וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה חיילים באשפוז וטענות למחסור בחיסונים: מכת השפעת הגיעה גם לצה"ל

5.1.2020 / 8:33

מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי לצבא אין נתונים מרוכזים על תחלואה בשפעת. משרתים בסדיר ובמילואים דיווחו על מחסור בחיסונים בבסיסים, אולם בצה"ל דחו את הטענה והבהירו כי לא ניתן למסור את המידע "מטעמי חשיפת סדר כוחות". עם זאת, שיעור המתחסנים בצה"ל גבוה מהאוכלוסייה

צילום: דובר משרד הבריאות, אייל בסון, עריכה:שאול אדם

לצה"ל אין נתונים מרוכזים אודות מספר החיילים שאובחנו כחולים בשפעת או במחלות דמויות שפעת, ושלושה חיילים אושפזו עד כה בבתי חולים בעקבות המחלה - כך נודע היום (ראשון) לוואלה! NEWS. בנוסף לכך, משרתים בסדיר ובקבע דיווחו על מחסור בחיסונים בבסיסים מרכזיים ברחבי הארץ, אולם לטענת דובר צה"ל לא קיים מחסור במלאי, ולא ניתן למסור את שיעור החיסונים שנותר "מטעמי חשיפת סדר כוחות". עם זאת, שיעור המתחסנים בצבא עומד על 25% - נתון גבוה יותר מזה של שאר האוכלוסייה, שעומד על 22%.

גורם צבאי ששוחח עם וואלה! NEWS הדגיש כי שלושת החיילים שאושפזו כבר שוחררו מבתי החולים. לדבריו, הצבא לא מרכז את הנתונים על תחלואה בשפעת או במחלות דמויות שפעת על בסיס קבוע, אלא אם כן נודע לחיל הרפואה על התפרצות של המחלה בבסיס מסוים. יש לציין כי בשירותי הרפואה האזרחיים עליהם אמון משרד הבריאות, נתוניהם של מיליוני אזרחים המרוכזים על בסיס נתונים של ארבע קופות חולים שונות מנותרים באופן קבוע - ודוח מפורט בנושא תחלואה דמוית שפעת מתפרסם מדי שבוע.

גבר מתחסן נגד שפעת. ShutterStock
"למעשה כבר הספקתי לחלות". חיסון נגד שפעת/ShutterStock

באשר לאוכלוסיות בסיכון, שיעור החיסון עומד על 45%. על פי הגורם, הושם דגש מיוחד על קבוצות אלו, וחיל הרפואה יוצר עם החיילים קשר יזום על מנת לעודד אותם להתחסן. את שיעור החיסון הכללי הגבוה ניתן לייחס לעובדה כי הצבא החל לחסן חיילים חדשים עוד בשרשרת החיול בבקו"ם. בנוסף, ניתן דגש על חיסונים ביחידות הכשרה, אליהן מגיעים צוותים מתוגברים על מנת לחסן מספר גבוה של משרתים.

משיחות שנערכו עם משרתים בסדיר ובקבע בבסיס הקריה בתל אביב עלה כי בימים האחרונים השתרכו תורים ארוכים לקבלת חיסון לשפעת, וכי בחלק מהזמן כלל לא היו כלל חיסונים במרפאה. תלונות דומות נרשמו בבה"ד חיל הים בחיפה ובבסיס תל נוף הסמוך לרחובות. "מלבד העובדה שלא סיפרו לנו על שיש מבצע התחסנות, בשתי הפעמים שהגעתי להתחסן נודע לי שנגמרו החיסונים ושעליי להגיע מחר", העידה חיילת המשרתת בבסיס הדרכה של חיל הים.

עוד בוואלה!

מכת השפעת: תינוק בן שנה מת בבית חולים בירושלים מסיבוך של המחלה

לכתבה המלאה
חיילים מתגייסים לחטיבת כפיר, נובמבר 2016. דובר צה"ל
הצבא החל לחסן חיילים חדשים עוד בשרשרת החיול בבקו"ם/דובר צה"ל

חייל המשרת בדרום הארץ אמר כי הוא וחבריו לא קיבלו הנחיות מהצבא להתחסן, וכי אף גורם פיקודי או רפואי העלה בפניהם את החשיבות שבהתגוננות מהמחלה. "אני לא התחסנתי, לא יצא לי לעשות את זה, כי למעשה כבר הספקתי לחלות. בצבא לא סיפרו על הצורך שבחיסון", סיפר.

לדברי הגורם הצבאי, אכן ייתכנו מחסורים זמניים בחיסונים בבסיסים השונים, אולם הם צפויים להתמלא תוך כמה ימים, בהתחשב במרחקו של הבסיס ממרכז האחסון של החיסונים. הוא הוסיף והדגיש כי חיילים שמנות החיסון בבסיסיהם תמו יכולים להגיע למרפאות האזוריות, בבאר שבע, ירושלים, צריפין וחיפה, על מנת להתחסן.

קופת חולים כללית, מודיעין, 30 דצמבר 2019. עומרי דויטש, אתר רשמי
יכולים להגיע למרפאות האזוריות כדי להתחסן. הודעה בקופת חולים כללית/אתר רשמי, עומרי דויטש

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "עם תחילת עונת החורף חיל הרפואה בשיתוף מרכז הציוד החל במבצע ניפוקי חיסוני שפעת לכלל יחידות צה"ל. בדומה לשנים קודמות, חיל הרפואה רכש גם השנה חיסוני שפעת על פי המלצות ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות. המשרתים יכולים להתחסן בכלל המרפאות היחידתיות והאזוריות, אין חוסר בחיסונים. בנוסף, בבסיסי הכשרות גדולים נערכו ימי חיסון מרוכזים וחיל הרפואה אף זימן למרפאות משרתים המצויים בקבוצות סיכון לחולי מוגבר. יש לציין כי כלל המתגייסים לשירות החל מהתאריך 24 באוקטובר 2019 מחוסנים כנגד מחלת השפעת עוד בשרשרת החיול".

עד כה מתו 15 בני אדם מסיבוכי השפעת, האחרון שבהם מת בשבוע שעבר במרכז הרפואי שיבא. 133 בני אדם אושפזו באורח קשה מתחילת העונה, 39 מתוכם מתחת לגיל 18. בקרב על קבוצות הגיל חלה עלייה בשיעור ההתחסנות לעומת שנים קודמות. מדובר בעלייה של 6% בתוך כעשרה ימים בלבד - וזאת ככל הנראה לאור פרסום מקרי התמותה בעקבות המחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully