וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל ניסאן המודח: "זכיתי ליחס ברוטלי, המעצר שלי - כמו המתקפה בפרל הרבור"

9.1.2020 / 9:31

גושן, שבריחתו הדרמטית לא יורדת מסדר היום, כינס מסיבת עיתונאים בפני עשרות כתבים בביירות ותקף את מערכת המשפט היפנית. "הרגשתי כמו בן ערובה", אמר גושן, שלדבריו זו הייתה הברירה היחידה שניצבה בפניו

קרלוס גוסן מנכ"ל ניסאן המודח/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מנכ"ל ניסאן המודח קרלוס גושן אמר כי הוא זכה ליחס "ברוטלי" ונפל קורבן לקשר שנרקם נגדו בתוך החברה. בהופעה ראשונה בפני הציבור מאז בריחתו הדרמטית ממערכת המשפט היפנית, אמר גושן במסיבת עיתונאים שנמשכה כשעתיים בביירות כי לא נותרה לו ברירה אלא לברוח. האלטרנטיבה, לדבריו, הייתה להינמק לשארית חייו ביפן, מבלי לזכות במשפט הוגן.

"הרגשתי כמו בן ערובה במדינה שאותה שירתי במשך 17 שנה", אמר גושן, בן 65, לכתבים. הוא ברח מיפן בזמן שהמתין לתחילת משפטו באשמה שגרף לכיסו רווחים בניגוד לחוק, הפרת אמונים ושימוש לרעה בכספי החברה. הוא מכחיש את כל הטענות נגדו. גושן היה תקיף וניסה להפריך את כל האישומים נגדו שלב אחר שלב, מה, שלדבריו, נמנע ממנו לעשות עד עתה. הוא אף השווה את המעצר המפתיע שלו למתקפת הפתע היפנית על פרל הרבור במהלך מלחמת העולם השנייה.

הוא סירב לומר כיצד הצליח לברוח מיפן, על רקע שורת התיאוריות והעדויות השונות שפורסמו מאז, אל המדינה שבה גדל, לבנון.

יו"ר ניסן לשעבר, קרלוס גושן, במהלך מסע"ת בביירות, לבנון 8 בינואר 2020. AP
לא סיפר כיצד ברח מיפן. גושן, אתמול/AP

"ההאשמות נגדי הן מופרכות", אמר גושן, והוא חזר על טענותיו כי ניסאן והרשויות היפניות קשרו קשר להדיחו בעקבות צניחה בהכנסות של ניסאן וכנקמה על התערבות ממשלת צרפת בברית של ענקית הרכב עם רנו הצרפתית. התביעה בטוקיו אמרה כי טענותיו שקריות וכי הוא לא הצדיק את מעשיו.

"הטענות של הנאשם גושן מתעלמות לחלוטין מהתנהלותו והביקורת החד-צדדית שלו על מערכת המשפט הפלילית היפנית לחלוטין אינה מתקבלת על הדעת", נמסר מלשכת התביעה בטוקיו בתגובה לדבריו של גושן.

הסאגה בת 14 החודשים טלטלה את תעשיית הרכב העולמית, סכנה את הברית בין רנו לניסאן, שגושן תכנן אותה, והגדילה את בחינת מערכת המשפט ביפן. גושן אמר כי אין בכוונתו למזג את רנו עם ניסאן, כפי שחששו גורמים מסוימים ביפן, אך הוא רצה לאגד את החברות תחת חברת אחזקות אחת, שהייתה שומרת על איזון בין הרצון של יצרנית הרכב הצרפתית לאיחוד לבין רצונה של החברה היפנית להישאר אוטונומית.

עוד בוואלה!

"נמלט בנרתיק של כלי נגינה": הבריחה של מנכ"ל ניסן מסעירה את יפן

לכתבה המלאה

הוא ציין את מסאקאזו טויודה, מנהל עצמאי בניסאן ויועץ מיוחד לממשלת יפן; המבקר לשעבר של החברה הידטושי אימזו; וסגן נשיא המנכ"ל לשעבר היטושי קוואגוצ'י, כאחראים העיקריים לנפילתו. אימזו, קוואגוצ'י וגורמים רשמיים לא הגיבו לזה.

"קודם כל, אם יש לו מה לומר, עליו לעשות זאת באופן גלוי בבית המשפט לפני שהוא עוזב את יפן באופן לא חוקי. תיאוריית קונספירציה ללא כל הוכחות נשמעת כמו בדיחה," אמר לרויטרס אחד האנשים שאליהם התייחס גושן.

גושן סירב לציין את הגורמים בממשל היפני שלדבריו היו מעורבים בקשר נגדו, משום שהוא "אינו רוצה להביך את ממשלת לבנון", אך הוא הוסיף כי הוא לא חושב שהגורמים הבכירים ביותר בממשלת יפן היו מעורבים.

אנשי תקשורת מחוץ לביתו של מנכ"ל ניסן המודח, קרלוס גושן, ביירות, לבנון 9 בינואר 2020. AP
זומן לחקירה על ידי התובע הכללי. ביתו של גושן בביירות/AP

גושן סקר נושאים רבים, כולל את המסיבה המפוארת שאירח בארמון ורסאי בצרפת ואת תנאי הכליאה הקשים בטוקיו. "נלקחתי באכזריות מעבודתי, נקרעתי ממשפחתי ומחבריי. אי אפשר לבטא את עומק המחסור ההוא", אמר. "נחקרתי עד שמונה שעות ביום ללא נוכחות עורכי דין. 'זה יחמיר אם לא תודה', אמר לי התובע שוב ושוב.

ניסאן אמרה כי חקירה פנימית העלתה שגושן השתמש לצרכים האישיים בכספי החברה והסתיר חלק מהכנסותיו תוך הפרה של החוק ביפן. משרד המשפטים ביפן אמר כי הרשויות ינסו למצוא דרך להחזיר את גושן מלבנון, אף שלמדינה אין הסכם הסגרה איתה.

"לא ברחתי כי הייתי אשם, ברחתי כי היה לא היה לי שום סיכוי למשפט הוגן", הוסיף איש העסקים. הוא ציין כי הוא מוכן לעמוד לדין באחת משלוש המדינות הנוספות שיש לו בהן אזרחות, לבנון, צרפת או ברזיל. לאף אחת מהן אין הסכמי הסגרה עם יפן.

"נולדתי מחדש"

כשנשאל אם ניתנו לו הבטחות על כך שלא יוסגר מלבנון, אמר גושן: "אני בטוח כי הנהלים והחוקים הקיימים בלבנון ויכובדו, וזה מה ששמעתי מכל הגורמים כאן. סוכנות הידיעות הרשמית בלבנון מסרה כי התובע הכללי זימן את גושן לחקירה היום.

"מדוע הם השקיעו 14 חודשים בניסיון לשבור את רוחי, ולמנוע ממני כל קשר עם אשתי?", תקף גושן את מערכת המשפט בארצו. ביום שלישי הוציאו התובעים בטוקיו צו מעצר לאשתו של גושן, קרול, בחשד לעדות שקר. היא שוהה עמו בלבנון.

"זו (הבריחה) הייתה ההחלטה הקשה ביותר בחיי, אך עמדתי בפני מערכת שבה שיעור ההרשעה הוא 99.4% ואני מאמין שהמספר הרבה יותר גבוה עבור זרים", אמר גושן."כשראיתי שאני חופשי, זה היה כאילו שנולדתי מחדש".

הרשויות בטורקיה וביפן ממשיכות לחקור כיצד גושן הוברח לביירות. לפי חלק מהדיווחים, הוא הוכנס לנרתיק של כלי נגינה. האינטרפול הוציא "התראה אדומה" למעצרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully