וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת רוסיה התפטרה לקראת שינויים בחוקה שיקבעו את מעמד פוטין

15.1.2020 / 15:55

מדבדב הודיע כי הממשלה תסיים את תפקידה, על רקע רצונו של הנשיא לשנות את החוקה כדי להעביר סמכויות לראש הממשלה ולפרלמנט. זאת, לפי ההערכות, כדי לאפשר לו לשמור על כוחו גם בתום כהונתו האחרונה ב-2024

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

ראש ממשלת רוסיה דימיטרי מדבדב הודיע היום (רביעי) על התפטרות הממשלה, על מנת לאפשר לנשיא ולדימיר פוטין לערוך את השינויים שהוא רוצה בחוקה. מדבדב מסר את ההצהרה המפתיעה בשידור ישיר בטלוויזיה הממלכתית כשהוא יוצב לצד פוטין. הנשיא הודה לו על עבודתו והוסיף כי בעל בריתו ימונה לסגן ראש המועצה לביטחון לאומי שבראשה הוא עומד. הוא ביקש מהממשלה הנוכחית להמשיך בעבודתה את מינוי ממשלה חדשה.הוא הציע לתפקיד את מיכאיל מישוסטין, ראש שירותי המס הפדרליים הנחשב לדמות אפורה.

כמה שעות קודם לכן, הציע פוטין לערוך משאל עם על שינויים מקיפים בחוקה שיעבירו סמכויות מהנשיאות לפרלמנט ולראש הממשלה. המהלך יוכל לאפשר לו להאריך את שלטונו לאחר שיעזוב את הקרמלין. פוטין אמר בנאום מצב האומה השנתי שנשא בפני האליטה הפוליטית במדינה שהוא תומך בשינוי החוקה כדי להעביר לדומא, הבית התחתון של הפרלמנט, את הסמכות לבחור את ראש הממשלה ותפקידים בכירים אחרים.

"כמובן שמדובר בשינויים משמעותיים מאוד במערכת הפוליטית", אמר פוטין. הוא הוסיף כי הוא חשב שהפרלמנט והחברה האזרחית מוכנים לשינויים. "זה יגדיל את תפקידם וחשיבותם של הפרלמנט, המפלגות ואת עצמאותו ואחריותו של ראש הממשלה".

ראש ממשלת רוסיה המתפטר, דמיטרי מדבדב ונשיא רוסיה, ולדימר פוטין במהלך ישיבת הממשלה במוסקבה  15 בינואר 2019. AP
מדבדב לצד פוטין בעת הכרזתו על התפטרותו, היום/AP

פוטין בן ה-67 נמצא בשלטון כנשיא או ראש ממשלה מאז 1999. הוא אמור לסיים את תפקידו ב-2024, עם סיום כהונתו הרביעית כנשיא והשנייה ברציפות. הוא עדיין לא אמר מה הוא מתכנן לעשות עם תום כהונתו, אך על פי החוקה הנוכחית, האוסרת על יותר משתי כהונות נשיאותיות ברציפות, פוטין לא יוכל להתמודד מיד עם סיומה.

מתנגדיו של פוטין מאשימים אותו בכך שהוא רוצה לשמור על כוחו במדינה הגדולה ביותר בעולם גם עם תום הקדנציה הנוכחית שלו. הוא נותר פופולרי בקרב אזרחים הרואים בו מקור ליציבות, על אף שאחרים סבורים שהוא נמצא בשלטון זמן רב מדי.

בין האפשרויות העומדות בפניו הן חיזוק הפרלמנט וחזרתו לתפקיד ראש הממשלה - שבו אחז בזמן כהונתו של מדבדב כנשיא בין 2008 ל-2012 - עם סמכויות מוגדלות. אפשרות אחרת היא שהמועצה לביטחון לאומי, שבראשה הוא עומד, תקבל סמכויות נוספות, כפי שהוא הציע בעצמו היום. במסגרת הצעותיו של הנשיא, ראש הממשלה תחת החוקה החדשה יציג בפני הפרלמנט את השרים שהוא רוצה למנות לממשלתו. הנשיא לא יוכל לדחות את המינויים הללו.

דמיטרי טרנין, שעומד בראש מרכז קרנגי במוסקבה, אמר כי פוטין החל בתהליך של שינוי מאזן הכוחות במדינה לקראת 2024. לדבריו, נראה שפוטין גם רוצה להגביל את כוחו של יורשו בתפקיד, אחרי שאמר שהוא תומך בהגבלת מספר הכהונות לשתיים בלבד, ללא קשר אם הן ברצף או לא.

עוד בוואלה!

20 שנה לאחר עלייתו לשלטון, פוטין מחזיק את הקלפים קרוב לחזה

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה, ולדימר פוטין במהלך נאומו במוסקבה בפני האסיפה הפדרלית 14 בינואר 2019. רויטרס
לא הולך לשום מקום. פוטין בנאום מצב האומה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully