וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שמים עלינו פס": הסטודנטים בשנקר מתלוננים על הזנחה שמסכנת את חייהם

6.1.2020 / 8:11

חרף הבטחות המוסד ועיריית רמת גן, הליקויים שנמצאו במבנה הישן שבצומת עלית לא תוקנו, והסטודנטים נאלצים להתמודד עם כיתות מוצפות וזרימת מים לתשתיות חשמל. בינתיים, המעבר למבנה חלופי לא נראה באופק. עיריית ר"ג: "הסטודנטים צריכים לומר כל בוקר 'תודה לעיר ולתושביה'"

-

חרף ההבטחות של מנהלי המכללה, תלמידי שנקר ממשיכים ללמוד תחת גג אסבסט דולף - ונמצאים בסכנת התחשמלות. בחודש נובמבר האחרון פורסם בוואלה! NEWS על המצב הרעוע של הבניין שבו לומדים הסטודנטים לאומנות בשלוחת המוסד בצומת עלית ברמת גן. התלמידים התריעו על הסכנה שבה הם חשים, ובעקבות פרסום הכתבה הגיע צוות של המשרד להגנת הסביבה לבדיקת גג האסבסט המתפרק. עיריית רמת גן הבטיחה לשפץ את המבנה והנהלת שנקר התחייבה לתנאי תברואה תקינים. אולם מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי חרף כל אלה - התלמידים נתונים בתנאי לימוד מחפירים בידיעה מלאה של המוסד האקדמי - שאף שלח לסטודנטים אימייל ובו הזהיר אותם מפני התחשמלות.

מתיעוד של המבנה ללימודי אומנות עולה כי בעקבות הגשמים שפקדו את גוש דן בסוף השבוע, הקומה העליונה הוצפה לחלוטין, וזאת למרות הבטחת המוסד לאטום את הגג מפני נזילות. תקרת הגבס החוצצת בין האסבסט לכיתות הלימוד התפרקה לחלוטין, והנזילות התפשטו גם לקומות התחתונות של המבנה.

במכתב שנשלח משנקר לסטודנטים בעקבות המצב נכתב כי הם, הלכה למעשה, בסכנת חיים. "בעקבות הגשמים, סדנת הפיסול תעבוד באופן מינימלי", נכתב. "חדר הריתוך, לחץ אוויר, אזור הגבס והשעווה - לא פעילים. נבקש מכם לא להפעיל חשמל באזורים אלה גם אם נראה לכם שהכול עובד. המים חלחלו לקירות ולחשמל ולכן הפעלה של חשמל מסוכנת מאוד! כמו גם - במיוחד בימים אלה - אין להיכנס לסדנה בלי בגדי עבודה ונעליים גבוהות סגורות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחלקת האמנות במכללת שנקר ברמת גן/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבטחת שנקר ועיריית רמת גן למציאת מבנים חלופיים ללימודים עד לסיום תיקון הליקויים - רחוקה מלהתקיים. באחרונה נמצא בניין סמוך ומתאים בגבעתיים, שאושר על ידי אגודת הסטודנטים וראש המחלקה לאומנות, אולם חילוקי דעות כספיים בין שנקר לעיריית רמת גן בנוגע לעלות המעבר - מסכלים את המהלך.

בהודעה ששלח ראש המחלקה לאומנות, פרופ' רועי קופר, לאחד הסטודנטים נכתב כי "זה לא משהו שיקרה עכשיו. ראשית, עיריית רמת גן ועיריית גבעתיים צריכות לסכם. שנית, הצפי להכנת הבניין לשימושנו הוא כארבעה חודשים וגם המועצה להשכלה גבוהה צריכה לתת את אישורה". עוד נכתב כי "הנהלת שנקר עושה כמיטב יכולתה לקדם (את המעבר - ב"א). אזור הסטודיואים סגור בשל כניסת הגשמים ולא נראה לי ששום איטום כרגע יעזור. צר לי על כל הרע הזה".

בנוסף, מתלוננים הסטודנטים על עשן שחודר למבנה המכללה ממסעדת בשרים צמודה, שאינה עומדת בתנאי תברואה. "כך גם עניין המסעדה, שם מעורבים עורכי דין והעירייה, הוצא צו סגירה אבל לא אכפת להם (לבעלי המסעדה). ממשיכים...", כתב פרופ' קופר בהמשך תשובתו לסטודנט.

עוד בוואלה!

תקרה מתפוררת ועובש בקירות: גג האסבסט שמסכן את תלמידי שנקר

לכתבה המלאה
מכללת שנקר 5 בינואר 2019. אתר רשמי
הנזקים לתקרת מכללת שנקר, בעקבות הסערה/אתר רשמי

בהנהלת שנקר החליטו שלא לפתוח היום את הלימודים על מנת לאמוד את הנזקים. אולם בעקבות האדישות שלה זוכים הסטודנטים, הם החלו הבוקר במחאה ובשביתה, שלדבריהם תסתיים כשייחתם מסמך האישור למעבר למבנה החדש. "הספיק בדיוק גשם אחד כדי לחשוף את פתרונות הפלסטר ששוב הדביקו לנו", נכתב במכתב פנימי שהועבר בין הסטודנטים. "הבניין שלנו קורס, כל הקומה השלישית מוצפת, השלוליות מצטברות בקומה השנייה וריחות הבשר והעשן רק הולכים ומחריפים. בסוף החודש שעבר הקצבנו שבועיים לקבלת מענה לתנאים שלנו - במהלכם כביכול אכן נעשו שיפוצים למול עניני הגשם והחשמל, הגיעו גורמים רלוונטיים לפיקוח וניטור האסבסט, הוציאו צו התרעה לפיתה רחוב, והעלו מספר כיוונים אפשריים לבניין חלופי". עוד הופיע במכתב כי "כרגע הוכח שהפתרונות שנעשו לא עומדים בתנאים המאוד בסיסיים שלנו, וכפי שהזהרנו, אם לא ידאגו לנו - נצא למחאה".

"שרשרת הפעולות האינטנסיביות שלנו הוכיחו את עצמן. המחלקה כולה כולל הסגל התגייסו, האגודה התגייסה, משרדי ממשלה נכנסו לתמונה, ובתקשורת סוף סוף זכינו ליותר מאייטם של שתי שורות. המכתבים ששלחנו עוררו חשש אמתי בהנהלת שנקר, הכתבה האחרונה ב'וואלה! NEWS' הייתה פגיעה גדולה בשנקר בכלל ובדרגים הגבוהים בפרט. זהו מומנטום שחשוב שננצל. עכשיו הפתרון הוא חד משמעי - אנחנו נדרוש בניין חלופי".

מכללת שנקר 5 בינואר 2019. אתר רשמי
"עוגמת הנפש היא אדירה". נזק במכללת שנקר/אתר רשמי

"עוגמת הנפש היא אדירה", אמרה אחת הסטודנטיות במוסד, בשיחה עם וואלה! NEWS. "לפני שלוש שנים כשנרשמתי למחלקה רציתי ללמוד פה, אבל בפועל אין קומה עליונה, אין סטודיו לציור, אין סטודיו לצילום - הכול שלוליות", סיפרה הסטודנטית. "החדרים היבשים מסריחים מעשן, הגלריות שלנו הפכו מחסנים מסריחים וסדנת הפיסול לא קיימת יותר. אין לי מה לחפש יותר בשנקר. אני לא מבינה על מה שאני משלמת ולמה לא דואגים לי".

היא המשיכה ואמרה כי "רוכבים על הגב של האמירה הזו שאמנים צריכים סבל כדי לפרוח וזו קלישאה שצריכה להיעלם מהעולם. לסטודנט מגיעים תנאים בסיסיים לשהות בהם". היא הוסיפה כי "זה כבר מזמן לא מרחב מאתגר או מפרה, לא דואגים לבניין הזה. אני לא יודעת מתי התקרה תיפול לי על הראש או שאתחשמל. כל הזמן אומרים שהמסעדה שלידנו תיסגר ואנחנו רואות את ראש העיר אוכל שם". הסטודנטית הסבירה כי "זה מוסד שאני משלמת לו ואמור לבטח אותי, אבל מה זה שווה? יש לי תנאים טובים יותר בבצלאל או בוויצו, שהייתי פורחת בהם אפילו יותר. חצי מאתנו בבלוק יצירתי. אנחנו מרגישים מזעזע לבוא לפה. אני מתוסכלת". היא הבהירה כי "טוחנים פה מים. מילולית. אני מאוכזבת. לא מטפלים בנושא הזה ברצינות אלא רק דוחפים לנו הבטחות שווא. מה שנותר לנו זה רק למחות ולהפסיק את הלימודים שלנו. שמים עלינו פס ולא מבינים כמה זה בהול. קל להם לשבת במשרד מתוקתק ולא לראות אותנו".

סטודנטית נוספת שיתפה את תחושותיה. "אנחנו משלמים שכר לימוד ולא מקבלים תנאים בסיסיים כמו קורת גג ותנאים תברואתיים נאותים. נסגרות עוד ועוד כיתות ומושבתים עוד אזורים מהבניין שאנחנו כמעט חיים בו. הגענו למצב מחפיר". היא הוסיפה כי "הגשם הראשון שטף את כל התיקונים בגג שניסו לסתום לנו איתם את הפה. הסגל שלנו חסר אונים, כולם סובלים וכולם מפצירים בנו לצאת ולמחות במחדל הזה. בתקופה שבה אנחנו צריכים להתמקד בלימודים נפל על כתפנו למצוא פתרון לבעיה מתמשכת של שנים. הגיעו מים עד נפש. מילולית".

מכללת שנקר 5 בינואר 2019. אתר רשמי
הרטיבות במכללת שנקר/אתר רשמי

"אנחנו פועלים במבנה שאנחנו שומרים בו על הכללים, וכל מה שנעשה בתוך הבניין נעשה בהוראת הבטיחות בשנקר", אמרה נשיאת שנקר, פרופ' יולי תמיר, בשיחה עם וואלה! NEWS בחודש שעבר. עם זאת, בשיחה שקיימה תמיר עם הסטודנטים נשמעה הנשיאה פחות אופטימית לגבי מציאת מקום חלופי עבור הלימודים, והביעה חוסר סבלנות לטענותיהם. "אלה התנאים שיש כרגע... כל מי שרוצה לעשות הפסקת לימודים זכאי לעשות אותה... כל מי שלא טוב והתנאים לא נאים לו - אין בניין חלופי לשנקר - מוזמן להפסיק את הלימודים". בהמשך הדגישה: "אני לא מבטיחה לכם שנצליח למצוא בניין (חלופי - ב"א), לא הצלחנו למצוא אף בניין פה באזור שמתאים לצרכים שלנו", אמרה. "העירייה ממש רוצה שנצא מפה ונפסיק להטריד אותה. אף אחד בעיריית רמת גן לא סופר אותנו בגרוש".

מהנהלת שנקר נמסר כי "בעקבות מזג האויר הסוער, בית הספר לאמנות רב-תחומית נבדק במהלך יום ראשון, והיום הוא ייסגר ללימודים להמשך בדיקות וטיפול".

מעיריית רמת גן נמסר כי "העירייה העניקה את אחד המבנים המיוחדים בעיר לשנקר כמעט בחינם עם דמי שכירות מוזלים בכ-90% מדמי השכירות הריאליים, כך שכל מה שהסטודנטים הנהדרים של שנקר צריכים לומר כל בוקר מחדש הוא 'תודה לעיר רמת גן ותושביה'. כל השמצה נגד העיר בעניין הזה היא לא בדיוק בגבולות הכרת הטוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully