את אל-חרירי אחרי הסכם בין הארגון השיעי לבעלי בריתו

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ממשלה חדשה הוקמה אמש (שלישי) בלבנון, כשלושה חודשים אחרי פרוץ המחאה העממית שהובילה לנפילת הממשלה הקודמת בראשות סעד אל-חרירי. בראשות הממשלה החדשה יעמוד חסן דיאב, אחרי הסכם שגובש בין חיזבאללה לבין בעלי בריתו, אך היא לא צפויה לרצות את המפגינים.

זמן קצר אחרי שהנשיא מישל עאון חתם על הקמת הממשלה החדשה, המונה 20 שרים, חמש מהן נשים, אמר דיאב בנאומו כי ביקורו הראשון בתור ראש ממשלה יהיה במדינות ערב, במיוחד במפרץ. הוא כינה את הממשלה החדשה "צוות הצלה" ואמר כי היא "תמהר, אך לא תהיה פזיזה" בהתמודדותה עם הבעיות הכלכליות והפיננסיות החמורות שעומדות בפניה. לבנון שקועה בחובות כבדים והיא חווה את המשבר הכלכלי החמור ביותר מאז מלחמת האזרחים שהסתיימה לפני 30 שנה.

"הגיע הזמן לעבוד", אמר דיאב בן ה-60, פרופסור להנדסה באוניברסיטה האמריקנית בביירות. הוא הצדיע למפגינים והבטיח "לעבוד כדי למלא את דרישותיכם".

שר האוצר החדש, ראזי ווזאני, אמר כי הממשלה זקוקה לסיוע מגורמים זרים בכדי לצאת מהמשבר הכלכלי הקשה וחסר התקדים. "אנחנו במצב של קריסה", מסר. "אנשים עומדים בפתחי הבנקים ומתחננים לכסף".

ראש הממשלה הנכנס, חסן דיאב במהלך פגישתו עם נשיא לבנון מישל עון בארמון הנשיאות בביירות 21 בינואר 2020. רויטרס
ראש הממשלה החדש דיאב/רויטרס

עוד בטרם הוצגה הממשלה החדשה, המשיכו המפגינים לפקוד את הרחובות. המפגינים דורשים רפורמות מקיפות ושכל ממשלה תהיה מורכבת מגורמי מקצוע עצמאיים. אלפים נהרו הערב לרחובות וחסמו כבישים מרכזיים בביירות ובערים אחרות במדינה. הם זעמו על המפלגות, ואמרו כי הן אלו שמינו את השרים החדשים, בניגוד לטענותיו של ראש הממשלה החדש ולפיהן השרים אינם מזוהים פוליטית עם שום מפלגה - לראשונה אי-פעם בהיסטוריה הלבנונית.

בנאומו, קרא דיאב לאזרחים לעזור לממשלה ליישם "תכנית חילוץ" ואמר כי לממשלתו יש את "היכולת ואת הכישורים, את הרצון והמחויבות" להצליח. בין השרות בממשלתו נכללת זיינה עכר, שתהיה שרת ההגנה הראשונה אי-פעם במדינה, וכן תשמש סגנית ראש הממשלה.

אף שבאופן רשמי מדובר בממשלת טכנוקרים, הליך הרכבתה כלל הליך של סחר מכר בין המפלגות השונות, בעוד שהמפגינים התעקשו על תהליך שקוף ועצמאי עם מועמדים עצמאיים.

"הממשלה הזו לא מייצגת אותנו", אמר לרויטרס אחד המפגינים בסמוך לפרלמנט.

עוד בוואלה!

חיזבאללה בחר את ראש הממשלה, אך הוא לא יצליח להוציא את לבנון מהבוץ

לכתבה המלאה
הפגנה בביירות במחאה על הרכבת הממשלה החדשה של לבנון, 21 בינואר 2020. AP
מחאה בביירות נגד הרכבת הממשלה החדשה/AP

לבנון התנהלה ללא ממשלה של ממש מאז שאל-חרירי התפטר ב-29 באוקטובר, שבועיים אחרי פרוץ המחאה חסרת-התקדים. בימים האחרונים נרשמו שוב אירועים אלימים בהפגנות, כשכ-500 איש נפצעו בעימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון.

אל-חרירי, הפוליטיקאי הסוני הבולט בלבנון, ויתר בחודש שעבר על מועמדותו להרכיב ממשלה ודיאב הועלה כמחליפו על ידי חיזבאללה הנתמך על ידי איראן, ובעלת בריתו, הנשיא עאון הנוצרי. עם זאת, המעורבות של חיזבאללה, שנתון לסנקציות אמריקניות, צפויה להקשות על דיאב לקבל סיוע זר. אל-חרירי ומפגלת אסתקלאל שלו נותרו מחוץ לממשלה, כמו גם מפלגת הכוחות הנוצריים הלבנונים, המתנגדת לחיזבאללה, והמפלגה של מנהיג הדרוזים ווליד ג'ונבלאט.

"כל ממשלה עדיפה על ואקום משום שזמנים קשים יותר בדרך", כתב ג'ונבלאט בטוויטר.

(עדכון ראשון: 22:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully