וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוסעים בקו האש: כשארה"ב הפילה מטוס איראני בשוגג

11.1.2020 / 16:58

מטוס הנוסעים האוקראיני שהופל בטיל נ"מ איראני הזכיר לרבים טרגדיה אווירית דומה, שבה הייתה זו דווקא ספינת הצי האמריקני שהפילה מטוס איראני עמוס באזרחים. הטראומה של טיסת "אייר איראן" שהופלה לפני 32 שנה עדיין מהדהדת, ומטילה מאז צל כבד על יחסי המדינות

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

איראן טענה כי הפלת המטוס האוקראיני בשמי איראן השבוע, שהביאה למותם של 16 נוסעים בטיסת "אוקרניאן איירליינס" נעשתה בשוגג לאחר שטיל נ"מ שוגר לעבר המטוס והביא להפלתו. האסון האווירי הזכיר לרבים באיראן מקרה דומה שבו הופל מטוס איראני על ידי כוחות אמריקניים לפני כ-30 שנה. ב-3 ביולי בשנת 1988 הופלה טיסה מספר 655 של חברת "אייר איראן", באירוע שהשפיע רבות על היחסים העכורים בין שתי המדינות.

נשיא איראן חסן רוחאני הזכיר את התרסקות המטוס בשנת 1988 במהלך השבוע כשאמר בתגובה לאיומי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על 52 מטרות שיתקוף באיראן כי "מי שמדבר על המספר 52 צריך לדבר גם על המספר 290 (מספר ההרוגים האסון האווירי)". נשיא איראן הוסיף בסוף בציוץ בטוויטר #IR655, כתזכורת למספר הטיסה שהופלה.

הלווית ההרוגים בהתרסקות מטוס "איראן אייר" בשנת 1988. AP
הארונות הוצבו בפתח הפרלמנט. הלווית ההרוגים באסון האווירי שזעזע את איראן בשנת 1988/AP

התקרית שבה הופל המטוס האיראני התרחשה בזמן מבצע "גמל שלמה" של הצי האמריקני שבו נרשמו עימותים בין כוחות ימיים של ארצות הברית ושל איראן במימי המפרץ הפרסי. באותם ימים התרחשו לא מעט חילופי אש ותקריות גבול בין הכוחות שפעלו במפרץ. הספינות האמריקניות שסיירו באזור וליוו מכליות ששטו בנתיבי סחר הנפט ספגו מעת לעת מתקפות והטרדות מצד כוחות משמרות המהפכה. הטקטיקה האיראנית נמשכת באופן דומה גם בימים אלו, בנתיבים שבמצרי הורמוז שבהם עובר 20% מהנפט העולמי.

עם שחר, בבוקרו של ה-3 ביולי ספינת הצי האמריקני "וינסנס" שלחה מסוק שיחוג מעל סירות סיור איראניות שהטרידו ספינות מסחריות. האיראנים פתחו באש ומפקד הספינה האמריקנית הורה על מרדף אחר הסירות האיראניות. רק שנים לאחר מכן נודע כי ה"וינסנס" חצתה את קו הגבול ונכנסה למים הטריטוריאלים של איראן.

עוד בוואלה

איראן לוקחת אחריות: המטוס האוקראיני הופל בשל "טעות אנוש"

לכתבה המלאה
צוות הספינה האמריקנית "וינסנס" שהפילה את טיסת "אייר איראן" בשנת 1988. AP
צוות ה"וינסנס" שהפיל את המטוס האירני, 1988/AP

הזמן שחילופי האש נמשכו, המריא מטוב איירבוס 300 משדה התעופה בבנדר עבאס כשעליו 290 נוסעים לטיסה קצרה שיעדה היה העיר דובאי שבאיחוד האמירויות. קברניט המטוס החל לטפס לגובה השיוט ומסר לפיקוח האווירי "תודה רבה, יום טוב", במה שהתברר לאחר מכן בהודעתו האחרונה.

הצוות שעל סיפון ה"וינסנס" זיהה בשוגג את המטוס האזרחי כמטוס F-14 של חיל האוויר האיראני שעושה את תדרכו בגובה נמוך לעברם. לאחר 11 ניסיונות ליצור קשר עם המטוס, נורו שני טילי נ"מ מספינת הצי האמריקני שהביאו להפלת המטוס האיראני שהתרסק למי המפרץ הפרסי ללא ניצולים ובלי הצחה באיתור הקופסה השחורה שעל סיפונו.

התקרית הצליחה לזעזע את איראן באותם הימים, למרות התקופה הקשה שאפפה את הרפובליקה האסלאמית שהייתה בעיצומה של המלחמה מול עיראק וגבתה את חייהם של כמיליון בני אדם. 66 מהקורבנות היו ילדים ותינוקות, והרשויות העמידו ארונות עץ שבהם היו גופות הקורבנות מול הפרלמנט האיראני בטהראן. איראן העמידה תביעת פיצויים ענקית בגובה של 131 מיליון דולרים.

האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 8 בינואר 2020. רויטרס
שרידי המטוס האוקראיני שהופל השבוע בשמי איראן/רויטרס

לאחר התקרית אף זכה מפקד ה"וינסנס" לעיטור כבוד מטעם הצי, דבר החריף עוד יותר את הזעם באיראן. תחנות הטלוויזיה באיראן שידרו ללא הרף את משפחות הנספים משליכות פרחים למימי המפרץ הפרסי, במקום שבו התרסק המטוס אל המצולות.

לאחר כמה ימים של הכחשות, איראן הודתה היום כי המטוס האוקראיני הופל בשוגג על ידי כוחות ההגנה האווירית. המטוס, מסוג בואינג 737-800, התרסק בעת שהיה בדרכו מנמל התעופה הבינלאומי אימאם חומייני בטהראן לנמל התעופה בוריספיל בקייב. על המטוס היו 176 נוסעים ותשעה אנשי צוות.

מפקד חיל האוויר האיראני, עלי חאג'יזאדה, אמר כי "משמרות המהפכה של איראן נושאים באחריות מלאה של הפלת המטוס". הוא הוסיף כי "מערכת ההגנה האווירית שלנו שלחה אות למטוס, ואחרי עשר שניות שלא התקבלה תגובה - הוחלט להפילו". עוד אמר חאג'יזאדה כי "המפעיל חשב בטעות שהמטוס הוא טיל שיוט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully